Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1296 ggr
Yuyi
0

Vad gör jag nu?

Vana Kattägare hjälp mig! Har två katt tjejer som blir 1 år snart. När den ena löpte så kissade hon lite överallt. Detta var för tre veckor sedan. Nu har hon börjat kissa förutom i kattlådan på min säng väldigt ofta. Får tvätta maddrass och allt ibland tre ggr i veckan 😩 Har hållit dom borta från sovrummet men har provat att släppa in dom nån gång. Inatt hände det. Vaknade av att det blev blött på mig 🙁 Vad gör man? Orkar inte hålla på att tvätta mer

Herveaux
8

Om inte katterna ska ingå i seriös raskattsavel så boka tid för kastrering.

Du fick ju också bra svar och följdfrågor i din andra tråd om samma problem:
https://katter.ifokus.se/discussions/5a7eedc0ce12c46fd0000e0e-kissar-overallt

// Harley

[[eskils_]]
5

Är det en raskatt som ska användas i seriös avel, eller är det en huskatt?

Om katten inte ska användas i ett seriöst avelsprogram undrar jag varför hon inte är kastrerad? Hon är ju ett år snart.

Yuyi
0

Ja, kastrering är högst i listan. Har ingen möjlighet till det just nu. Måste spara ihop till det först Fick tipset att använde denna http://www.jape.se/sanera-enzym-direkt/. Men den luktar pepparmint. Dras inte katterna till det istället 🤔

Yuyi
1

Måste sanera säng med madrass, täcken och allt. Hur gör jag det på bästa sätt?

[[eskils_]]
11

Du skriver att du inte orkar hålla på och tvätta mer efter kattens kissande. Jag förstår dig!

I det läget kan du säkert skrapa ihop pengarna om du vill, t ex genom att låna ett par hundralappar var av släktingar och vänner. Så dyrt är det ju inte!

Katten kommer att få en mycket högre livskvalitet och livsglädje när hon slipper löpen.

Yuyi
0

Jo, jag har ju två katter som behöver kastreras. Jag har vabbat sen augusti och har ont om pengar så jag lånar redan.

[JollyDolly]
17

Då får du nog låna ännu mer pengar alternativt fortsätta tvätta sängkläder flera gånger i veckan. För att tala klarspråk, detta är ett problem som du själv har skapat. Katter är djur, man kan inte resonera med dem vad de får och inte får göra. Har man dålig ekonomi av olika orsaker drar man inte på sig två katter. Kastration är dessutom en engångsutgift.

MonicaLagerquist
7

Många kliniker har bra priser på kastration så här års så ring runt och kolla.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
9

Nu har ju många kliniker rabatter på kastrering så du tjänar på att göra det nu än vänta till senare. Tyvärr kissar fertila honor (inte bara hanar som många tror) revir och de kommer inte att sluta föränn de blir kastrerade. Väntar du för länge kan de bli en vana att kissa lite här och där. En hona kan även börja löpa efter bara några dagars paus

MonicaLagerquist
8

Har du eller rättare sagt katterna otur så får de livmodersinflammation av tomma löp och då blir det en betydligt dyrare op om katterna inte är försäkrade.

Belzebubble
4

Tycker det är trist vilken hysteri det är på katter.ifokus vad gäller kastrering. Och missförstå mig inte nu - man bör kastrera huskatter på grund av många anledningar. Men när personen säger att hon ska men kan inte just nu, då är det väl så? Det räcker väl? 

Till TS problem: fortsätt stänga ute katterna. Finns ju inte så mycket du kan göra tills du kan kastrera. Antingen det eller fortsätta tvätta. Se också till att få bort all lukt, det finns en bra spray med mikrobakterier i som jag tycker funkade bra när min kattunge kissade i sängen på duntäcke. Och prioritera rätt i vardagen vad gäller sparande, många veterinärkliniker har kampanjer nu, på vår mottagning i stan kostar det just nu 800 kr att kastrera honor jämfört med 1200 i vanliga fall. Så det lönar sig att göra det nu under våren.

MonicaLagerquist
14

#13 Problemet med okastrerade katter som börjat kissa inne inte alltid slutar med det efter kastrationen om man väntar för länge och ofta slutar det med avlivning av katten.

OberonsMatte
1

Hade hon redan börjat kissa fel när du bytte till pellets? Har du fortfarande pellets i lådorna? https://katter.ifokus.se/discussions/5a685fabce12c456ed001789-billig-peewee-eller-kopia

Sajtvärd Katter iFokus

Yuyi
4

#7 Din kommentar är så onödig. Du vet inget om mig eller mitt liv men jag kan berätta så du kanske lär dig att tänka efter innan du lägger bedömmer . Jag skaffade katterna i Augusti. Några veckor senare blev min 10 åring dålig. Vilket innebär att jag inte kunnat jobba. Min dotter är fortfarande sjuk så jag är fortfarande hemma. Då jag är ensamstående så är kassan väldig väldig tajt. Om du har barn så vet du att ingen planerar att ens barn blir sjuk. Vad heter en sån spraj med mikrobakterier? Hon började kissa långt efter pellets i lådan men nu är dom borttagna efter tidigare tips 👍 Ska kolla upp aktuella priser. Tack!

LillaMymmlan
0

Hej! Jag har haft en honkatt som precis som din kissade i våran säng. Vi hade tre katter och när vi flyttade från lägenhet till hus så började hon kissa i våran säng. Vi fick höra av våran veterinär att det inte är ovanligt att även kastrerade honkatter väljer ut en möbel i hemmet som de revirmarkerar på genom att kissa. Och att man antingen fick plocka bort den möbeln eller stänga in den. Eftersom en säng inte är något man kan plocka bort valde vi att sätta upp en nätdörr till sovrummet så att katterna inte kunde vara där. Med en nätdörr känns det inte så instängt och katterna blir lugnare om de kan se matte och husse. Hon kissade aldrig någon annan stans och när hennes kompisar hade gått bort många år senare och hon blev ensamkatt så kunde vi ha henne i sängen igen utan problem. Så mitt råd är att du inte har katterna i sovrummet alls och att du kastrerar dem när det blir ekonomiskt möjligt för dig! Lycka till!

Belzebubble
1

Jag köpte min på djuraffären i stan, men hittade en länk till samma ute på nätet. 

http://www.kattalogen.se/natur-ligt-rent-biologisk-luktsanerare-liten

Den var bra för ofta så upptäckte vi kissfläckarna efter att de hade torkat. Vi sprayade över på madrassen och täcket och lät det torka så lämnade det inga fläckar efter.

Karmatarerskanise
5

Ibland måste man vara realistiskt. Här du inte råd med kastrering nu kommer du inte ha råd med kattungar eller sjuka katter.

Mitt råd är att omplacera.