Kastration av ung hankatt
Hur går en kastration till? Ska försöka boka tid till slutet av månaden för våran unga hankatt. Han är runt 5-6 månader nu och kulorna har ramlat ner helt. Men man är såklart orolig över sövning osv.

Hankatter sövs ju inte på riktigt. Man lokalbedövar och rusar katten bara.
En hankatts kastration är ett rutiningrepp som går på ett par minuter.
Lycka till med kastrationen.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Skönt att veta att han inte sövs riktigt. Där släppte en del av nervositeten
#1 Min sövdes på riktigt vill jag lova. Fick hem honom fast kan knappt vaknat ännu.
Mina sövdes också på riktigt. Men man vet ju att ingreppet är väldigt ytligt och enkelt, så du behöver inte oroa dig.
Jodå, de läggs som regel i narkos även hanarna. Det är inte på något sätt säkrare att endast sedera och lokalbedöva. Sedan är det ett snabbt ingrepp så de ligger inte i narkos särskilt länge. Man brukar inte behöva lägga några stygn och de flesta klarar sig bra utan krage.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men när mina honkatter kastrerats sövs dem ordentligt då det ju är en större operation, medans hankatterna får lugnande/lättare sövning då det inte är lika stort ingrepp :)
Alla hankatter jag har haft har alla sövts ner. Och jag har haft ett par hankatter i mitt liv (15st eller mer). Det är nog inte farligt och inget att oroa sig för. Det är lättare för hankatter än för honkatter enligt min erfarenhet. Hankatterna blir i regel återställda dagen efter. Åtminstone har mina katter sett ut att vara i riktigt bra skick väldigt snabbt.
Hur har era katter reagerat efter kastration? Blivit lugnare, ätit mer, osv?
#6 Både min hona och hane sövdes ordentligt. Ingen skillnad ner än att den kastrerade hanen släppte hem honom innan han ens vaknat ordentligt.
Om kliniken har narkosutrustning brukar även hankatter läggas i narkos vid kastrering då narkosen är lättare att kontrollera än sedering.
Sedering och lokalbedövning funkar absolut på en hane, men de flesta veterinärer lägger även hanarna i narkos idag.
Allt gick smidigt med min första hankatt. Jag vet faktiskt inte men misstänker det var narkos. Han var pigg redan på kvällen hemma och dagen efter var han sig själv. Han är fem år i dag och kanske men jag vet inte, så kan aptiten har ökats lite, men svårt att veta då jag inte vet hur hans aptit hade varit okastrerad. Han var lite knubbig i ca 6 månader men är i dag slank och fin igen :)
Om en månad är det dags för vår nya familjemedlem, en hankatt, att kastreras.
#9 så dem sövdes med både kanyl i benet och tub i halsen och låg i gas narkos?
#10 därför jag skrev "lugnande/lättare sövning", tror ingen veterinär idag kastrerar på sedering, dock är det större ingrepp på honkatter när man öppnar buken så dem sövs med kanyl och tub i halsen och narkos gas, mina hankatter har varken fått tub i halsen eller narkos gas, men dem har haft kanyl i benet så man kan ge medicin om problem uppstår :)
Med gas och kanyl ja. Tub används bara om det är längre operationer. Men lätt sövd var han inte.
Min första katt valde jag att ta hem nedsövd. Det var längesedan så det kanske inte var ett så bra beslut men jag ville att han skulle vakna hemma med hunden som var hans bästa kompis.
Mina andra hanar har varit vakna när vi hämtat hos veterinären och det har varit hur smidigt som helst.
/Maria
De två hanar som vi kastrerat(för ca 14 och 8 år sedan) har varit sederade och fått lokalbedövning. Hankattskastration går ju så himla fort, på en kvart var dom klara, vi har fått se på båda gångerna.
En sövning innebär ju alltid en risk. Oftast är kastrering första gången katten sövs, skulle jag få välja skulle jag välja sedering och lokalbedövning. Men det går ju bara på hankatter.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
En narkos är reversibel på ett helt annat sätt än sedering. Händer något under ingreppet kan man snabbt avbryta. En sederad katt kan du inte väcka lika snabbt. Det är inte mer riskabelt med en narkos än med en sedering.
#16 Okej, iallafall jag har bara hört om att sövning är riskabelt. Men det kanske inte går fel så ofta med sedering eftersom det ju är lättare(inte lika djup) än sövning? Bara tänker.. Man kan väl också söva på olika sätt? Som vanligt, med spruta, vad det nu kallas.. och med gas. En av det borde ju vara att föredra om man tänker på risker?
Det är vanligast med "injektionsnarkos" vid korta ingrepp. Oftast använder man flera olika läkemedel samtidigt för att inducera narkos. Vilka läkemedel man väljer beror på individen och vad för ingrepp det gäller.
Att lägga djuret i narkos kan innebära att djuret är medvetslöst en kortare tid än om man sederar. Motmedlet som används vid en sedering kan inte ges förrän efter minst 15 minuter efter att sederingsmedlet administreras. Använder du istället en av de vanligare narkosmedlen kan katten hållas medvetslös i 5 minuter bara för att sedan vakna.
Vad som är att föredra beror helt på vad som ska göras och på patienten, men en narkos kan absolut vara säkrare och att föredra.
#18 Intressant!