Hjälpa katt tvätta sig?
Min fina katt var med om en olycka förra helgen då han fick ett läskigt djupt sår på bröstkorgen under ena frambenet. Vi åkte direkt in till akuten där veterinären konstaterade att han var tvungen att opereras så det var bara att lämna in honom. Tack och lov så behövde han inte stanna över natten utan vi kunde hämta hem en nyvaken och desorienterad kisse några timmar senare.
Eftersom Dexter fått ett dränage insatt så är han tvungen att ha en krage på sig dygnet runt för att han inte ska slicka eller bita varken på pipen eller på själva stygnen. Men det gör ju tyvärr också så att han inte har någon möjlighet att tvätta sig själv (även om han försöker, stackarn).
Nu har han haft på sig tratten i en vecka och han ska ha den i åtminstone en vecka till, kanske längre beroende på vad veterinären säger. Jag har dock märkt att hans päls börjar bli ganska äcklig och den känns fet och oren när man klappar honom. Vi tvättar såret morgon och kväll och försöker också tvätta rumpan på honom när han har varit på lådan, men jag undrar om det finns någonting vi kan göra för att hjälpa honom hålla rent i pälsen? Han behöver inte lukta rosor direkt men jag skulle gärna bli av med den oljiga känslan i pälsen.
Så, jag tänkte höra om det är någon här i på iFokus som har erfarenhet av katter som inte tvättar sig pga sjukdom eller ålder. Vad kan man göra för att hjälpa katten hålla sig ren? 🙂
Ta tvättlappar (såna man har till bebisar) och hjälp honom med lite pälstvätt. Avvakta tills såret läkt så kan ni bada honom sen.

Man kan ju låta katten tvätta övriga kroppen under sträng uppsikt utan tratt.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#1 Han avskyr vatten så tror det kan bli svårt men ska absolut inhandla tvättlappar. Tack!

#3 Blöta varma små frottéhanddukar kan fungera lika bra som tvättlappar.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag brukar blöta ner mina händer och sen stryka överallt på pälsen, funkar bra. I ansiktet tar jag och blöter ner bomullsrondeller och tvättar med. Märker att min 20 åriga katt inte tvättar sig lika mycket längre och hennes päls blir fet efter ett tag.