Lugna ner jamande katt?
Hej!
Jag har världens goaste kattunge på 8 månader här hemma. Han är världens snällaste, socialaste och otroligt mysig och tillgiven. Han vill vara överallt där man är och sover tätt intill en i sängen varje natt.
Det enda problemet som vi har är att han är väldigt vokal av sig…och det är väl en sak att dom pratar då och då, det gör vi ju alla ;) Men han jamar otroligt mycket…dels så jamar han när han ska berätta att han ska på toa och att han är färdig (fast det är ju skitgulligt haha), sen jamar han även ibland när han är rastlös och det kan ju vara irriterande när man behöver fokusera på något annat…brukar hjälpas genom att leka lite med honom eller ibland säga ett bestämt "tyst!". Han får oftast sova med mig på nätterna, men ibland tycker han att matte ska stiga upp redan vid 3-4 på morgonen för då är han pigg igen och vill umgås och leka. Så då brukar jag lyfta upp honom och ta ut honom från rummet och stänga igen dörren, så att jag får sova några timmar till. Men ibland så börjar han tok skrika efter någon timme för att han inte får vara där inne längre, han går fram och tillbaka och gapar högt och ljudligt och krafsar på dörren för att få komma in. Den metoden jag har testat för att få slut på detta är att inte uppmärksamma beteendet så att han inte får varken positivt eller negativ bekräftelse för sitt jamande, utan helt enkelt total ignorerar (vilket är ganska svårt och jobbigt…). Brukar inte stiga upp medans han skriker så att han tror att det lönar sig att gapa och krafsa, utan brukar vänta till han är tyst igen. Men det funkar inte, han fortsätter ändå. Och då kanske man tycker att den enkla lösningen är att låta han vara där inne hela tiden, men det är ju också ganska jobbigt att han vissa nätter ska väcka en mitt i natten genom att gå runt i sängen eller försöka busa med en, då måste man ju ändå kasta ut honom för att få sova…
På kvällen går det alltid bra, när man släcker ner förstår han att man ska lugna sig och att det är läggdags och då kommer han och lägger sig tätt intill en och sover. Jag har använt en sprayflaska med vatten för att få han att sluta klösa på möbler och det har varit effektivt, och även lyft honom till klösbrädan för att visa att där klöser man och det har funkat bra. Men det känns dumt att spraya ner han med vatten för att han pratar, eller…? Så har inte gjort det.
Eftersom att jag vet att han hatar att vara ensam så är jag även rädd för att han skriker högt när ingen av oss är hemma heller och att grannarna kanske hör det och stör sig på det…det är ju ingen som har sagt något än men man vet ju aldrig.
Har ni några tips på hur man kan få honom att lugna ner sig och sluta jama så mycket. Matskålen är alltid full på kvällen så det är inte problemet, lådan är ren. Han har massa leksaker och jag brukar försöka leka med honom så ofta jag har tid och ork, kan väl tycka att jag hade kunnat underhålla honom ännu mer men jag är ofta trött efter jobb plus att jag pluggar via Komvux osv…
Så alla tips som fungerat eller kan fungera är välkomna :)
(var lite svårt att skriva det här inlägget, hade en liten kille som ville lägga sig i famnen och ha uppmärksamhet haha…)

Är han kastrerad
Stolt ägare till tre La permer
Jag känner igen mig i ditt inlägg, min katt är precis likadan, han jamar också hela tiden, också när han ska gå på toaletten och när han är klar:) Vad gäller min katt så vill han leka eller ha uppmärksamhet i allmänt. Han är otroligt sällskaplig och jamar så fort han är uttråkad eller vad han nu har på sitt hjärta. Han jamade och väckte mig på nätterna förr, men inte längre eftersom jag slutade gå upp när han jamade. Men jag lät min sovrumsdörr vara öppen för det hade bara blivit värre om jag haft den stängd. Min katt är snart 8år så han har lugnat ner sig lite grann, men jag tror att både din katt och min katt har sådana personligheter, dom är pratiga och kommer alltid att vara det. När Oliver som han heter jamar på dagarna och kvällarna går jag till honom och ser vad han vill, ibland vill han bara kela och ibland vill han leka, och då får man ju se till kattens behov. Sen lugnar han ner sig. Vad gäller vattenflaskan ska man inte spruta vatten på en katt som pratar, han uttrycker sig bara och det vore fördjäkligt taskigt att göra så mot en katt. Din katt är ung, han har massa energi och behöver aktiveras. Om han inte är kastrerad bör han göra det, katter sägs lugna ner sig med kastreringen. Du har inte tänkt på att skaffa honom en kompis? om han nu inte redan har en hemma.
Löpkatter i närheten?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Att bestraffa katten genom att spruta vatten på den är aldrig OK.
Undrar som övriga: är katten kastrerad och har den någon lekfull kattkompis att härja runt med.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 #4 Svarar på er samtidigt, ja han är kastrerad. Kastrerade han när han var ett halvår. Jag tycker inte det är taskigt att spruta vatten på katten när dom gör fel, dock ska man inte spruta på dom för allt och ingenting. Men ett vattensprut är inget som skadar katten…har enbart gjort det pga klösandet och sen visat han till klösbrädan och det har funkat. Och han har inte förändrat sin personlighet alls fö3 att jag sprayade på honom några gånger. Men som sagt man måste ju begränsa sig och nej jag skulle aldrig spruta på honom för att han jamar! Om du läser mitt första inlägg ordentligt så skrev jag att jag INTE har sprayat på honom när han jamat. Nej han har ingen kompis än, vi ska skaffa en Ragdoll till hösten förhoppningsvis om vi lyckas få tinga en kisse så då får han en vän :) Några andra idéer?
#3 Nej vi har ingen annan katt och han är innekatt så inga löpkatter inom räckhåll. Plus han är kastrerad.
Fast du skrev ju själv såhär:
Men det känns dumt att spraya ner han med vatten för att han pratar, eller…?
- Man måste tänka på att det är en katt, dom förstår kanske inte varför du sprutar vatten på honom. Dom undrar istället kanske varför matte är så dum mot honom.
#7 Med "eller" menade jag vad ni andra har för åsikter om det, ni som svarar. Men visst det är ju lätt att missuppfatta hur man menar via text, det är det jag hatar med att ha diskussioner i forum, det blir alltid någon typ av missförstånd när man tar det via internet…
Han har ju uppenbarligen förstått att jag sprutade på honom för att han klöste, eftersom han slutade med det beteendet? Du får det att låta som att det är djurmisshandel att spraya vatten. snälla, det är det inte. Du får gärna förklara på vilket sätt ett stänk vatten skulle vara dumt och elakt.
Och som sagt han har då inte ändrat sin personlighet eller hur han är med mig efter det, han är lika gosig social och tillgiven som alltid så han har ju knappast blivit traumatiserad av det.
Och kan vi hålla oss till ämnet nu :) Det handlade om tips för att lugna en jamande katt och bra tips för underhållning för honom som gör att han kanske inte är lika rastlös. Inte att hålla på att läxa upp en för att man sprayat vatten på han några gånger ;)
#7 Och för att upprepa så har jag inte sprutat på honom för att han jamar och kommer inte göra det heller.
#7 TS skrev så här
Men det känns dumt att spraya ner han med vatten för att han pratar, eller…? Så har inte gjort det.
Tycker TS uttryckte sig tillräckligt klart
Klart och tydligt var det ju knappast när det är ett frågetecken bakom. Hon skrev att hon inte hade sprutat på katten, men likväl är det ett frågetecken. Då måste du förstå att folk skriver att det inte är okey. Inte för att hon har gjort det, utan för eventuell framtid.
Nej jag tycker inte du verkar vara en djurmisshandlare, bara att du är här och frågar visar att du bryr dig mycket om din katt, och det märks också i ditt i ditt inlägg. Jag har faktiskt också gett min katt en liten dusch en gång när han bråkade med persienerna. Det jag menar med mitt inlägg är att katterna kanske inte vet varför man sprutar vatten på dom och att dom kanske bara undrar varför man är dum mot dom. Jag förstod också att du inte hade sprutat vatten på honom, men det lät som du frågade oss om det var okey att göra det.
#11 Ja jag bryr mig väldigt mycket om min katt, och det märks att du bryr dig mycket om din katt också :) Förlåt om jag missförstod dig, åh det blir alltid missförstånd när man skriver…menmen, jag förstår hur du tänker att katterna kanske inte förstår sammanhanget. Men som sagt med klösandet funkade det i alla fall. Men jag skulle inte spruta på honom för att han pratar, men han jamar så himla mycket och riktigt högt så jag är rädd att grannarna ska klaga till slut också…när jag säger ett riktigt bestämt "tyst!" åt han så lägger han av för stunden faktiskt. Men sen börjar det igen vid annat tillfälle…så frustrerande :( Är rädd att han är understimulerad eller något.
Jag tror att det var jag som kanske lät lite hård i mitt inlägg, det kan lätt bli så på forum fast man inte menar att vara det. Ja han verkar vara en väldigt aktiv katt som hela tiden vill göra något, precis som min. Det gäller att aktivera dom och det kan ju vara svårt speciellt när han jamar så ofta. När min kisse jamar så leker jag en stund med honom, eller så går jag bara och klappar honom en stund så är han nöjd sen, ett tag i alla fall:) Jag tror det kommer bli bättre sen när du skaffar honom en kompis, då kommer han ha fullt upp.
#11 Jag har inte haft några som helst problem med att förstå vad trådskaparen och andra har skrivit i tråden 🙂 Läs ditt eget inlägg #7 🥵
Mitt inlägg i #7
Vad är det för fel på det inlägget?
Jag har inte heller haft några problem att förstå vad som skrivits.
Och vad andra har skrivit har jag inte ens pratat om.
#13 Haha jo jag vet att det är väldigt lätt att låta för hård i forum..:)
Jo han har mycket energi i kroppen, det lustiga var att han var ju såklart såhär aktiv när han var 12 veckor och kom till oss, med såklart menar jag att kattungar är ju alltid väldigt busiga och nyfikna. Sen där kring 5 månaders åldern så blev han faktiskt helt plötsligt lugnare. När han var ca ett halvår kastrerade jag honom och efter det är det som att han gick tillbaka till det första stadiet? Man brukar ju säga att katter ska bli lugnare när man kastrerar dom haha.
Ja det enda man kan göra är ju att leka med han, ge han leksaker som han tycker om att sysselsätta sig med och kela. Det finns ju även olika "hjärngympa" leksaker för katter, kanske ska kika närmare på det. Och sen även köpa ett sele och vänja han vid det och börja gå promenader. Och givetvis, det blir nog helt annorlunda när han får en kompis :) För det kommer han få, för vi vill ha 2 katter men vi vill helst ha en Ragdoll, vi har hittat en uppfödare som vi gillar men nästa parning skulle inte ske förrän till hösten. Min katt som vi har nu är ju en vanlig huskatt.
Och jag skulle inte släppa han fritt utomhus i alla fall, det skulle inte gå oavsett eftersom vi bor på andra våningen. Men även om vi hade bott på bottenplan så hade jag aldrig släppt han fri att springa löst ute, är inte för att man låter sina katter springa vind för våg utomhus.
Vad kul att vi båda två har pratglada kissar haha, dom har mycket att berätta för oss :D
#5 är han nyligt kastrerad kan han ju fortfarande ha lite hormoner kvar som ställer till det. Eller så är han helt enkelt den typen av katt som använder rösten till mycket. Kan behöva ettxsällskap, de kan ju göra susen
#16 Ragdoll är jätte fina! Det skulle jag egentligen ha köpt men så såg jag min Oliver, en helig birma katt, det är han på min bild. Och då blev jag helt såld:) Så om jag skulle köpa en till katt blir den en birma eller en huskatt från ett katthem, jag har 2 huskatter också.
Tycker det är jätte bra att du låter din katt vara inomhus, du är en klok kattägare:) Finns så mycket faror ute så man vet ju inte om katten kommer tillbaka igen.
Ja men kattpromenad skulle han säkert gilla! Det kan ju göra att han lugnar ner sig lite granna också.
Nu ska jag snart titta på farmen så jag får önska dig och alla andra en trevlig kväll.
Grattis. Du har en katt med mycket att berätta. Jag med :)
Kan inte stänga dörren till dass för då skriker han till jag öppnar.
Han har lugnat sig lite nu när han är 2. Men att berätta när det är dags att bajsa, äta och busa fortsätter han med.