Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1220 ggr
emeliiiiieee
0

Katt nyser blod

Var ute med Boss idag igen. Helt plötsligt så började han hoppa och ha sig. Nyste även väldigt mycket, ca 15-20 ggr på rad. Den kom även vääääldigt mycket blod. Nu har han nyst 3 omgångar till och det kommer några droppar blod varje gång han nyser. Ringde till veterinär som hänvisade till annan vet då dom inte hade tider idag eller imorgon. närmaste jourveterinär ligger ca 10 mil bort och har ej bil eller någon som kan skjutsa. Borde vi ändå ta oss ner till jourvet eller vågar man vänta till imorgon för att få tag i ordinarie vet?

OberonsMatte
2

Vad menar du med "vääääldigt mycket" blod?

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
5

Jag hade aldrig väntat. Åk in.

emeliiiiieee
0

#1 det droppade blod ner på marken och blödde i några minuter. #2 Det var det jag misstänkte. Blev lite fundersam när dom sa att jag skulle vänta till imorgon.

Gronstedt
3

Det beror väldigt mycket på vad det beror på. Om det är ett sår på nosen, nosspegeln eller nära öppningen av ena näsborren, och det redan har levrat sig eller nästan levrat sig, så kan du vänta. Om han fått in något vasst i munnen eller långt ned i näsgångarna kan skadan vara allvarligare utan att det märks (han kan blöda och svälja blodet) och infektionsrisken är också större. Dessutom kan det vassa sitta kvar någonstans och göra skadan värre. I så fall bör du inte vänta.

Men börja med att se om du kan se något sår eller om du kan se blod i munnen.  Då vet du mer och kan rådgöra med veterinär i telefon. Äter och dricker han normalt?

OberonsMatte
1

#3 Vad  gjorde han och i vilken miljö befann han sig när han började nysa/blöda? Kan han ha råkat få ett torrt och vasst grässtrå rakt in i näsborren? Blödde det ur båda eller bara ena näsborren?

Sajtvärd Katter iFokus

emeliiiiieee
0

#4 han äter och dricker som han ska. Nyser dock efter varje grej han äter. #5 vi var ute i gräs och gick. Han blödde bara ur ena, den vänstra.

OberonsMatte
2

#6 Min spontana gissning är att fick in något (gräs eller insekt?) i nosen som irriterade och att de kraftiga nysningarna hjälpte till att spräcka små blodkärl. Åt han gräs när ni var ute kan även gräs som intas genom munnen böja sig åt fel håll och lägga sig i näshålan.

Om det inte blöder längre skulle jag avvakta och se om även nysningarna försvinner av sig själv.

Sajtvärd Katter iFokus

[dynamitella]
0

Personligen hade jag åkt in för ett veterinärbesök.

Gronstedt
6

TS, det är omöjligt att råda och bara du kan avgöra, som ser hur kissen mår. 

Även en lång natt på buss/i taxi, lång väntan hos veterinär och lång resa hem innebär stor stress för en katt, så om blödningen upphört och katten inte verkar allmänpåverkad hade jag avvaktat och åkt till en vanlig veterinär i morgon. Men lita på vad du själv ser och hör, inte på vad folk tycker via Internet!

emeliiiiieee
1

#7 han åt inget gräs vad jag kunde se. Höll honom under uppsikt hela tiden. Han har inte nyst på nån halvtimme nu. Ca 3 timmar sen vi var ut. Har inte sett nå mer blod heller. #8 Ska åka in till veterinären :)

emeliiiiieee
1

#9 Absolut. Blödningen har somsagt slutat, han har inte nyst på länge och verkar inte irriterad. Är inte allmänpåverkad men trött som vanligt efter vi vart ut. Vet att resa stressar en katt så vi avvaktar till imorgon och ser under natten om han fortsätter nysa blod.

Gronstedt
1

#11: Låter förnuftigt 🙂. Öronpuss till kissen (ingen nospuss, då kanske han börjar nysa igen 😇)

emeliiiiieee
0

Update; konsulterade veterinär idag för säkerhetsskull. Han har inte nyst under hela natten men ville ändå ringa. Dom hade ingen tid och tyckte vi kunde vänta till på måndag och blir det sämre under helgen är det Ultuna som gäller.

nightingale
3

hej :)

vill bara säga att min hund hade samma för flera år sen, med frust o pust och blod. Det var ett grässtrå som satt sig i nos-gången typ så veterinären fick spola genom hela nos-systemet eller vad det kan kallas.

Sen var allt frid o fröjd igen.

Förhoppningsvis lyckades din lille kise fnysa ut det som satt sig i vägen.