Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1144 ggr
mathildafreja
0

Veterinärkaos

Hej! Mitt första inlägg här då vi precis nyligen skaffat katt. Vi köpte för ungefär två veckor sedan en 10 månaders kattunge då hon ej kunde stanna kvar i sitt dåvarande hem av olika anledningar. Dåvarande ägare hade ej gjort något med henne så vi bokade direkt tid till kastering, id-märkning och vaccination. I torsdags (29/3) lämnar vi henne hos en veterinärklinik som ska utföra allt detta. Det går bra och hon kommer hem igen på eftermiddagen. Sen i lördags på morgonen så upptäcker vi att hon har svullnat upp rejält där snittet är gjort, ser ut som hon har en enorm golfboll i magen. Vi ringer anicura och de säger till oss att komma in direkt, därinne får vi reda på att hennes bukhinna har spruckit och att hon därför måste opereras igen. Sagt och gjort lämnar vi henne där över dagen och operationen utförs. När vi sedan har hämtat henne och kommit hem upptäcker vi att det glömt(!) kvar en kanyl i benet på henne och bli därför tvungna att åka in igen. Under både söndagen och igår var hon allmänt trött och har ätit väldigt dåligt. Så vi ringer FirstVet på måndagskvällen och de rekommenderar att vi åker in, både pga dåligt allmäntillstånd och att snittet de gjort ser förjäkligt ut och är svullet med massa knölar i. Kan tilläggas att hon ätit betagna och antibiotika hela tiden. Vi får komma tillbaka till den första kliniken nu idag(tis) för de vill kolla på henne. Där får vi reda på att hon har feber och har en väteskefylld buk och därför måste hon läggas in igen. De håller henne hela dagen idag för att ge henne dropp bland annat. När vi hämtar henne så får vi ytterligare en massa mediciner samt rådet att hålla hennes feber under mycket noggran uppsikt samt att kontrollera snittet hela tiden så inga förändringar sker. Om inte febern är borta imorgon(ons) ska vi in med henne igen, även om snittet förändras ska vi åka in med henne igen säger veterinären. Min fråga är får det gå till såhär? Känns fruktansvärt dåligt just nu, ville bara göra rätt som djurägare och lyssna på alla råd som fanns men så sket det sig totalt. Känns väldigt oproffssigt från båda veternärklinkerna och kan man hålla dom ansvariga för detta? Det ha kostat oss väldigt mycket pengar, för något som vi absolut inte kunnat påverka. Att ett rutiningrepp ska leda till detta känns helt galet och vill bara att att vår lilla Freja ska må bra igen.

Uppkatten
15

Det låter inte bra, och det låter anmärkningsvärt om katten skickas hem med en kanyl kvar. Jag är tveksam till om du kan få någon kompensation ekonomiskt, men tycker ändå du bör fundera kring att göra en anmälan till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård http://www.vetansvar.se/introsida/startsida.4.778a5d1001f29869a7fff2121.html

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
2

Komplikationer efter rutinoperationer kan uppstå, speciellt om katten hoppat eller kommit åt att slicka på såret tex. Dock kan det även vara misstag från veterinären.
Tycker ni ska be att få prata med veterinären som gjorde om operationen på lördagen och fråga om dem vet/misstänker varför bukhinna hade spruckit, om det var något fel eller en normal komplikation, anser dem att något gjorts fel vid kastreringen kan man kräva ersättning från kliniken som gjorde operationen från början (dock kan dem vägra betala och då antar jag att man går via  ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård?), om det dock är en vanlig komplikation som kan ske kommer ni inte kunna få ersättning.

Låter hemskt jobbigt för både er och katten, hoppas detta blir snabbt bra nu och katten bli pigg och glad igen :(

Magrat
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stackare! Och stackars katt. Har själv väldigt dålig erfarenhet av Anicura. Kom in med en hund med uppenbar magomvridning och veterinären säger tvärt att det inte är det. Jag insisterade så då röntgade de henne och såg ju att det var magomvridning. Fick frågan direkt då, "Hur mycket är hon försäkrad för?" Eftersom det var mitt i natten och jag var extremt stressad råkade jag ge det lägre beloppet som vår äldre tik var försäkrad för, nämligen 50000."Det kommer kosta så mycket!" Och sedan ledde de iväg hunden och opererade henne akut.

När vi hämtade henne sa dom att hon hade ätit och varit pigg så vi fick hem henne. Hon åt inte alls och var något så otroligt slö och borta. Dålig i magen på grund av att hon inte tål Remadyl som de gav oss. Och drack knappt något. Dessutom var snittet inte ordentligt ihopsytt, och hon hade kragen hela tiden och var separerad från vår andra hund.

Det var ju bara att åka in igen. Väl där."Nej, hon har ju inte ätit, men hon fick dropp."… Blev hemskickade med något morfinpreparat vi skulle ge henne och inte ett ord om att hon inte åt, för det var ju vanligt.

Hunden fick sitt morfin, blev skithög och bara stod och glodde ute i trädgården. Till slut  fick vi i henne lite kokt torsk och hon började sakta öta och dricka efter fyra(!) dagar.

Vi fick ta henne till en annan veterinär med det dåligt ihopsydda snittet och fick veta att "Men de måste ju ha missat att sy halva såret." Vi fick något "köttlim" att hälla i såret, och det läkte faktiskt ihop fint till slut.

Jag hatar anicura, de höll på att ta livet av min hund, hade de vetat att hon var försäkrad för mer, hade det troligtvis kostat mer. Men tyvärr har man ju inte många val när det är akut och man inte har bil själv.

Idag mår hon bra, men hon blev lite förändrad i personligheten efteråt. Mer vaksam, lättare till skall och började vakta mig. Jag är glad att de räddade livet på min hund,  men jag är inte glad åt att de gjorde absolut inget annant än det!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell