Alternativ till mjau/bozita
Har insett att jag nog får ge upp mina försök att få katten att äta Mjau. Det enda som funkar ibland är mjaus noga utvalda i askar, utöver det ratar han det mesta, oavsett om jag blandar i torrfoder eller ej. Mamma har köpt Sheba till honom ibland även om det inte är speciellt nyttigt, och det älskar han. Men jag kan ju liksom inte hålla på och ge honom onyttig kattmat. Så finns det någon annan blötmat ni kan rekommendera, speciellt om ni också har kräsna katter ?
Berätta lite hur ni har gjort, på vilket sätt vägrar han? Hur gammal e han? Kastrerad? Fertil? Vad åt han innan ni valde att byta? Vad mer gillar han än sheba? Kattgodis?
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
När det gäller katten så krävs det stor mängd av tålamod och stegen före. Det går men det gäller att man är konsekvent. Ge mig lite info så kanske jag kan hjälpa dig :)
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
2 år, kastrerad. Har testat alla knep jag kan komma på men det har inte funkat. Har alltid gett honom mjau och applaws torrfoder (torrfoder är inga problem). Innan jag fick honom vid 3 månader hade han ätit nästan bara RC's torrfoder…
Hur har du testat? Hur länge fick han vara utan mat innan du "gav upp"?

Ett tips är att börja att ge katten mat på bestämda tider och ta bort maten när han ätit klart. Skippa torrfodret och ge bara blötmat.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Fri tillgång, inte fritillgång? Anledning jag ställer många frågor är att få lite bakgrund innan så att du/ni får rätt hjälp.
Det innehåller tillsatser och socker Sheba samt okända ingredienser så om han inte får det, är helt förståeligt. Berätta mer.
På zoooplus har du många märken att välja mellan. Min kräsna hona åt upp allt av denna http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/royal_canin/royal_canin_adult/325280
men finns som gelé också

#7 Fast det där fodret är oskäligt dyrt och inte speciellet bra.
**Ingredienser:
**Kött och animaliska biprodukter, spannmål, vegetabiliska biprodukter, mineraler, vegetabiliska proteinextrakt, socker
99 kronor kilot.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Alltså grejen är att om han inte får något annat än våtfoder äter han ingen mat alls. Ger jag honom bara våtfodret går det liksom ett dygn utan att han knappt rör det och det blir dåligt. Nu bor han ju också hos mina föräldrar medan jag håller på att flytta ut, och mamma är inte direkt bra på det där med att vara konsekvent och inte ge honom något. Därför undrar jag om det finns någon annan sort våtfoder jag missat som är bra och som han ev kanske äter.
Kolla på Zooplus.se efter spannmålsfritt Grau och/eller Mac's våtfoder. De brukar gillas av katter. Luktar mycket kött, vilket katter gillar uppenbarligen.
Våra katter vägrade Mjau/Bozita i början. Då gav jag dem Mac's och Grau's spannmålsfria. Det har tagit lång tid att vänja in dem vid Mjau/Bozita och Mush (råfoder). Gav dem ingen Mjau/Bozita på ca 1/2-år… Provade sen igen, och då plötsligt var det gott. Troligtvis för att jag jobbat för att vänja in dem vid Mush ett bra tag - och då var plötsligt Mjau-maten god! 😃
(Någon av dem har foder som inte är spannmålsfria också, men har inte provat dem, eftersom jag inte vill ha en massa skräp i kattmaten…)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
åh de ska jag testa, så kanske han vänjer sig vid att gilla mjau sen. tack för tipset!
#1 Bozita finns i många olika sorter. Min katt gillar inte alla sorter och om jag ger av samma sort för länge så tröttnar han på den.Jag byter sort när jag börjar på en ny tetra. Den han absolut inte gillar är lamm. Ren och älg är också blä för det mesta. Om jag toppar med lite Sheba så går det mesta ner. Lycka till!