Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1099 ggr
Q-tin10
0

Katt som biter oprovocerat

Jag har en katthane som är 11 månader och kastrerad. Han är mestadels inne men även ute ibland dock bara någon timme på morgonkvisten. Det jag funderar är hans beteende emellanåt, han kan bita (väldigt hårt och aggressivt) ibland. Detta sker nästan uteslutande då han är i famnen. Han är aldrig aggressiv annars eller klöser/biter. Inomhus har han en galoppåle och en klätterställning. Ofta leker vi med honom och det är aldrig något problem då. När han får sina bitattacker så är det ofta i samband med att han ligger i famnen och myser och helt plötsligt så dyker han på armen och biter fast ordentligt och klöser (sparkar). Jag ska tillägga att jag/vi ibland inte klappar honom då han myser (för att undvika att provocera honom om han bara vill ligga o ta de lugnt i famnen) och att han självmant lagt sig i famnen och bara ligger där. Om vi eller någon bekant lyfter honom för att kela så börjar han alltid bita/klösa, kanske inte direkt men då han ”fått nog”. Jag säger därför till alla som kommer att låta katten vara så han själv får komma om han vill. I övrigt så är han en väldigt social, pratglad och rolig katt med mycket personlighet. Men just detta beteende funderar jag över. Har någon erfarenhet om detta eller några tips? (Ursäkta långt inlägg).

Herveaux
1

Hönsdadda som jag är så hade jag tagit katten till veterinär bara för att kunna utesluta smärta. 

Det låter som att du har en teori där - han får helt enkelt nog. 
Han kanske ger er signaler som ni inte ser eller hinner uppfatta som säger att han tycker att det är nog med klappar och mys.

Bra att du ser till att han får kela på sina egna villkor med era bekanta.

// Harley

Q-tin10
0

Ja, vi kanske borde fara till veterinären och kolla ifall  han har ont, jag tror inte det för hans beteende i övrigt indikerar inte på smärta, men man kan ju aldrig vara helt säker. Han kan bita väldigt oprovocerat alltså utan att vi gör något (klappar eller kelar) men endast då i famnen,  oftast gör han det då någon lyfter honom, alltså då han blir "påtvingad" att kela. Detta löser vi genom att säga till folk som kommer att inte lyfta honom, klappar man och hälsar då han är på golvet så är han väldigt kelig och social, han biter aldrig då.

Men känns ändå trist att detta beteende finns och då vi inte vet vad det beror på, men kanske är det så att han inte gillar att vara i famnen?   Kan man träna bort detta beteende eller är det bara att acceptera att han är sådan?

Karmatarerskanise
3

Verkar ju vara tydligt att han inte vill vara i famnen och detta måste ni respektera.

Herveaux
2

När ni har honom i famnen, ligger han på rygg då?

En del katter tycker inte alls om att bli burna eller hållna så då dom kan känna sig väldigt utsatta och sårbara. Kanske er grabb är av den åsikten?
Om han bara visar sitt missnöje när han läggs på rygg i famnen hade jag låtit katten slippa det om han tydligt inte tycker om det.

Att bli lyft kan man träna på, men inte säkert att katten börjar tycka om det ändå.

// Harley

Calcifer
3

Undvik att lyfta upp honom om det inte är tvunget - och låt aldrig andra lyfta honom alls. Mina katter gillar inte att bli lyfta. Elrond blir stressad så jag lyfter honom bara när jag måste - t:ex när vi ska till veterinären och jag måste lyfta in honom i buren. Men det händer väl 2-3 gånger per år att jag lyfter honom. Nox blir inte stressad, men det märks att han inte gillar det, så jag lyfter inte honom heller. Och Nox är ändå världens knäkatt och skulle bo i mitt knä, helst under min tröja, om han kunde. Men att bäras - nej, det vill de inte och jag respekterar det.

Lyft dessutom aldrig katten så han hamnar på rygg, ifall ni gör det nu.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Q-tin10
4

Vi lyfter aldrig katten eftersom han inte vill det och som jag skrivit så låter jag aldrig andra lyfta honom eftersom han inte tycker om det och jag vill inte att någon ska få rivmärken. Om jag måste lyfta honom så ligger han aldrig på ryggen eftersom jag vet att många katter tycker det är obehagligt. Att han inte vill bli lyft kan jag acceptera och låta bli att göra för hans välmående. Men det är just dessa ”oprovocerade” attacker han gör då han själv väljer att ligga i famnen, eftersom jag vet att han kan göra dessa så brukar jag låta bli att klappa honom utan bara låta honom ligga o mysa, men ändå sker dessa ibland. När han gör så brukar jag resa mig och göra något annat eller helt enkelt ignorera honom, det gör ont (han kan bita ganska hårt) men känns så onödigt att ta honom i nacken eller likande då det känns som att hans beteende beror på något.

pussgyrka
1

Kan han vara lite understimulerad eller uttråkad då kanske? Har han några lite större leksaker han kan hålla fast och sparka på?

Q-tin10
0

Ne inga större leksaker som han kan sparka på, han har ju sina klätterträd och vistas ute emellanåt men han kanske skulle behöva några "sparkleksaker".  Han gillar sina små leksaker och älskar att apportera , men jag ska inköpa nå av större variant. Tack för tipset!