Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3721 ggr
CalippoTwisterTulo
0

Innekatter vs Utekatter

Hej! Jag har länge tänkt och funderat på debatten kring hur det ligger till med att ha innekatter och utekatter. Vad är egentligen bäst för katten? På vilket sätt anser ni att den får ut mest av livet? Jag själv har just nu en utekatt. Hon är sjutton år och väldigt pigg, gosig, social, lojal och frisk. Jag har innan tyckt att det verkar hemskt med innekatter eftersom de allra flesta katterna har ju som instinkt och är byggda för att vara ute och jag skulle aldrig kunna tänka mig att min Ziggy skulle få sitta inomhus ens livet. Men nu för tiden förstår jag mycket bättre de som har sina katter inomhus, och jag ska om några år flytta hemifrån och vill då nog själv kanske satsa på en ras som passar som innekatt, kanske en ragdoll. Men trots det tycke jag att det känns lite hemskt. Jag tycker nog ändå att fördelarna överväger nackdelarna som finns med att ha en katt gående utomhus. Men det är bara min åsikt, och jag har egentligen ingenting emot de som har sina katter inomhus, sålänge de kan sysselsätta sig själva där inne. I alla fall, tillbaka till frågan: vad är ERA åsikter angående ämnet? Hur väljer ni att ha era katter?

vendelay
26

Innekatter. Dagens domesticerade husdjurs-katter är INTE "byggda" för att vara utomhus som du skriver. Några anledningar till att jag har innekatter är pga risken för salmonella, risken för att bli överkörd, risken för att bli skjuten med luftgevär, risken för att utekatter utrotar arter, risken för att de springer bort.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
22

Innekatter. Katter är inte del av vår natur och har inget där att göra. Sen finns det elaka människor, bilar och andra djur som kan skada katter. Samt att katter förstör för andra djur. Och jag struntar i om det är en bondkatt eller raskatt. Den ska vara inne.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
23

För mig är det självklart att ha innekatter.

Katten är inte anpassad för den miljö som finns nu för tiden.

Stolt ägare till tre La permer

Belzebubble
15

Hade jag bott ute på landet med typ 2 km till närmsta granne så hade jag haft en utekatt, om än lite motvillig. Jag tycker att vissa katter fungerar som ute katter men andra ska få stanna inne. Att ha en innekatt anser jag har många fördelar. Jag har koll på min katts hälsa i och med att jag kan kika i kattlådan. Han är mer intresserad av mig eftersom det finns inte så mycket annat att göra. Dessutom tvivlar jag starkt på att min nuvarande kisse hade klarat av livet som utekatt. Han har lång päls som lätt samlar smuts. Han älskar ligga i gräset och spana efter insekter men det räcker med en större bil som ska förbi för att han ska bli så rädd och gömma sig. Han är tryggast som innekatt.

Maria
30

Självklart ska vi behandla våra katter på samma sätt som våra övriga husdjur.❤️

Det vill säga att vi inte ska släppa ut dem vind för våg och prata om någon inbyggd "natur" Det gäller väl i så fall alla andra djur också. Kaninen, marsvin, undulater, hundar osv. 

Varför särbehandlar vi våra katter så illa att vi bara släpper ut dom och låter dom klara sig på egen tass i timtal och ibland dagar?

/Maria

Anmaja
18

Innekatt - ute i koppel eller på inhägnad gård. Tycker synd om de katter jag ser utan sin människa, kanske har de ingen som bryr sig om dem, ingen att gosa med, ingen som bryr sig om dem. Ska vi släppa ut hundar o andra husdjur också?

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

kattöga
6

Är "dubbel".  Min första katt (när jag var barn) var innekatt, men fick gå ut (fritt) på somrarna när mina föräldrar byggt sommarstuga i skogsmiljö. Resten av året var hon innekatt. Det gick hur bra som helst.

Därefter har jag endast haft frigående katter (alla hittekatter/övergivna katter, som alla hittat mig, inte jag dem), tills för ett år sen när jag var tvungen att ta över min mammas katter då mamma är gammal o sjuklig. 2 bröder som är födda ute i det vilda av vildfödd mamma. De är nu innekatter, med inbyggd veranda och förhoppningsvis får de en ny kattgård till sommaren så de kan springa runt på marken också.

Vår tredje katt, också en vildfödd hittekatt som hela sitt liv (han är nu 14 år) fått gå in och ut som han har velat i hela sitt liv, får göra det nu också. Han flyttade hit för 3½ år sen, från storstadsmiljö ut till skogen där vi bor.  Honom går det inte att göra innekatt av. 

Jag ser helst att katter får gå ut fritt, vilket ändå är det mest naturliga för ett djur.
Men jag ser också riskerna och farorna. 

Våra innekatter lär nog förbli innekatter med kattgård antar jag.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Spectabile
8

När jag var barn var det helt självskrivet att katter skulle vara ute och komma in då och då när de själva ville. Ingen på den tiden hade hört talas om något så makalöst dumt som att ha innekatt. För ca 15 år sedan råkade det bara bli så att vi tog hand om en kattunge som inte hade det bra. Från första början var vi på det klara med att den skulle bli innekatt. Varför? För det första är det trafiken som finns en liten bit härifrån, där hastigheten är tämligen hög och vi har sett för många överkörda katter och gör än idag, tråkigt nog. För det andra, en del lägger ut råttgift och det ville vi inte utsätta katten för. För det tredje, ingen av våra grannar ska kunna klaga på att vår katt gör sina behov i deras rabatter. Blivit dumförklarad? Jodå, ett antal gånger 🙂

En kattunge anpassar sig till livet som innekatt, dom flesta i alla fall 🙂

[nevamisse]
13

För mig är det självklart med innekatter. Men visst kan man gå ut på koppel-promenader, bygga en nätad kattgård, näta in balkongen osv, men skulle aldrig släppa ut dom lösa.

Aleya
7

#8 har dock haft en ände katt som accepterade att bli innekatt. Så det är inte bara kattungar som kan acceptera

Medarbetare för Julen

vendelay
10

Tycker #5 skriver väldigt bra varför katter borde vara innekatter! Jag är dock, precis som jag antar att alla andra här också är, för utevistelse med tillsyn. Alltså exempelvis koppelpromenader, innätade balkonger, kattgårdar och liknande är ju superbra!

Mina katter har levt utomhus som ägarlösa och vilda i minst 1 år (men troligen längre) och var 4 & 6 när de flyttade till oss. Vi har en innätad balkong men annars är de bara inomhus och det funkar hur fint som helst.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jessicahagstrom94
18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innekatt med kontrollerad utevistelse är utan tvekan bäst och mest ansvarsfullt. Man släpper inte ut sina andra djur så varför katten? Varför riskera kattens liv varje dag men inte våra andra djur? En katt behöver inte gå ut fritt. Det är bara trams.

MonicaLagerquist
11

i maj 2017 plockade jag rätt på den 12 i raden av överkörda katter runt vår by. Hoppas att få slippa plocka rätt på fler platta katter.

Aleya
10

#13 gud så hemskt. Skar i mitt hjärta att läsa detta.

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
8

#14 Nej det är inte alls skoj.Två gånger har det varit katter ifrån grannhusen på samma gata där vi bor.

Aleya
7

#15 jag är glad att detta är ett moment jag slipper oroa mig för. Trist som 17 och att folk inte lär sig

Medarbetare för Julen

ApanAnn
12

Jag har innekatter och tycker att innekatter med kontrollerad utevistelse (om katten vill vara ute) är det bästa. Mina två har tillgång till nätad balkong och njuter av sol och fyra minus medan vi fryser inne… :) Sen finns det självklart individer som mår bättre av ”okontrollerad” utevistelse också, men själv skulle jag nog inte klara av att hantera att katten kanske blir överkörd eller tagen av räven. Där vi bor nu fattar jag inte att det finns folk som vågar släppa ut sina katter. Mycket folk, mycket bilar, en del med dåligt uppfostrade hundar som attackerar medan husse/matte glor i mobilen. Du behöver inte välja raskatt om du vill ha en innekatt, men det kan vara lättare att hitta en individ med lagom energinivå från en seriös uppfödare. Våra kommer från katthem och där går det ju också att få hjälp att bli matchad med rätt katt. Gå inte på niten att köpa från buskavlare där det är 50% vardera av två coola raser när det egentligen är en huskatt! Det är inte bara kattungar som kan acceptera och må bra av att vara innekatter. Katthemmet där vi adopterade våra har adopterat ut mååånga ärrade slagskämpar som tydligen bara väntade på att få bli infångade, omplåstrade, kastrerade och sen få ett jäsigt liv på soffan.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[nevamisse]
2

#12 Vad fint ni har hägnat in! 👍

Liam005
3

Alla katter jag haft har fått välja själv när de vill gå ut och när de vill gå in. Jag tycker tvärtemot er varför ska inte katterna få springa fritt och tex jaga möss som dom är byggda för?(om de vill gå ut)

Liam005
2

Kan tillägga att jag bor i en lite mindre by med stor tomt

Herveaux
16

#19 Min hund är framavlad och byggd för att jaga och fälla vilt, borde jag släppa ut honom när han vill så han får jaga?

För att hålla mig OnT:
Håller med alla ovanstående som förespråkar innekatt (med kontrollerad utevistelse).

// Harley

Karmatarerskanise
14

#19 Du verkar glömma bilar som är största orsaker till katters lidande och död. Tänk dog själv ligga med hela bakdelen krossad och vid  medvetande.

Men för all del.

Det är ju viktigare att katten får leka med en mus till döds innan den blir påkörd eller skjuten på.

Jag är kraftigt emot utekatter.  Det är verkligen inte att ta ansvar. 

Köp ett koppel eller låt bli katt. Enkelt

Liam005
2

Köp ett koppel eller låt bli katt. Enkelt Tror inte det va men nu när jag tänker efter så är det ju ”helt fel att ha en katt som får springa fritt med tillsyn med max 2 timmars mellanrum och vara ute och inne som den själv vill”. Helt sinnessjukt att jag är så dum som låter katten gå ut om den vill😅. Kan även tillägga att min äldsta katt är 15år och hon har alltid bott så här och det har aldrig skett någon olycka. Och så kan jag även tillägga att jag får ha mina djur hur fan jag vill så länge jag håller mig till lagarna!!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
15

Yes, det ÄR dumt. 

Gör övrigt undanber vi svordomar på iFokus.

Nettis!
11

Eftersom jag bor i lägenhet i stan, så är mina katter innekatter.

Silvestris
21

Jag tar hand om de trafikdödade katterna som lämnas in av polisen och av allmänheten. Jag får ringa hem och meddela ägarna om vad som har hänt, försöka trösta dem så gott det går över telefon. Städa upp katterna så att inte ägarna blir allt för chockade när de kommer in för att säga adjö. Ibland får man direkt avråda dem från att titta på katten. Så nej, inga katter lösa ute. Rastgård funkar prima.

rebeckalena
11

Jag säger helt klart att dom ska vara innekatter. Våra tamkatter är domesticerade och är mer välanpassade för att hållas inomhus än att ströva fritt utomhus. Jag har en kattunge på 8 månader och jag skulle aldrig släppa ut honom här i stan där vi bor (vi bor inte mitt i centrum, men bara 10 minuter med buss in till själva centrum så det kallas ju för stan ändå). Hursomhelst så går det inte eftersom att vi bor på andra våningen, så det hade inte funkat oavsett. Men även om vi hade bott på nederplan hade han absolut inte fått gå ut.

Det finns så mycket faror för katter utomhus, folk som gör illa katter utan anledning. Har sett det själv med egna ögon, och min pojkväns föräldrars katt blev sparkad så hårt av någon person så att hon bröt benet, nu låter dom henne aldrig gå ut mer. Och sen riskerar dom stort att bli påkörda osv. Finns så mycket faror för dom utomhus helt enkelt. Så jag tycker det är mer ansvarigt att hålla dom inne, självklart med en stimulerande inomhusmiljö för dom. Folk får ju ha sina katter ute om dom vill det är ju upp till dom, men min åsikt är att det är mer ansvarigt att inte låta dom springa fritt hursomhelst. Och inte för att glömma så är ju risken stor att katter bajsar i sandlådor också eller kanske förstör grannens blomrabatt, och då blir nog inte grannen så glad för att DIN katt varit där och härjat. Och det är knappast kul eller hälsosamt för små barn när dom vill leka i sandlådan och det är massa katt skit där…så nej.

Karmatarerskanise
9

$23 Ha du dom ute. Det visar mig hur mycket du bryr dig. Allts å inte.

Silvestris
10

Ingen säger att du inte får, men man kan ifrågasätta hur lämpligt det är. Min barndomskatt blev 19 år. En utekatt så det var ju en bra ålder men under de åren lyckades han bli påkörd vilket ledde till en fraktur och stora, öppna köttsår som fick åtgärdas. Han satte en pimpelkrok i tandköttet, även det krävde operation. Han fick även en smäll så att knät åkte ur led så det fick veterinären åtgärda. Tyvärr räckte inte den åtgärden till så det slutade med amputation. Sammantaget flera månader av återhämtning efter större operationer och självklart en del lidande innan felen blivit åtgärdade. När han blev påkörd var han borta i flera dygn och veterinären kunde bedöma ungefär hur gamla skadorna var efter hur såren såg ut. Han kravlade runt med ett brutet bakben och stora sår på ryggen i 3-4 dygn. Det var ingen rolig syn när han väl lyckades kravla sig hem.

Vi bodde ute i skogen. Inte i tätort.

Karmatarerskanise
13

När man vet att vanligaste orsaken till död hos utekatter är bilar, förstår jag inte att man har samvete till det. Sedan har vi hundar, människor som plågar katter, kastar sen på dom, förgiftar dom. Sedan har vi katterna som går in i andras hem. Knappast trevligt för katten att bli utkastad. Och folk sprutar vatten på dom för att få bort dom ur trädgårdar. Dessutom har det hänt flera gånger att katter kommer hem med skottskadade. Och sedan alla som aldrig kommer hem igen Sunt att släppa ut ett djur man har ett ansvar för men struntar i… skrämmande.

Limberg
13

Många nämner ju katternas instinkter för att de ska få vara ute. Bara för det så innebär det inte att utelivet är det bästa livet för dem. Det är en stressfylld värld med många faror. Katter i det vilda blir sällan gamla. De lever ett konstant liv i jakt på mat och parning. Korta och plågsamma liv i regel. Det går skapa ett fint liv för en katt inomhus!

Katter förändras, liksom människan har gjort. De flesta utekatter väljer ändå att vara inne mer av mina erfarenheter. Och då har jag 4 utekatter inom familjen. De 2 som bor med mig är alltid inne, men den ena testades ute i 2 år eftersom jag bor väldigt bra till. Trots det har flera grannkatter dött av olika skäl. Överkörning den vanligaste så klart. Så jag är glad att hon alltid är inne hos mig numera. Hon klagar inte och ber inte om att få gå ut igen. 

Blir glad att se att så många här inne förespråkar innekatter, eller utevistelse under uppsyn =) Får hoppas den åsikten kan spridas alltmer, även om jag tror lagändring och officiell upplysning vore bästa sättet att få det så.

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

[[eskils_]]
9

#32 Trafiken är inte bara den vanligaste dödsorsaken för utekatter, utan för katter i allmänhet, enligt Agrias statistik. Eftersom rena innekatter nästan aldrig kan bli trafikdödade, måste det väl vara en mycket stor andel av utekatterna som blir det för att denna dödsorsak ska gälla för över hälften av alla katter.

https://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/veterinarerna-bilen-kattens-varsta-fiende/

Innekattägare - självklart! ❤️🐱

Karmatarerskanise
7

Ja det är kul att läsa:) Katter som växer upp inomhus och får den stimulans dom behöver klarar sig utmärkt och mår bra. Många går dessutom ut i koppel. Även före detta hemlösa katter går att få till trygga innekatter. Jag hoppas fler och fler inser att det är ni statligt ute och enligt mig djurplågeri.

Limberg
11

#35 - Jo min honkatt var en övergiven utekatt innan jag adopterade henne. Hon är en trygg innekatt nu som knappt ville vara ute på den tiden hon fick. Hon hade redan fått en smak av det hårda "naturliga" livet.

Karmatarerskanise
7

#36 Härligt!

Karmatarerskanise
10

#23 Att din katt lever än säger väldigt lite när vi jämför med ALLA ssom inte gör det . Hur hade du mått om din katt kom kravlandes och skrikande hem för att bakkroppen är mosad Eller kom hem sjukten och bränd med bensin? Bara för att du inte tog ansvar. Det är katterna som får lida helt i onödan. Inser du inte allvaret?

rebeckalena
10

#32 Otroligt bra skrivet av dig, håller med på varenda punkt!

En lite lustig sak som jag noterat är att när man köper katter av en uppfödare så kräver dom i princip att katten ska vara innekatt, just pga alla orsaker som tagits upp i denna tråd. Men när man kollar på kattungar på tex. Blocket (alltså vanliga huskatter) så kräver säljarna i princip att dom ska få gå ute? Hur ofta läser man inte på dom annonserna "OBS! Säljs som utekatt"…min kattunge som jag har nu är en vanlig bondkatt och när vi var och kollade på honom så frågade hon som sålde kattungarna i fall han hade möjlighet att vara ute, då sa jag att vi bor på andra våningen så det går nog inte så bra (hade inte spelat någon roll om vi hade bott på nederplan, han hade ändå inte fått gå ut) och då frågade hon om vi inte kunde sätta en bräda från balkongen ner på marken så att han kan ta sig ut ändå? :S Och man såg att hon inte gillade att katten skulle bli innekatt men som tur var så fick jag ta med mig honom hem ändå ;)

Har haft katter under hela min uppväxt i princip och vi har  haft både raskatt och huskatt, och det har varit samma sak där.

Kanske ligger något i att dom som föder upp katter vill kattens bästa och har förstånd och kunskap om varför en katt inte ska springa ute löst, att bryr man sig om sin katt låter man den inte springa vind för våg. Men dom som säljer kattungar pga en tjuvparning eller liknande är av den korkade uppfattningen att katter mår bäst av att springa ute och att dom blir deprimerade i fall dom hålls inne.

Återigen, det du skriver är exakt vad jag känner :)

Liam005
5

Okej fattar hur ni tänker men #30 du kan inte säga att jag inte bryr mig för jag älskar mina katter över allt. Men kanske får tänka om när (om) det blir fler katter och ha dom inne och ute under total uppsikt. Men skulle aldrig kunna göra dom katterna jag har nu till innekatter för de älskar att vara ute. Men som sagt kanske får tänka om i framtiden. Har tänk lite sjukt igentligen (vad e oddsen att det händer min katt någon).

Liam005
0

Menade att jag tänkt så innan men har tänkt om nu

Liam005
3

Liam005
0

One.Gibbis
5

Har inte läst igenom hela tråden men för mig känns det viktigt att katten har tillgång till utevistelse. Det måste inte nödvändigtvis vara en "utekatt" i den bemärkelsen att den får vara ute hurlänge som helst, närsomhelst. Om katten finner sig i koppelpromenader ser jag det som ett jättebra alternativ, men alla katter gör inte det, och då får man ordna det på något annat sätt. Katterna här hemma har däremot ett jobb att sköta. De ska hålla rent från möss. Det är främst därför de får gå ut, inte nödvändigtvis för att jag tycker det är det är det säkraste för dem. Jag skulle däremot inte vilja släppa ut dem i stan, om jag nu bodde där. Dels för alla bilar, men även för att risken alltid finns att någon dum människa skadar ens pälskling. Jag tycker att det går bra att gå "promenader" i skogen med mina katter, då utan koppel. Det ger dem möjlighet att springa av sig, men även få en hel del berikning. Vi kan inte återskapa allt det som en katt upplever utomhus hemma hos oss, det är bara så det är. Samtidigt är det en risk att släppa ut sin katt, men man får göra en avvägning vad man tycker är rimligt. För mig är det inte ok att låta en katt vara inne i hela sitt liv, men jag ser gärna att NÄR katten vistas ute så är det under kontrollerade former. Antingen via koppel eller genom att man har en viss tidpunkt på dygnet som man går ut :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

rebeckalena
9

#40 Det går att göra utekatter till innekatter :) Min pojkväns föräldrars katt blev ju sparkad utomhus av en okänd person, så hårt att hon bröt benet och dom hittade henne liggandes på backen för hon kunde inte gå någonstans. Förmodligen en katthatare. Nu mår hon ju bra igen men dom insåg att det är bäst att hålla henne inne för hennes skull. Hon var lite missnöjd till en början över att hon inte fick gå ut men nu går det bra, så länge man har en stimulerande inomhus miljö så mår katterna toppen.

Även fast dina nuvarande katter är utekatter så kan du som sagt ta in dom och vänja dom att vara inne…har du tänkt på att det är inte bara faror för katten som är problemet utan även att dom bajsar i sandlådor där barn leker, dom kan börja gå in till andra människor, förstöra i kanske blomrabatter osv. Så det är många aspekter som gör att jag tycker att det mest ansvariga är att ha dom inne. Så mitt råd är att du tar in dom och ger dom en stimulerande inomhus miljö i stället :)

Jag är säker på att du älskar dina katter och bryr dig om dom, och det är ju dina katter så du får ju göra vilket val du vill, vill du att dom ska vara ute så är det upp till dig. Men nu är du väl medveten om alla faror som finns i alla fall och jag hoppas att dina katter är ID-märkta, vaccinerade och kastrerade om du vill att dom ska vara ute framförallt. Men  som sagt, det mest ansvariga enligt mig skulle vara att du tar in dom! :)

rebeckalena
8

Och jo som #44 säger, det är jättebra om dom har möjlighet till utevistelse. I form av att man har sele på dom och går ut med dom. Jag ska köpa ett sele till min kattunge nu och börja vänja han vid det så vi kan börja gå promenader, det kommer han nog må gott av :) Så den typen av utevistelse är ju bara positiv. Men inte att låta dom springa in och ut fritt, enligt mig, men alla får ju tycka olika.

Liam005
3

Jag förstår precis hur du tänker#46 så kommer förmodligen att hålla dom inne mer nu men inte helt till en början sen får ju tiden säga vad som händer.

Limberg
9

#44 - För mig låter det som du bor så pass bra till att det är mer OK att släppa ut dina djur hursom, även om du tar en risk i.o.m. det. Tyvärr kan man inte säga så om de flesta som släpper ut sina katter. Därför vore det på sin plats med en lag där folk som vill ha sina katter ute får ansöka och måste uppfylla vissa kriterier för att släppa ut dem. Det skulle göra stor skillnad! 

Tycker ändå du ska läsa hela tråden eftersom jag tycker det är viktigt att folk får höra skälen till att katter borde hållas inne, eller under uppsikt utomhus =) 

Kan lägga till att katter inte ens är skapta för vårt klimat här i Sverige.

One.Gibbis
3

#46 Det beror på hur mycket "pli" du har på din katt, skulle jag säga. Katterna här hemma är oerhört osjälvständiga, och hänger en i hasorna mest jämt hela tiden (även ute). Det gör att de aldrig är långt borta när man går en sväng, så för mig känns det som bästa alternativet :) #48 Läst tråden nu (ㆁωㆁ*) Jag bor ute på landet. För mig personligen är det ingen idé att skaffa katt såvida den inte har möjlighet till utevistelse. Sen vill jag att det är en kontrollerad sådan, och inte bara på grund utav traffiken. Du nämner ju att katter inte är skapa för klimatet här i norr. Personligen ser jag inget problem med det (vad gäller kattens hälsa), sålänge man har krypin där kissen kan värma sig/ta skydd om det skulle bli kallt. Jag tar inte ut mina katter när det smäller till, då får de stanna inne. Men jag känner mig beklämd utav tanken att de inte får gå ut alls. Kanske är det bara något som jag fått för mig, särskilt då folk runtomkring mig är för att katter ska få gå ut. Hursom, alltså. Ett vanligt argument för dem är att kattägare som inte låter sina katter gå ut är "själviska" för att de hämmar kattens naturliga beteenden och ger den en längre livskvalité, just för att den inte får gå ut. Jag vet inte riktigt var jag ska tycka om det, men för mig är det viktigt att ge katten spelrum att vara just katt, men att samtidigt tar ansvar som kattägare över mitt husdjur. Jag har samma tänk kring hundar, om att de måste få berikning och kunna vara lösa. Men det kräver ju att man har en bra inkallning etc, eller att det finns ett inhängnat område för hunden att vara lös (där det även är tillåtet). Vad säger ni om det? Är det själviskt att inte låta katten gå ut? Kan tillägga att jag tycker det är fullt acceptabelt att ha en katt inomhus (men som får tillgång till balkongen) om man bor i stan. Det känns väldigt seriöst för mig, med tanke på alla bilar. Nu bor jag i och för sig fortfarande hemma, så jag har inte hundraprocentig koll på katterna. Men det är något jag satsar på när jag får ett eget boende. Inte minst för att låta småfåglarna få en chans, med tanke på hur många sådana utekatter fäller per år.

[Sandi92]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med alla ovan som förespråkar innekatter. Katter är som #48 sa inte anpassade för vårt klimat och de tillhör inte vår fauna. Det var människor som tog hit dem. Här nedan är en video på alla tamkatters anfader, den afrikanska vildkatten, även kallad falbkatt. De är gjorda för ett betydligt varmare klimat än här och de flesta lever i savannområden. Vissa lever också i låga bergsområden, där det kan bli lite kallt på vintern, men inte till tillnärmelsevis som här i norden. Ett fåtal lever också i rena ökenområden.

[Sandi92]
2

En artikel om utekatternas påverkan på fågellivet: http://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/

Karmatarerskanise
7

$49 Bpr man pp egen gård är det ju bsra att bygga en kattgård :)

Min egen katt vill inte ens ut på balkongen ;)

Berikar man sina katter inomhus är dom lyckliga

One.Gibbis
4

#52 Jo, absolut. Men det är svårt att bygga en rastgård (såsom jag tänker mig en) i det här fallet då jag inte får stöd från någon här hemma. Men jag håller med dig :) Om man har en katt som inte vill gå ut är det naturligtvis lättare (vi har en sådan bland våra) att säga nej. Men om katten verkligen vill känner man sig taskig. Fast man skulle väl kunna likna det till att ge katterna mat vid bordet. Katten mår ju inte dåligt för det. Såklart måste man presentera något annat att göra istället, men det är ju inte så svårt. Det jobbigaste är nog att övertyga människorna runtomkring att det går bra, inte katten.

Karmatarerskanise
6

Köper man katter som är uppvuxna inomhus är det sällan ett problem.

Ordentligt högt katträd, kkösbrädor, leksaker att jaga och bra toaletter.

One.Gibbis
3

#54 :)

Limberg
10

#55 - Följde dig på Instagram =) 

Du diskuterar bra och tycker det är kul att de att diskussionen mellan dig och övriga här ej spårar ur. Jag brukade också tycka som du att det var grymt att inte låta katter vara ute. Sen började jag läsa mer om alla faror med det, och jag märkte av dessa faror själv under de 2 åren mina katter också fick vara ute i ett bra område. Nu är de som bor hos mig ENDAST inne och har det hur bra som helst! Samtidigt har övriga 4 utekatter i familjen problem titt som tätt. Sår, sjukdomar, en har blivit inlåst några ggr. Jag hörde honom jama av en slump i en bortrest grannes garage, när han varit borta i nästan ett dygn. Annars hade han varit död nu.  

Jag tycker inte det går hitta nog många argument för fri utevistelse just pga alla faror, sjukdomar, stackars fåglarna (var ju VI som tog hit katterna, så man kan inte kalla det naturens gång), grannarna som påverkas osv. 

Hundar släpps inte ut fritt heller och jag är trött på att katter värderas så mkt lägre i dagens samhälle. Vi människor byggde inte hus för miljontals år sedan heller, men har utvecklats. Katterna har utvecklats med. De flesta katterna som har ett val är hellre inne betydligt mer. Och de äter oftast inte ens djuren de dödar. Så katter utvecklas också, och det mesta talar för att inne hos oss är där de har det bäst. Speciellt i vårt klimat , som de inte ens är skapta för =)

MonicaLagerquist
1

#57 😈

One.Gibbis
1

#56 Kul! Tyvärr väldigt inaktiv där just nu.

Tycker också att det är kul att vi kan hålla god ton här!🙂Jag är tyvärr inte bekväm med att låta katterna vara inomhus hela sina liv. Om man höll hundar så skulle ju många ögonbryn höjas. Jag vill att de ska få tillgång till frisk luft, helt enkelt. Pratar en hel del med folket här hemma om att begränsa katternas "fria" utevistelse, men de är inte med på tåget. Jag befarar att saker kommer hetta till när vi flyttar till stan (inte centralt, men i utkanten), för där finns det så mycket bilar, och många människor rör sig där. Såsom #57 skriver finns det folk som misshandlar (frigående?) missar. Jag är orolig för katterna, för riskerna att de råkar illa ut är så pass mycket större där. Kommer bli svårt att veta hur vi ska gå till väga sen, eftersom jag vill att de ska få vistas ute också (observera att jag menar naturområden, inte stadsmiljöer).

När jag tog upp hundar menade jag inte att de borde släppas lösa, utan att man bör ha samma uppsyn över sina katter som man har över hundar (generellt). Ang. detta med vårt klimat och katternas ursprung så vill jag bara inflika att katterna har utvecklats sedan dess. Våra katter får vinterpäls under de kalla månaderna. Nu vet inte jag hur de är efter +1h ute i kallt väder, eftersom jag inte är ute så länge med dem - men om dem blir nedkylda finns det krypin där de kan värma sig. Kan tillägga att jag inte pratar om riktigt korthåriga katter nu, de fryser garanterat.

MonicaLagerquist
2

Så då menar du att katter inte ska få gå lösa öht under perioden 1/3-20/8

vallhund
0

Jag har grannar som har råttmördande katter, så jag behöver ingen själv. Tyvärr är den elak o lägger sig i bakhåll för hunden då o då.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

One.Gibbis
3

#59 Vart skriver jag det? Min inställning till utekatter är att det är "ok" sålänge de har ett jobb att sköta, såsom att hålla undan möss. Jag har uttryckt att jag tycker att det vore bäst om katter fick gå ut under kontrollerade former flera gånger, inte släppas fritt :)

One.Gibbis
0

#60 menade jag såklart!

MonicaLagerquist
4

#59 Du skriver att man ska behandla katter som hundar och för hundarna gäller ju koppeltvång under den perioden.

Travis D
3

Utekatter. Bor i lägenhet men mina katter är uppväxta på landet med fri tillgång till ute vistelse och katter vill ju kunna jaga och sånt och min ena sitter vide ytterdörren och jamar tills någon släpper ut henne och det är det gnälligaste sortens jamade så vi låter dom gå ute :)

One.Gibbis
3

#64 Menade inte exakt likadant. Syftade på att man ska koll på katten, antingen i koppel eller på ett ställe där de får ria omkring :)

rebeckalena
2

#66 Ja exakt det är inte svårare än så, vänj dom vid sele och gå ut med dom i koppel :) Jag kan också hålla med om att det eventuellt kan bli tråkigt för katten att aldrig få känna friskluft, även fast jag bara förespråkar innekatter. Men att gå ut med dom i koppel så dom får andas friskluft och se naturen är ju den perfekta lösningen! :)

Travis D
2

har min sur katt Maj-britt som så fort vi sätter på henne sele lägger hon sig ner och bara ligger still tills vi tar av selen och hon springer iväg nöjd xD

Icewolf88
4

Innekatt definitivt.

Har två katter. En snart tio år katt som brukade vara utekatt hos sin förra ägare, men vande sig snabbt att vara inne. Och så en sex månaders kattunge som är född vild.

Går ut med dem i koppel då och då. Men har blivit ganska sällan nu eftersom ingen av dem är särskilt förtjusta i snö.

Jag kommer alltid att förespråka innekatter. Spelar ingen roll ifall man bor på landet eller i stan. Finns faror även på landet. Folk verkar ofta glömma bort rovdjur som rävar eller större rovfåglar som lätt kan plocka upp katter.

Jag själv hoppas att det blir olagligt med utekatter förr eller senare. Lär nog aldrig hända, men man kan hoppas.  Det är ju redan förbjudet att låta katter ströva fritt här i vårt område, men såklart så bryr sig folk inte.

Karmatarerskanise
4

Ja krav på koppel även på katter borde bli lag. Finns inga argument 1mot

[Thiah]
2

Jag hade en hankatt som älskade att gå i koppel och jag har en honkatt som avskyr det. Min lilla , rädda tjej är uppväxt i en lada men har inga önskemål på att vara ute. Hon böjer sig med balkongen och de kräk som kommer in på sommaren.

Lena
9

#65 Om du bort lämpligt till utan trafik och andra faror så är det väl okey att katten går ut. Men det ställer extra krav på dig om du bor i lägenhet att ha koll på din katt när den vill gå in.  Allt för många kattägare låser sig vid den gamla myten att katter till skillnad från alla andra husdjur måste får gå fritt utan uppsikt för att vara lycklig.  Men det stämmer inte. Det går utmärkt att erbjuda ett bra kattliv utan att släppa ut katten helt på fri tass. Fast det kräver mera av dig som kattägare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Travis D
1

Men om katten är uppvuxen med utevistelse så är det bara elakt att inte låta dom gå ute. Och mina katter blir bara ledsna och olyckliga. Men du har rätt i det du skriver :)

rebeckalena
0

#61 Du får akta så den inte äter upp dig :)

Rafflan
5

#73 tagit emot 1 hittekatt, 2 omplaceringar och 1 "vildkatt" i olika omgångar, alla var utekatter och skulle avlivas. 
Jag bor i lgh på 3:dje våningen och inte så långt ifrån en 80väg, så enda alt var att katterna skulle bli innekatter eller avlivas. Alla 4 katter "stängdes" in i lägenhet, och aldrig vart problem, 1 av omplaceringarna fick dock flytta till en kompis då den inte funkade med min hund.
Jag tror att 99% av alla katter kan funka som innekatter.

Travis D
1

#75 Men jag vill inte stänga in mina katter i en lägenhet när jag inte bor på 3:e våningen nära en 80 väg. Och att tvinga mina katter till att vara inomhus för evigt känns ju knappast som om man är en snäll person? Ingen katt har någonsin haft problem med detta område. Det är ju som om man skulle säga till någon att den aldrig får lämna sitt hus? Och Mango blir arg om hon inte får gå ute och när det finns ett perfekt område med skog, kompisar och sånt, så ser jag ingen anledning att spärra in henne mot hennes vilja för att någon tror att hon skulle fara illa. Alla vill inte spärra in sina katter.

Travis D
1

#75 Och isåfall är jag 100% säker att Mango är ett av dom där 1% som inte funkar som innekatt.

Maria
8

#76 Hade du gjort likadant om du hade hund?

/Maria

Travis D
0

#78 Gjort vad?

MonicaLagerquist
6

#79 Släppt ut den på egen tass.

Travis D
1

#80 Nej. Tycker det är annorlunda med hundar. Tror inte den skulle hitta tillbaka eller ta sig i igen ;) Och detta handlar inte om hunden. Ni får jätte gärna ha innekatter men jag kommer Personligen aldrig göra om en utekatt till innekatt helt utan anledning. Och kag kommer alltid hällre ha en utekatt. Finns inget mer att diskutera/säga punkt slut.

Rafflan
6

#76 nej men du bor nära 50 vägar, och där det finns mycket människor, hundar och andra katter = risk att katterna stör grannen och blir skadade.

Om du vill ta den risken och ha katterna ute är det ditt val, dock ville jag bara säga att bara för katten är van utekatt är det inte elakt att göra dem till innekatt, det ställer mer krav på ägaren, otroligt många katter trivs som innekatter även om den är vana att gå ut tidigare :)

#81 nej inte alls annorlunda med hundar, hundar kan också hitta hem om man släpper ut dem, och har nog inga problem att sätta/ligga sig utanför dörren och vänta tills någon släpper in dem :)

Fast det finns en anledning om man bor i lägenhet är det inte lämpligt område för katten att gå ut pga vägarna, människorna, hundarna, mm.

Karmatarerskanise
6

#76 Du bor nära vägar.  när katten sedan blir påkörd (mycket troligt) så är det den som får lida för ditt beslut. Du hade kunnat skydda den genom ansvar.

Travis D
2

#83 Det är mitt ansvar att låta Mina katter va ute som dom vill. INTE ERAT. Så låt mitt beslut vara mitt. Låt era katter sitta inspärrade livet ut som i fängelse. Men mina får gå fritt som dom vill tack och hej.

Herveaux
12

När folk påstår att en innekatt är "inspärrad" och att en utekatt är "fri" tycker jag det skriker både okunskap om hur man kan och bör stimulera en innekatt och ignorans över vad en utekatt kan råka ut för…😕

// Harley

Mandra
2

#12: Håller helt med. Bara trams. Anser att det är en stenåldersåsikt att katter måste gå lösa utomhus. En åsikt som med dagens kunskaper om tamkatten borde vara utrotad för länge sedan. Men det är den tyvärr inte.

Mandra
5

#49: "Är det själviskt att inte låta katten gå ut? "
Nej det är inte det minsta själviskt.
Det är precis tvärtom - det är genom att låta dem INTE springa fritt ute som man tar bäst ansvar för sin katts liv och hälsa.

Teddysmatte
4

Jag har bara innekatt.
Tänker att det är skillnad också på innekatt och innekatt. Antingen bara stänger man in katten och tror att det ska gå bra, eller så anstränger man sig aktivt för att göra hemmet till kattens också.

Mandra
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som för alla andra levande väsen. Utekatter lever inte lika länge som innekatter.
Så genom att låta dem gå lösa ut berövar man dem det de allra helst önskar - att leva!

Bilden föreställer en av mina katter; Emmis, blir 13 år i år. Adopterad från katthem. Viltfödd (av hemlös mamma således).

• Redigerat 2021-03-09 09:26 av Mandra
Mandra
0

#84: Och om din katt t ex gick och bajsade och kissade i din grannes barns sandlåda eller kissade ner dynorna på deras trädgårdsmöbler - skulle du ersätta dem för det?

Mandra
0

#90: Inget svar är ju också ett svar.

Uppkatten
2

#91 Personen du vänder dig till har inte varit aktiv på iFokus sedan i september.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
0

#92: Ok. Tack för upplysningen.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.