Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1085 ggr
rebelred
0

Aggressiv katt

Skriver det här åt min syster som för någon månad sedan köpte en katt av en tjej. Kan tillägga att hon och hennes sambo också blivit attackerade av henne, alltså bitna och rivna, för väldigt små saker. Der här är vad hon skriver: Hej alla! Jag och min Sambo har fått lite problem hemma och tänkte väl dra hela situationen från start och hoppas ni har lite tips. Vår tanke är att kontakta tidigare ägarna för att hitta ett annat hem utan andra djur. men tänkte kolla om ni här har några andra tankar, ideer eller tips. Drar allt från start. Vi har i 1,5 år varit ägare till en liten madam på nu 6 år. Hon är som katt väldigt försiktig och blyg men om hon lär känna dig är hon väldigt social och nyfiken. Däremot efter senaste flytten blev hon väldigt ''plats ställd'' och ville väldigt ogärna röra på sig förutom omkring där hon låg. Pratade då med vänner som är kunniga inom katter samt veterinär som sa att en kattkompis kan göra susen och ''ta fram henne lite''. sagt och gjort. För ca 2 månader sedan nu fick vi hen en liten dam som då var 8 månader. Ägarna innan oss hade plötsligt börjat känna av allergi och kunde därför inte ha kvar henne. Ägarna innan det hade tydligen flera katter samt hundar och kattungen var därför van vid båda. När hon först kom till oss var hon väldigt försiktig, nyfiken, lekfull och social, aa som en helt vanlig kattunge. Hon började såklart hoppa och busa med vår äldre katt och ''testade'' henne nog en hel del. Stora katten skötte saker jättebra och satte gränser som lillen följer, till större del. Nu till problemet som uppstått. Senaste 2-2,5 veckorna har hon gått över och blivit mer åt det aggressiva hållet. Hon reser ragg, slåss med klorna ute och hoppar på och attackerar den stora HELA tiden. In på lådan, kring maten, så fort den stora katten rör sig ifrån ''hennes'' sovplats. Vi har börjar pyscha och visa att hon inte ska göra så, vissa gånger fått bära bort och ut henne pga vi uppfattat henne ALLDELES för aggressiv för den stora då det blivit en hel del skrik från dom. Då har vi hållit dom ifrån varandra och sedan introducerat dom på nytt. Men nu har hon också börjat attackera oss, och senast IDAG (då inlägget skrivs) hade vi fått hem vår väns hund som vi ska passa lite. Kissarna fick varsitt rum då dom fortfarande inte riktigt går ihop, och sedan fick dom hälsa försiktigt på hunden. Den stora nosade genom en glasdörr och sedan bytte vi så den lilla fick nosa på samma sätt fast ensam då. Hon började resa ragg och attackerade då dörren och när vi försöker flytta på hunden så fortsätter hon skrika och attackera dörren med väldigt hög ragg. Jag valde då att få in henne i ett rum som hon ofta är i och med möbler och mattor hon ofta stryker sig kring, lyfte upp henne - inte en enda reaktion. Skulle sätta ner henne i ''sitt'' rum - och hon började slå frenetiskt runt sig, mot mig med. Jag fick inget bra grepp om henne och släppte då ner henne på sängen jag själv stod precis bredvid (inget högt) och hon ligger där och fortsätter slåss mot mig. Enligt mig är inte den katten hundvan, då jg är uppvuxen med hundar och katter, nya katter, nya hundar som introducerats genom åren, har jag ALDRIG sett sådant beteende, och börjar misstänka att tidigare ägarna antingen ljög eller att hon varit med hundar/andra katter men mått dåligt omkring dom på något sätt? Har ni några tips på vad vi kan göra?

Jessicahagstrom94
2

En katt som mår bra är inte aggressiv mot människor. Kan katten ha ont?

annzoo
2

Är yngre katten kastrerad?

rebelred
0

Hon svarade: Hon har inte uppvisat något med att hon har ont. Sättet hon är aggressiv är inte heller på det sättet. Den äldre katten har tidigare haft ont och visade inte alls ett såpass aggressivt beteende som den lilla visar. Vissa mornar / kvällar kan den lilla katten komma in till sovrummet och hoppa upp i sängen och gosa ett tag. Går att klappa och killa henne överallt utan en endaste reaktion. Men efter ett tag när det blir ''enough'' kan hon plötsligt hoppa upp o slå / klösa mot oss. Vi har försökt tänka tillbaka på mer exakt var vi klappat henne just då, eller strax innan, men aldrig är det något som är ''aha, hon kan ha ont där''. Absolut något att kolla upp såklart! Men hon har iallafall inte visat det på något sätt.. Då hon är den som attackerar den stora exempelvis utan att den stora egentligen behöver vara i närheten av henne…. 😕

rebelred
0

#2 Hon är inte kastrerad

MonicaLagerquist
7

Börja med att kastrera katten och veterinärundersök henne.

Att katten blev aggressiv i den situationen ser jag inte alls som konstigt. Förstår inte hur folk kan tror att en okänd hund är samma sak som en hund som katten känner.-

Mina hundvana katter skulle jag aldrig få för mig att bara sådär sammanföra med en okänd hund.Då blir det stängda dörrar utan fönsten.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
7

#4 börja då med kastrera henne för vissa av dessa problem hon har kan vara relaterad till könsmognaden och hormonerna som tillhör fertiliteten.