Foder
Vad ger ni era katter för foder? Blöt eller torr? Båda sorterna? Hur många gånger per dag? Vad skulle ni rekommendera för foder till en kattunge, både blöt och torr?
Mush och blötmat :)
3 ggr/dag
Rekommenderar enbart blötmat. Torrfoder är inget katter behöver :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ger mjau i tetra. En om dagen. Nötfärs, oxkött och kycklinglever i gele. Pate och bitar i sås äter han inte.
Matvraket får Hills kastratfoder (torrfoder) till frukost och oftast Latz as good as it looks (blötfoder) med lite extra vatten i till middag. Kräsna kissen får en blandning av två sorters Royal Canine torrfoder för att hon ska äta ordentligt… Jag skulle rekomendera både och till kattungen. Med blötmat blir det lättare att få i katten extra vatten vid behov, och torrfoder kan vara väldigt praktiskt ibland…
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Rätt kött och mjau blötmat.
Rått kött en gång om dagen och fri tillgång till blötmat.
Har två fertila honor och en kastrat hona.
Ev är ena honan dräktig.
Stolt ägare till tre La permer
Katter behöver inte torrfoder. Gynnar dem inte. Och kastratfoder är bara försäljningsknep. Hills, royal, friskies, whiskas tex är bland de sämsta torrfodrena på marknaden. och inget jag rekommenderar till någon katt för hälsans skull
Har kollat in Orijens cat Kitten och har svårt att se hur det kan vara så dåligt för en katt som det målas upp.
#6 Katter är köttätare. Torrfoder innehåller massa annat. Så säg mig varför du tror torrfoder skulle vara bra om du tänker på vad en katt är.
Om du läser vad Orijens foder innehåller så tycker inte jag att det är illa.

#6 Den viktigaste ingrediensen saknas nämligen vatten.
Vatten tillsätter man självklart till maten så det tar smak av fodret
#10 Det är inte bra att blötlägga torrfoder. Bildar tydligen mögelsporer fort.
Varför vill du gärna ge torrt när det finns bättre?

Jag försökte blötlägga Hills urinary stress (som jag kände mig tvingad att ge min katt men då åt inte Milton det. Normalt sett hade han ätit det omedelbart och så fort att jag tvivlar på att det hade hunnit bildas mögelsporer. Så jag fick ge mig och ge det torrt. Som en kompromiss får han även blötfoder med extra vatten i. 😛
Har aldrig varit något problem med tidigare katter då de glufsar i sig det direkt. Jag vill ge viss mängd torrfoder för att tror att katter behöver viss stimulans när dom äter och blötfoder är en jävla gegga. Självklart ger jag blötfoder också men ändå torrfoder som huvudföda
#13 Därför ges ben att tugga på :) dom är dessutom bra för tänderna. Det är inte torrfoder. Även rått kött är bra för tänderna.
#8 Den innehåller en massa tokigheter:
* grönsaker vilka katten inte kan ta upp mycket näring ur. De är så gott som bara utfyllnad.
*fisk är inte en del av kattens naturliga föda och många katter är dessutom känsliga och allergiska mot fisk.
Visst är blötfoder geggigt, men det är fortfarande absolut bäst för katten och det som ligger närmast katters naturliga föda (om man bortser från BARF och mush då). Torrfoder är ju bara skapat för människans bekvämlighet, inte för kattens bästa.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

……. och ibland bestämmer katten. Jag ville ge urin-foder som blötmat men Milton (som annars äter i princip ALLT) sparade inte alls på sina avsmaks-grimaser tyvärr - vägrade att överhuvudtaget äta det 😭
Nu får han torrisarna OCH Mjau burkmat och ännu så länge har besvären inte återkommit *håller tummarna hårt*.
Känner mig dock inte övertygad om ifall det är Felliway i eluttaget som ev hjälper eller om det är maten? Eller om han helt enkelt bara har en bra period … 🤔
#16 Varför inte bara ge blötmaten? =)
Feliway påverkar ju inte kring urinproblem

#17 Har katten stressblåsa så kan feliway hjälpa.
#18 Mjo men då är det ju inte foderrelaterat :)

Problemet är ju som jag nämnde att jag inte är övertygad om varför Milton fick problem med urinen - att det verkligen ÄR foderrelaterat. Veterinärerna säger att det är stressblåsa och att man vid undersökning (ultraljud samt urinprov etc) inte såg varken stenar eller grus. Man tog även blodprov men allt var normalt förutom att urinblåsans väggar var tjockare än normalt (irriterad) och att urinens ph-värde var lite högt.
Ändå rekommenderade de ett foder som ska minska/ta bort just stenar och grus!!?? Känns som de gissar när de inte vet. Samtidigt rekommenderade de Felliway i vägguttaget.
Funderar på om jag skulle våga mig på att prova att skippa Hill`s fodret och bara köra Felliway i vägguttaget. Jag vet ju att t ex Mjau blötfoder är ett skapligt bra blötfoder.
Jag har metacam kvar sedan sist han fick problem så om det skulle uppstå problem igen så har jag ju det att ta till….usch svårt det där.
För övrigt så har Milton aldrig fått torrfoder av mig sedan jag hämtade honom vid 13 veckors ålder utan levt på Mjau burkmat samt råfoder i olika former.
Okej men vilket blötfoder skulle ni rekommendera då? Och hur många gånger per dag ska det ges?

#21 Fri tillgång till mjau blötmat är min rekommendation.
Okej! Finna det olika typer av mjau blötmat? Vilken har du? Hur mycket lägger du på blötmat i månaden? Hur många katter?

Det finns fyra olika storlekar påmjau blötmat. Påsar med 100 gram tetra pack med tror att det är runt 250 gram sen finns det 630 och 980 grams burkar. Jag har tre vuxna katter och lägger upp 1/2 burk åt gången.
Min får en tetra om dagen fördelat på 3-4 portioner. Ger kycklinglever i gele, nötfärs i gele och oxkött i gele.

Burkmaten blir förstås billigare eftersom den har ett billigare kilopris. Innehåller 635 gr och kostar nog runt 15-17 kr - lite olika :)
Billigare än vadå?

När det gäller mja blötmat.
Små påsarna är dyrast sen kommer tetrorna och billigast kilopris är mellanburkarna.

#27 Sorry var kanske lite otydlig - jag menade att burkarna med mer innehåll är billigare kilopris än påsarna och tetrorna
#28 Vad menar du med mellanburkarna? Finns det olika burkar? Här har vi bara de med 630 gr. 🙂
Äsch såg nu efteråt att du skrivit även 980

#29 Granngården har som sagt stora burkar.Men ofta är kilopriset bättre i mataffären på mellanburkarna.
Jag ger mina katter fri tillgång på Bozita torrfoder, brukar även blanda i lite Acana torrfoder men nu tänkte jag beställa Purizon kitten och blanda i istället och hoppas mina gillar det :) Och anledningen till att jag blandar i ett spannmålsfritt torrfoder är att jag vill att dom ska få i sig mer protein, och att dom tyvärr inte funkar på enbart spannmålsfritt så då blandar jag ca 75% Bozita som är svensktillverkat och ca 25% spannmålsfritt istället. Sen så får dom lite blötmat på morgonen och då en halv påse Mjau för kattunge eller en liten burk Mjau Noga Utvalt. Mina katter vägrar nämligen att äta några mängder blötmat så dom skulle svälta på enbart det… Sen så är det bekvämt att även ge torrfoder, jag kan tex åka bort över en dag och slippa vara orolig att katterna svälter eller att dom fått äta mat som stått framme och blivit förstörd..
#30 Finns bara en storlek på Mjaus blötmat i burk :)
#32 Det verkar ha funnits större då jag sett fler som haft det.
#33 Det har funnits men inte numera :) Det var typ 2 år sedan de tog bort det.
Redan frågat mjau då jag ville ha de på över 900 gram
De som finns på tex maxi på 600 någonting är de som finns :)

Okej
Jag köpte de där stora ett tag men når det inte var extrapris på dem var kilopriset högre än på ICA MAXI var på 635 grams burkarna och då var det ju lite korkat att åka extra till en affär för att handla de stor burkarna.
#35 Där jag köpte var de billigare :)
Men nu finns enbart en burk och det är 635 grams :) Lite tråkigt att de tog bort de stora

#36 För mig fungerar 635 perfekt just nu.Det går åt en om dagen.
Det blir väl mer knepigt om ett par veckor om min hona är dräktig för då kommer det att gå åt mer.Men mina katter äter även om maten är kall och har stått i kylen över natten.
#37 Ja det ger jag till min hankatt. Blev dock billigare för mig med de stora haha
Men får köra på den med, när jag inte ger bozita :)
Ja mina äter alltid direkt från kylskåpet :) de gillar det bäst

#37 och #38
Ha ha jag tänkte från början att "det kan väl inte vara så bra att ge det kallt direkt från kylen"! Men det gick ju inte att hälla upp och låta stå framme - Milton upptäckte det genast och höll en jäkla låda över varför han inte fick sin mat OMEDELBART!! Så han får också det kallt förutom när man öppnar en ny burk 🙂

#39 Ibland värmer jag upp lite vatten och blanda i den kalla maten.
#39 Haha ja det hade slukats innan :P
TS ska du ge torrfoder ge ett torrfoder som är spannmålsfritt, och komplettera med blötfoder 2-3 ggr/dag, mjau blötfoder är bra foder. Vattenfontän är även jätte bra att ha till katter :)
2 av mina 3 katter vägrar blötmat, dock måste dem äta veterinär foder pga njurproblem så innehållet är "skit" oavsett om det är blöt eller torrfoder hos oss, men det viktiga är katternas hälsa :)