Hur göra med maten?
Hej! Vi funderar på att skaffa en till katt (kattunge), men vi har redan en 8 årig katt. Hur ska vi göra för att katterna inte ska äta varandras mat? Kattungen ska ju äta kuttungemat, hur gör vi för att den inte ska äta vuxenmat från den andra katten? Ska vi ställa vuxenkattens mat upp på diskbänken? Kattungen kommer att få vara i mitt rum och vi kommer att ha kompostgaller vid dörren, för att katterna ska mötas mellan galler först. Vi hade en kattunge förut och våran vuxna katt gick superbra ihop med den, så det borde inte vara problem nu heller. Vi har kattlucka till våran vuxenkatt, hur gör vi för att kattungen inte ska gå ut där? Eftersom att vi först måste ha kattungen inomhus de 2-3 första veckorna så att den lär sig att den får mat och vatten här, sedan gå ut med kattungen i sele i ca 1-2 veckor varje dag så att den lär sig vart den bor. Kattluckan kan vi stänga på något sätt så att vi måste öppna dörren till vuxenkatten när den ska gå ut och in. Kattungens mat och vattenskål, toalätt, leksaker osv kommer den ha på mitt rum tills den kan äta vuxenmat så att katterna kan ha skålar i samma rum senare.
Ge mat regellbundet. Katter behöver inte fri tillgång :)
Bra blötmat kan du ge båda, om de äter det, behövs ej special :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stäng kattluckan och håll den stängd tills dess att kattungen är kastrerad ID.märkt ,registrerad i ID registret och vaccinerad X 2 om den redan inte är det.
Bor ni till så att det är lämpligt att ha utekatt?
Stolt ägare till tre La permer
Vi bor i villaområde, men utanför våran baksida så är det åkrar och skog.

Villaområden ä ingen bra miljö för utekatter.
Bygg en rastgård till katterna så får de en säker utevistelse och du får glada grannar
Katten vi har mår hur bra som helst. Nästan alla i det här området har utekatter, fler som har katt än inte har katt. Jag tycker att katter ska få vara fria och jaga. Våran katt kommer in med möss och fåglar hela tiden när det är varmare ute, hon älskar det och jag tycker att katter ska få leva ett vanligt liv.
Jag vet att det kan hända saker med utekatter, men vi skulle aldrig ha en innekatt.
Jag är medveten om att det finns elaka människor som vill göra katter illa, men ingen har någonsin gjort våran katt illa och hon har bott här i 8 år. Det är skönt för katter att få ligga i jorden på sommaren och göra sina behov utomhus istället för en kattlåda. Katter vill jaga möss och springa runt i skog och på åkrar. Katter vill känna frihet och inte sitta instängda i ett hus när det finns ett hel värld utanför att upptäcka. Ni behöver inte skriva hat, men jag tycker det inte är snällt att låta djur vara instängda. Vad jag tycker så är det bara reptiler man kan ha ifall man bor i lägenhet, andra djur behöver komma ut. Det räcker inte med att släppa hunden i en hundgård eller gå ut på promenader, hundar ska ha fri tillgång att gå ut under dagen eller iallafall få komma ut på en stor yta minst 3 gånger om dagen. Ni som har hund i lägenhet, jag tror inte att ni släpper hunden i en hundgård 3 gånger om dagen så att den får springa av sig, vilken den inte kan göra i en lägenhet. Alla har inte råd med hus fattar jag såklart, men då får man se till att djuren trivs med att bo inomhus året runt. Ifall jag hade haft kaniner så hade vi antingen stängslat in trädgården eller tränat dem till att inte rymma, så att dem kan få skutta löst flera timmar om dagen. Precis nu sprang våran katt ut i kattluckan för att jaga fåglar, det tycker hon är superkul. Jag vet att utekatter är hot mot mindre djur, men katter har jagarinstingt precis som lejon,tigrar och andra kattdjur. Det ända negativa med utekatter är att folk kan skada katterna och katterna är hot mot mindre djur. Det är skillnad ifall man bor i ett villaområde i stan än om man bor i villaområde på landet. Våran katt går inte fram till främlingar, så henne är det ingen stor risk för att bli illa behandlad. Jag vet att man vill ha djur fast att man bor i lägenhet, det går ju superbra att ha det, men det är bättre för djuret att få komma ut fritt. Nu har jag delat med mig om mina åsikter kring innekatter. Ifall ni kommer med hat, skriv ingen kommentar då. (Ångrar nästan att jag skriver det här, men kommer lägga ut kommentaren ändå )
Jag vet att jag har fel om saker, men det var ingenting jag tänkte på när jag skrev.
Hon som skrev inlägget "innekatt vs utekatt", henne håller jag med. Det är precis som henne som jag tycker, skrev bara inte helt rätt.
Den* inte hon.
Jag lägger ned det här inlägget, har läst om hur folk är emot utekatter och då känner jag att det inte är något att diskutera. AVSLUTAT
Vilken hätsk monolog det blev 😂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤

#12 Så blir det alltid när frågan om inne/utekatter kommer upp.De som har utekatter anser att vi som har innekatter plågar våra stackars katter.