Stamtavlan
Om båda föräldrarna har stamtavla där det står att dom är renrasiga men ungen inte har stamtavla (av någon anledning) gills ungen då som Bondkatt/huskatt?

Då är avkomman huskatt.
Stolt ägare till tre La permer
Det är hur aveln gått till (dvs att den är godkänd och registrerad i ett kattförbund och därmed har följt kattförbundets regler) som gör att katten får sin stamtavla och därmed kallas "raskatt". Inget annat. Hur katten ser ut och vilka föräldrar den har är ovidkommande. Har katten ingen stamtavla själv är den en Huskatt (dvs katt från oregistrerad avel).
Sajtvärd Katter iFokus

#0 Du kan ju ha en Norsk skogkatt med stamtavla som parats med en perser. Hur hade du tänkt att de skulle kunna bli en raskatt med stamtavla ?Det går ju om man planerat och ansökt om utparning.Men det kräver en hel del kunskap och planering samt att man ansöker om tillstånd och får det innan parningen görs.
Stolt ägare till tre La permer
Dem registreras som huskatter, men jag brukar kalla dem blandras med det raser dem har, och säga till om raserna hos veterinären, då visa raskatter har ökad benägenhet för visa sjukdomar jämfört med andra raser :)
#4 Du menar att avelskatter inom vissa raser fritestas för vissa sjukdomar i större utsträckning än andra katter innan de används i avel? Vilka sjukdomar du än menar så förekommer de hos alla katter, inklusive huskatter. Är en katt sjuk kan en veterinär göra den bedömningen oavsett hur katten ser ut och oavsett om det är en raskatt eller en huskatt. Sluta kalla huskatter för något annat än vad de är. Blandras-snacket bidrar inte till höjd kattstatus utan är något som samvetslösa huskattuppfödare dillar om för att för egen ekonomisk vinnings skull åka snålskjuts på den seriösa avel som de själva motarbetar.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag skulle vilja fråga er som känner behov av att använda begreppet ras/blandras på huskatter varför det är så viktigt. Gör det katten finare på något vis? Får den högre status? Känns det bättre för er som ägare att berätta för omgivningen att katten är en blandRAS? Jag trodde att när det kommer till djur så är det det affektiva värdet som är viktigast, annars kanske det är bättre att köpa sig en märkesväska eller nåt. Katterna bryr sig knappast om ifall de kallas renrasiga eller huskatter, de vill bara bli älskade och ompysslade. Så snälla ni, strunta i att sätta etiketter på era djur och se individen istället. Varje katt är unik!
Om nu båda föräldrarna är rensrasiga Norska skogkatter med stammtavla så är ungarna ur biologiskt perspektiv naturligtvis också Norska skogkatter och ingen mix eller Bengal ;-) Och till veterinären skulle jag också säga att det är en Norsk skogkatt och ingen huskatt, men i.o.m att stammtavlan fattas finns det förstås inget bevis för att det är så. Men med ett DNA prov kan man nog ta reda på att det är så.
#7 Vad skulle det spela för roll för en veterinär om katten är en Norsk skogkatt eller en Huskatt? Eller en Ragdoll eller en Europé? De ser likadana ut på insidan och just därför behöver veterinärer inte ha nån koll alls på olika raser, och de har de oftast inte heller..😮
Sajtvärd Katter iFokus
Varför inte säga precis som det är? Att kattens föräldrar är renrasiga Norska skogkatter men att ungen saknar stammtavla. Sen är det upp till veterinären om han anser informationen viktig eller inte…. Att undanhålla informationer ser jag ingen som helst mening med.
#9 Tycker du som kattägare att kattens ursprung är viktig så skaffa dig en raskatt med stamtavla. För en seriös veterinär finns det inget som helst intresse av att veta kattens ursprung.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har verkligen ingen aning om somliga raser är mer benägna för vissa sjukdomar än andra raser och tvärtom och jag anser heller inte att det är något som en helt vanlig kattägare måste veta heller. Därför anser jag att man kommer längst med att vara ärlig och säga precis som det är och resten får veterinären avgöra. Sen har det med biologi att göra och inte med hur viktig kattens urpsrung enligt mig personligen skulle vara.
#11 Men varför tror du att katter har stamtavla för om det inte är för att se till att aveln är sund, dvs för att undvika sjukdomar och defekter? Vad olika raser har, och har haft, för benägenhet att få olika sjukdomar, är bara intressant för de som utvecklar hälsoprogram inom respektive ras. Varje katt är en individ och kan bli sjuk eller förbli frisk tills den dör knall och fall vid 20 års ålder helt oavsett om den har stamtavla eller inte. Blandrasavel kan egentligen inte ens nämnas i samma mening som ärlighet, men visst, att aveln varit oansvarig med noll koll kanske ändå kan vara värt att nämna för en veterinär…Så han/hon vet vad de kan förvänta sig menar jag..
Sajtvärd Katter iFokus
#7: ur biologiskt perspektiv är ungarna katter. Ur genetiskt perspektiv kan de vara Norska skogkatter om föräldrarna är det vilket ger dem de karakteristiska dragen/pälsen/färgerna som hör Norsk skogkatt till. Alla levande varelser är uppbyggda av kol, väte, järn, kalcium mm. När de sätts ur spel uppstår sjukdomar som veterinären undersöker o förhoppningsvis botar. Alltså spelar inte rasen någon roll. Däremot kan sjukdomarna bero på genetiska defekter som förts vidare genom avel men det betyder inte att andra katter inte kan få sjukdomen.
Fast det är ju precis därför jag tycker att man ska vara ärlig och säga till veterinären som det är. Att kattens föräldrar är renrasiga och har en stammtavla.
I försäljningsyfte skulle jag förstås inte få kalla katten för Norsk skogkatt eftersom jag inte kan bevisa att den verkligen är det och det tycker jag att är bra. För bara så kan konsumenten vara säker på att han får äkta vara. Men nu handlar det ju inte om att sälja en katt, utan om att gå till veterinären för att behandla sin katt och om man själv vet att det är renrasig ska man ju tala om det för veterinären så att han kan behandla den så som det är rätt för den rasen.
#14 Men det FINNS inga särskilda behandlingar för särskilda raser. De är katter och undersöks och behandlas på samma sätt utifrån de symtom som katter kan ha. Raskatt eller huskatt spelar ingen roll.
Sajtvärd Katter iFokus
Genetik är faktiskt en gren inom biologin…..
Som sagt är det där något som jag inte vet mycket om och därför tycker att det är bäst att vara ärlig mot veterinären och säga precis som det är angående sin katt för att låta honom avgöra hur viktigt det är. Här hittade jag en sida om genetiska sjukdomar hos olika kattraser. Sidan är dock på tyska, för jag läser nästan bara tyska sidor. http://www.vom-taubertal.de/blog/genetische-erkrankungen-bei-rassekatzen/
#16: ja visst är det, men poängen var det jag skrev sen 😉
Det där är inga sjukdomar som förekommer enbart hos den rasen som har den listad, även huskatter kan ha PRA, PKD osv. Därför spelar inte rasen någon roll då dessa sjukdomar kan förekomma hos alla katter oavsett ursprung. Det är det OberonsMatte försöker få fram, rasen är totalt irrelevant för en veterinär, de går efter symptomen och behandlar sjukdomarna på samma sätt oavsett om katten i fråga är en huskatt eller en bengal med stamtavla.
#16 Men är du inte insatt, så ta till dig av det jag skriver. En katts ursprung har ingen som helst betydelse för en veterinär. ALLA katter kan drabbas av ALLA sjukdomar som katter kan få. När det gäller registrerad avel brukar man i rasens hälsoprogram välja ut ett par sjukdomar att testa för, men det innebär inte att den sjukdomen enbart drabbar katter som är av den rasen.
Om katten uppvisar symtom på sjukdom undersöker veterinärer katten förutsättningslöst, precis som läkare gör med sina patienter. Vet man om att någon av föräldrarna faktiskt HAR en sjukdom kan man vara extra uppmärksam på det, men i övrigt är människor människor, precis som katter är katter.
Sajtvärd Katter iFokus
Men vad är det för fel med att tala om för veterinären att det är en renrasig katt utan stammtavla? Vilka konsekvenser kan det ha?
#20 Inga andra konsekvenser än att du själv framstår som en kattägare och kattköpare som saknar kunskap och medvetenhet.
Sajtvärd Katter iFokus
Och? Till vad är det så viktigt vad jag framstår som? Jag går ju inte till veterinären för att framstå som något, utan för att katten behöver hjälp.
#21 Vill du vara ärlig och inte framstå som något särskilt, så säg ingenting om kattens ras. Om de frågar vid själva inskrivningen så säger du huskatt. Det är det ärligaste svar du kan ge.
Sajtvärd Katter iFokus
#20 Konsekvensen kan också bli att din huskatt som blivit till genom oansvarig, oseriös och oregistrerad avel kommer med i sjukdomsstatistiken för registrerade raskatter, vilket är helt galet och orättvist mot dem som lägger ner tid och pengar för att hålla en registrerad ras så frisk och sund som möjligt.
Sajtvärd Katter iFokus
Folk brukar fråga om det är en sådan där norsk skogskatt eller kanske en Maine Coon? Tvättäkta lite inavlad huskatt blir svaret, ibland även bondkatt. Ser absolut ingen anledning till att hitta på att han skulle ha raser i sig för att han råkar ha långhårsgener och är röd.
Han är helt enkelt en himla snygg huskatt!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Om jag har en renrasig katt vars föräldrar har en stammtavla, på vilket sätt är jag inte ärlig om jag talar om det för veterinären? Inte blir väl katten till något annat än vad den är bara för att den inte har en stammtavla? Det är ju inte stammtavlan som är avgörnade för vad den är, utan genetiken. Sen kan man ju göra ett DNA test om man inte har en stammtavla. Sen har jag en till fråga och den är, att om jag skulle ha tappat kattens stammtavla, om du tycker att jag måste kalla den för huskatt från och med det?
#26 Kattens stamtavla finns i stamboken hos det kattförbund som har godkänt och utfärdat kattens stamtavla. Tappar man bort pappersversionen av kattens stamtavla kan man begära ut en ersättningsstamtavla. Vissa kattförbund ger inte ens ut pappersstamtavlor, så det är varken en pappersstamtavla, kattens utseende eller kattens föräldrar som är det viktiga. Det som avgör är att aveln är registrerad och godkänd av ett kattförbund.
Jag vill inte att huskatter finns med i sjukdomsstatistiken för registrerade kattraser. De som använder raskatter i oregistrerad avel bryr sig inte ett dyft om att undvika eventuella ärftliga sjukdomar och defekter. Det enda de gör är att strunta i kastrering, sedan kan de håva in de tusenlappar som de kattköpare som inte förstår bättre är villiga att betala för den sortens avel.
Sajtvärd Katter iFokus
Fast nu handlar det ju inte om försäljning av katter som jag redan skrev tidigare, Naturligtvis ska man inte sälja katter som raskatter om de saknar stammtavla och inte heller ska de registreras som raskatt utan stamtavla. Du pratar förbi poängen. Poängen är varför man inte skulle få ge ärliga informationer om katten till veterinären.
#28 Fast det har jag också svarat på ett antal gånger nu. Veterinärer har ofta mycket bristfällig kunskap om olika kattraser. Det behöver inte ingå i deras kompetens eftersom katter ser likadana ut på insidan och drabbas av samma sjukdomar och skador.
En okunnig veterinär, eller receptionist skriver kanske det rasnamn kattägaren uppger vid inskrivningen (även om den saknar stamtavla) och vips så hamnar den kattens sjukdom kanske i den sjukdomsstatistik som påstår att registrerad avel dras med hälsoproblem den genom sina hälsoprogram försöker bli av med. Det är både orättvist och oärligt.
Sajtvärd Katter iFokus
Hur kan det någonsin bli oärligt om man håller sig till sanningen? Om man vet att kattens föräldrar är renrasiga katter med stamtavla och ger den informationen till veterinären. Oärligt skulle det ju först vara om man inte vet vilka raser som är inblandade och ändå hävdar att det är en raskatt.
#25 men hus katt låter så tråkigt när jag, föräldrarna, ägarna till föräldrarna, DNA m.m vet om (kan säga enligt tester också) att hon är norsk skogkatt men utan stamtavla
#30 Läs vad jag redan skrivit 100 ggr nu känns det som. Sanningen är att katten är en produkt av oregistrerad avel.
Sajtvärd Katter iFokus
#31 Tycker du att "huskatt" låter tråkigt så skulle du inte ha köpt en huskatt utan en katt från registrerad avel.
Sajtvärd Katter iFokus