Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1142 ggr
Cheapo
1

Sår på nos (se bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag upptäckte idag att min katt har ett sår på nosen precis där den delar sig liksom. Är det någon som har varit med om detta och vet om det kan bli så ibland eller om det är något fel. Vi var hos veterinären för vaccination i torsdags och då gjorde dom även en snabb allmänkoll på henne och allt såg bra ut, men blir ändå väldigt orolig. Hon är innekatt och ingen av de två andra katterna har såhär. Vi har inte bytt foder utan har samma, däremot fick hon en liten burk med tonfisk och ris som jag köpte i djuraffären. Kan det vara den? Tack på förhand!

Stallmima
2

Håll rent och se till att det inte blir värre, det kan vara någon annans kisses klo som rispat. Det där skulle jag inte vara orolig över.

OberonsMatte
2

En av mina katter fick ett sånt sår på nospegeln en gång p.g.a. kattsnuva.  Fanns såret där före vaccinationen? Har hon eller har hon haft några andra symtom på kattsnuva?

Sajtvärd Katter iFokus

Cheapo
0

Såret kom idag söndag och vi vaccinerade henne torsdags. Nu upplever jag att hon är lite slö också så ska kontakta veterinären direkt imorgonbitti när dom öppnar. Vi har för tre veckor sedan skaffat en ny katt från ett katthem, och han är ju både avmaskad enligt rekommendationer samt vaccinerad två gånger. Är rädd för att han haft med sig nån smitta, men då borde den nog brutit ut snabbare än typ 2,5 veckor, eller? Är så orolig att vi genom att ha adopterat en katt gjort Hedwig (hon med såret på nosen) sjuk. Vår andra katt har inga som helst symtom och mår precis som vanligt.

OberonsMatte
2

#3 Med kattsnuva är det tyvärr så att även vaccinerade katter kan smittas, smitta andra och själva bära på smitta under lång tid innan symtom bryter ut (t.ex. i samband med stress)..

Det som är bra är dock att vaccinerade katter oftast får lindrigare symtom än vad de annars kunde ha fått (ibland får de t.o.m. inga symtom alls). Min Oberon fick dock feber, nös och snorade samt fick både sår på nosen och kraftig ögoninflammation, så han fick ovanligt svåra symtom för att vara vaccinerad, men så var det också det elakaste viruset av alla han utsattes för. Så behöver det inte alls bli för din katt (om det nu skulle vara kattsnuva).

Kan tillägga att det vid kattsnuva inte finns någon botande behandling eller medicin mot själva viruset.  Det måste kroppen läka ut själv. Oberon fick receptbelagda ögondroppar för ögoninflammationen, men i övrigt var det bara att låta honom vila och se till att han fick i sig vätska och mat.

Sajtvärd Katter iFokus

Cheapo
3

Försökte ta tempen nyss och det jag lyckades få var att hon skulle ha 38,5 i temp vilket, om jag har förstått rätt, är normaltemp. Så ingen feber iallafall.