Arg på min katt
Jag är så himla arg på min katt så att jag skulle kunna kasta ut honom typ, JAG HATAR HONOM rentutsagt usch för honom, har ni varit arga på era katter nångång? och varför?
Varför hatar du din katt?
Ibland blir jag arg för att katterna skriker på mig när de vill grejer. Men det är ju inte värt att ta ut det på dem. De förstår inte och skulle bara bli rädda.
Fokusera gärna på annat. Det är inte bra att gå runt och vara arg på husdjur man delar hem med.
Med andra ord borde du inte vara djurägare! Skrämmande att läsa rent ut sagt!
Varför är du arg på katten? Är det dina föräldrars katt?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag läste precis din presentation där du skriver att du älskar din familj, dina vänner och dina djur.
Du kanske ska ändra texten😉
/Maria
Nog kan man bli vansinnig på katt ibland … så länge man inte låter det gå ut över katten så är det inte mycket att säga om. Arg får man bli!
Vad har katten gjort? Dina föräldrar hjälper dig väl med skötslen av den så du inte är helt ensam om att ta hand om den? Om man lär sin katt de grundläggande sakerna den ska kunna, som att gå på lådan, eller inte klösa klorna på förbjudna ställen mm, så brukar det fungera bra. Men har man husdjur så får man räkna med att de har sina egna små sätt och särskilt katter har sina egna regler, katter är ju lite egna av sig, men de går att uppfostra inom rimliga gränser. Och oftast så är det så att om du är snäll mot katten, så är den snäll mot dig
U R us
Nu ska jag förklara min katt har gjort lite hyss och grejer och a visst jag älskar honom men som vissa skriver man kan vara arg på sina djur bara det inte går ut över dem och nej det gör det inte, jag ville bara skriva av mig, och ja det är fmailjens katt
Om du har saker som du är rädd om, sätt dem så att katten inte kommer åt dem, om katten är en utekatt så fångar den fåglar och möss mm, det är sådant man får räkna med.
U R us
Yes, ibland kan jag bli tokig på ena kissen, speciellt när jag inte sovit på flera dagar, äntligen somnar, och han väcker mig. Men låter jag det gå ut över honom? Nej. Hatar jag honom? ALDRIG. Jag brukar mest muttra argt, undra för mig själv varför människor skaffar katt alls ibland, och vända på mig och försöka somna om. Han brukar väcka mig genom att trampa omkring på mitt ansikte…
Men du låter ju en aning argare…?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Kan man hata någon man älskar?
Visst kan man bli frustrerad ibland på djur, men det är så viktigt att man gör sig av med de känslorna så fort det bara går, och gärna gå ut/därifrån (bort från djuren) under tiden. För även om man inte säger något till djuret, och även om man låtsas att man inte är arg, så känner djuren jättetydligt ens känslor. Man sprider på de känslor man har. Och det är inte lätt för ett djur att förstå varför man t ex är arg. Den bara känner.
Så när du blir arg, vänd fokus till dig själv och fråga dig om du tycker det är schysst att sprida på de känslorna, eftersom katten ändå inte förstår varför du är arg. Då är det lättare för en själv att "koppla om" och ta fram de känslor som är Kärlek till katten istället.
Oftast blir vi frustrerade när nå't djur gör nåt som vi inte vill att den ska göra, men då är det så gott som alltid vårat eget fel, eftersom vi gett djuren möjlighet att göra så… vi har inte "tagit bort möjligheterna"…
När jag var ung, hände det att jag kunde bli arg också, men numera vet jag att det inte handlar om djuren, utan det handlar om mig och hur jag hanterar känslor. Djuren är alltid helt oskyldiga.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Du hatar alltså din katt men älskar honom? Hur går det ihop? 🤔
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jag har faktiskt aldrig varit arg på någon av de katter jag har haft så jag kan inte alls relatera. Jag har alltid älskat mina katter och aldrig hatat, ogillat eller blivit arg på dem.
Jag har rdan föklarat så ni alla kan ju sluta hoppa på mig och säga vad som är rätt och fel, jag vet redan allt det ni säger och ni måste missuppfattat mig efterosm nin tar det som en så stor grej
#13 "JAG HATAR HONOM" går inte att missuppfatta. Så lägg inte skulden på andra när det är du som uttryckt dig fel.
#7 Du skriver "min katt har gjort lite hyss och grejer", som förklaring till att du HATAR honom.
Om du vill få förståelse och konstruktiva svar här får du nog berätta vad katten har gjort.
Alltså din anledning är otroligt luddig och ditt språk extremt hårt. Klart vi inte förstår då det får du ta ansvar för. Min katt kan som sagt trampa mig i ansiktet så jag får ont eller t.o.m. börjar blöda näsblod och då kanske jag sovit en timme på två dagar och blir naturligtvis inte glad men inte ens då kan jag hata honom eller visa någon ilska mot honom. Jag bara lyfter ner honom från sängen, muttrar surt och försöker somna om…
Okej jag kan förklara, min aktt har rivit hela lägenheten och dödat våra hamstrar fast han inte får och det har vi sagt åt honom, jag är bara lite upprörd och det jag skrev menar jag inte jag är lite upprörd över honom, men snälla ni ta inte illa upp för jag mår skit efter det där med hamstern hon var min bästa vän så jag är väldigt ledsen och upprörd över det
#17 Öh. Sagt åt honom???????????? Sorry, men ni kan inte "säga åt" en katt och tro att den ska förstå det. Katter gör som de vill. Det är ert ansvar att se till att hamstrarna är i säkerhet från katten - det är INTE kattens fel!

Man kan säga åt en katt att inte döda hamstern. Men man ska inte för ett ögonblick tro att katten gör som man säger i det läget. Som hamsterägare är man skyldig att skydda hamstern från katten.
Stolt ägare till tre La permer
#19 jag vet men ni vet ju själva hur dt är att förlora tt djur man vrkligen älskar och ja jag skyddade hamstern men hon lyckades rymma på nåt konstigt sätt och då fick katten tag å henne
#17 om katten rivit hela lägenheten har nog hamstrarna tagit sig ur buren. En katt är ju ett rovdjur och de behövs inte mkt för att väcka jakten i en katt. Nog har jag varit arg på mina katter av vissa anledningar men de har snabbt blivit förlåtna för det de har gjort
Jag beklagar din sorg efter din vän Hamstern! Men se inte din katt som orsaken. Se din katt med kärlek och förstå att han bara har fungerat precis som en katt ska göra.
Det är sån't som händer. Och man vinner ingenting på att anklaga någon, för människan är det "bara" att ta som en läxa, nästa gång ser jag till att det inte kan hända igen.
Som sagt, jag beklagar din förlust av din Hamstervän - och jag hoppas du kan ge din Kattvän all Kärlek och förståelse.
Låt din Kattvän bli din Tröstvän istället! 🤗
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#22 Tack, och ja gud det var inte riktigt meningen att skriva så hårda ord men som jag sa så är jag väldigt ledsen och upprörd över det
En gång varje år brukar jag ha en period då jag hatar min ena katt, jag är uppväxt med katter, alltid haft katter och har ett gäng egna katter nu, och 1 av dem jag har nu har vidriga vårkänslor, det värsta jag vart med om!
Han har en period varje vår där han skriker konstant, man kan inte sova, inte se på tv, har man ont i huvudet en dag håller man på att bli galen på honom, han är kastrerad och provat allt för att få honom att sluta, men nej inget funkar, när hans period är över blir han som vanligt.
Så kan säga att när han är sån då har jag inga problem att säga att jag hatar honom, men innerst inne vet jag att jag älskar honom och skulle aldrig omplacera honom eller liknande, han är min älskling och menar inget illa, men hans vårkänslor är pest!
Beklagar din hamster, när jag var väldigt liten blev vi lurade av djuraffären så köpte en dvärghamster och en gallerbur, tog ca 2 månader innan den lilla hamstern klämde sig igenom gallret och smet, och våran dåvarande katt tog min hamster, jag vart jätte ledsen, men dock vart jag aldrig arg på katten då jag visste att hon inte förstod skillnaden på hamster och mus.
Men förstår att du blev väldigt arg och ledsen TS över din hamster, men du får tänka att katten gjorde något som var naturligt för den, och när du känner dig redo köpa en ny hamster kanske och då en extra kattsäker hamsterbur :)
#24 tack, och ja gud visst jag älskar honom men som du sa att nu i vår och sommar håller han på med saker som att riva lägenheten,skrika och bajsa och kissa överallt coh nu det här med hamstern jag vet också innerst inne att jag älskar honom men han ska snart kanstreras så njag hoppas att allt det där vår och sommar beetendet slutar då
#25 Hur gammal är han? Låter som han bara är en kattunge/ungkatt då han ska kastreras snart.
Har ni fått någon tid?
/Maria
#26 Han är redan kastrerad jag skrev fel men han är 10 år och jag vet inte varför han håller på som han gör?
Kissar han och bajsar inne är ju något fel. Ni behöver kanske fler lådor, byta plats på lådorna, annan sand och ta bor eventuell lucka och tak.
River han lägenheten behöver ni stimulera honom mer. Har han högt katträd?
Han kanske behöver göra en hälsokontroll hos en veterinär?
/Maria
#28 Ja han har ett högt katträd och vi var hos veterinären igår och dem sa att det kan vara något ålder beetende som gamla katter kan få, så vi får se om det slutar snart
#28 Det låter skumt. Vad sa de om att han gör sina behov överallt?
/Maria
Jag hade gått rill en annan veterinär. Att skylla problemen på ålder när katten är 10 hade jag aldrig accepterat. Katten är uppenbarligen missnöjd.
#31 Det där med behoven kan dem inte förklara säger dem, aja jag ska iallafall hitta en annan bättre veterinär för jag tror inte på nåt av det dem säger
#33 Blev han ens undersökt? Man måste ju ändå tagit prover på honom.
/Maria
Låter sjukt suspekt. 10 är ingen vidare ålder på katt. Det finns nästan alltid en anledning till varför en katt går utanför lådan, så det vore bra om ni hittade den så fort som möjligt för både kattens och er skull.
#34 Jag var inte med när dem gjorde det, min kompis fick åka med honom eftersom ajg jobbade
Vi har haft en katt som blev 23 år, och han glömde bort var kattlådan fanns emellanåt, men jag tror att det berodde på åldern. Så det får man ha överseende med. Då han var lite yngre, så kissade han blod, vilket jag inte hade fått reda på om han inte helt sonika satt sig framför mig och kissat- han ville visa att något var fel, tror jag. Han kom till veterinär och blev opererad. Så att din katt håller på som han gör, är ett beteende som han vill säga att något är fel. Men jag tycker det låter som att han löper, trots kastrering. Om kastreringen har misslyckats, och veterinär inte har tagit allt som behövs ta bort, så kan han fortfarande löpa .
Jag tror tvärtom att du ska ha en kattlåda på ett ställe så han inte blir förvirrad. Visa honom att här ska han kissa. Så fort han har gjort utanför, så sätt honom i sin kattlåda och beröm honom, massor av beröm ska han ha så att han upplever det som en positiv sak att göra. Skäll aldrig på honom i närheten av lådan. Du kan också ge honom något gott som belöning då han har använt kattlådan.
Jamar han ofta och mycket, så försök att få honom på andra tankar genom att leka med honom eller bara ropa på honom , bryt skrikandet så han glömmer det.
Det finns medicin som lugnar en katt, men det är det veterinär som måste ordna.
Kan också vara som han har ont någonstans, det att han skriker, eller att han är uttråkad (om det är en innekatt blir de lätt uttråkade, de behöver leka av sig )
Jag har boll till min katt som vi leker med, eller så "råkar" hon få tag i mina nystan.
Men tänk på att trådar kan skada katter om de sväljer dem så ha uppsikt.
U R us
#37 En hankatt kan inte löpa😃
/Maria
#37 En hane som löper?
#38 haha jag vet
#25 är detta beteende nytt? då skulle jag undersöka honom hos veterinären, beteende förändringar är tecken på att något är fel, så man börjar hos veterinären med undersökning, blodprover för bl.a njurar, lever, kanske även sköldkörtel.
Även urinprov är ett +, och kanske t.o.m ett ultraljud för att kolla urinblåsan och tarmen så det inte är något fel där.
10 år är ingen ålder för en katt, och såna där beteenden är inte sånt som kommer med åldern, så om det inte finns något medicinskt fel skulle jag kolla i hemmet om något förändrats, nytt djur, ny familjemedel, eller andra ändringarna som kan vara orsaken till förändringarna :/
#37 en hane löper inte det gör honor och enda gången en hankastrering misslyckas är om man inte opererar bort båda testiklarna. Är en kvar i buken kan hanar fortfarande ha beteende kvar som fertila hanar då hanen inte är helt kastrerad.
#42 Nja, vi har en hankatt som uppför sig som en okastrerad fast båda testiklarna är väck - och värst är det på våren/sommaren. Han uppför sig som katten i #24; skriker natten lång (🤦♂️), blir aggressiv mot de andra tre och kissar överallt. Han är kollad på alla möjliga sätt, men den enda gissningen är att han blivit kastrerad för sent och därmed inte kommit "i fas" med kroppen, liksom. Han är helt frisk rent fysiskt.

#43 Har ni testat att kemiskt kastrera honom?Vissa katter har för hög testosteronhalt och då kan det hjälpa.
#44 Vi har kollat på det, men vågar inte eftersom biverkningarna inte såg roliga ut.

#45 var det p spruta eller kastreringschip?
#46 Båda. Sprutan är ju inte godkänd för katter, och pillret kan om man har otur ge cancer eller diabetes. 🤮 Då får vi hellre tvätta filtar lite oftare…
# 38
😂 Vad heter det när en hankatt gör motsvarande ? Jag har aldrig tänkt på det faktiskt 🤔
U R us
#48 Hanar gör inte motsvarande. Dom har inte utrustningen.
# 49
Jag menar då de söker honor för att para sig med och då de jamar i grupp på nätterna för att "vinna" revir eller honor att para sig med
U R us
#51 Men den här katten är kastrerad.
17 Dottern har haft flera hamstrar och hon har katt vi har även hundar som säkerligen skulle säkert vilja smakat en bit från dom. Men har man nu djur som annars man kan tro kan orsaka skada på ett annat djur så får man se till att det "hotade" djuret bor tryggt även när man inte är hemma även när man är hemma. Vi hade olika säkerheter, 1 stänga in djuret med buren i badrummet eller dotterns rum då utan katt o hund i rummet. 2 skaffa en säker bur där ingen kan komma åt djuret. Vi gjorde egna burar av plastlådor borra luft hål på långsidorna och satte en liten lucka nät uppe på locket. Locket var låsbar där med så säker att djur kunde komma åt hamstern. Lufthålen gjorde vi om katten skulle få för sig att sova på buren hålen var så små att inte en tass kom in möjligen en klo fick katten in men inget han prova på. Saken är ju den hade vi inte gjort dessa säkerhets sakerna hade det vart VÅRAT fel om hamstern blivit skadad eller dödad av någon av våra andra djur. Sluta upp med anklaga katten det är du som brist på säkerheten anser jag.