Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 990 ggr
Muban
0

Bengal ungkatt ute??

Hej, har skaffat min första bengal, hon är 8mån nu o lever rövare😂 (Så som de ska göra) de rör sig mot semestertider o vanligtvis tar ja med mig mina katter dit o låter dom gå ute (de bor annars inne o de e vanliga blandras) men e lite orolig över o släppa ut min bengal då ja hört att de gärna vandrar… vanligtvis lockar ja in dom på kvällen så de sover inne. Har nån några erfarenheter el tips??? Så vill ja väldigt gärna veta hur ni gjort. Att tillägga är att de finns räv o mårdhund omkring o därför ja inte vill ha de ute mer än dagtid. Tacksam för svar:)

Chinesecrestedlover
2

Hej!

Jag skulle visserligen aldrig släppa ut mina katter (om jag hade några alltså😂, i så fall endast i koppel/kattgård). Tycker inte att katter ska gå fritt ute (av många olika anledningar)…men oavsett det, så tror jag att det finns ytterligare risker med att släppa ut en raskatt. Finns ju säkert mindre "nogräknade" människor så att säga…som kanske vill ha en fin katt, men gärna slippa betala dyra pengar för den. 

I övrigt så har jag nog  inget mer att säga/inga tips att ge, eftersom jag som sagt varken har katter eller skulle ha de som utekatter om jag hade några. Förutom att säga att det är en väldigt vacker kattras du valt då 😍

Mvh/Chinesecrestedlover

MonicaLagerquist
11

Varför ska katten gå lös i ett område där det finns vilda djur?

Som kattuppföadare skulle jag bli väldigt ledsen om någon av mina sålda katter fick gå ut på egen tass.

Bygg en rastgård eller ta ut katten i sele.

Sätt en nätdörr eller ett nätfönster om ni vill kunna öppna och vädra.

Stolt ägare till tre La permer

[[eskils_]]
2

Håller med #2. Bygg en rastgård eller ta ut katten i sele.

En viktig sak som gör att katter inte vill vandra så långt är ju kastrering. Då blir de mer hemtama.

annzoo
5

Är hon kastrerad? Om inte så bör du börja de innan du släpper ut henne. Jag hade faktiskt inte släppt ut katten oavsett ras eller huskatt. En raskatt är ju mera stöldbenägen då den sticker ut och folk kommer att fånga in den då de tror att det är en katt som rymt. Men det finns många faror där ute och låter du de vara ute tror jag det är svårt att hålla dem inne under natten. Är det din första bengal och den får smak att vara ute på egen tass så kommer du få de jobbigt då den ska bli innekatt igen efter semestern. De är envisa och har hög röst resurs.

Rafflan
3

Ingen skillnad på raskatt eller huskatt, båda har samma risk att vandra iväg :)
Men för att svara på din fråga, min kompis har en Bengal som utekatt utan problem, dock kan det vara svårt att vänja en utekatt att vara innekatt igen efter din semester, och så ska man tänka på riskerna att ha utekatt med trafik, rovdjur och andra människor som kan skada och stjäla katten.