Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1186 ggr
Boceup
0

Fler än en försäkring?

Är  det någon här som vet ifall man kan ha fler än en försäkring för sin katt?  Jag menar förstås inte för att använda båda försäkringarna för samma veterinärkostnader, utan menar mer om man kan ha två försäkringar så att man vid olika veterinärbesök kan välja vilket försäkringsbolag man vill nyttja beroende på vad för problem katten har och vad försäkringen täcker, t.ex. om katten har forl så använder man sig av IF, eller om katten har en sjukdom eller skada som Agria täcker men inte IF så använder man sig av Agria. Tacksam för svar!

Lona
3

Ja, det kan du, så länge du bara använder en i taget, så att säga (som du skriver i ditt inlägg).
Däremot lär det ju bli rätt dyrt…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

OberonsMatte
1

Ja, man kan dubbelförsäkra katten, men båda försäkringsbolagen behöver meddelas om detta. Känns dock som att risken är stor att det blir krångligt och ganska olönsamt för dig som kattägare… Har katten redan forl när den försäkras i If  undantas det från försäkringen och har den inte det kanske den aldrig får det.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
2

Det kan du, men det kommer bli väldigt dyrt för dig. De flesta av oss går back bara på att ha katterna enkelförsäkrade, dubbelförsäkrar man blir det etter värre. Bättre att spara pengarna som går till en extra försäkringspremie i sådana fall.

OberonsMatte
2

#3 Ja, de pengarna behövs till självrisken om inte annat, för den måste alltid betalas även när försäkringen täcker diagnosen/ behandlingen.

Sajtvärd Katter iFokus

Boceup
1

Då vet jag! Jo det vore ju oerhört olönsamt om katten aldrig skulle drabbas av forl, men så som min livssituation ser ut just nu så passar det mig bättre att betala mer i månaden än en större summa på en och samma  gång. Tänker mest som en tillfällig lösning fram till att jag har en annan  ekonomisk sits och lite större buffert. 

Tack för svar!

soetisen
0

Jag har min katt dubbelförsäkrad då jag även ville ha If för att de täckte forl men också pga den fasta självrisken (går dock inte att teckna med fast självrisk sen sista januari). Men då de sänker veterinärvårdsbeloppet när katten blir äldre så vill jag inte enbart ha If. För mig är det värt den tryggheten med 2 försäkringar. Men när jag skaffar en till katt så kommer jag inte dubbelförsäkra kommande katter då det blir alldeles för dyrt och inte alls lönsamt. Lönsamt är det nog inte nu heller, men jag värderar nog tryggheten högre i det här fallet. Gör det som känns allra bäst för dig och din ekonomi. Har du 2 försäkringar så kan du välja ett lägre veterinärvårdsbelopp hos tex If, man behöver inte maxa båda sina försäkringar. Att forl skulle kosta mer än 30k på ett år är också högst tveksamt (men såklart inte omöjligt). Som tidigare påpekat så ska du nämna för bolagen att du även har försäkring på annat håll för din katt. Då de vill kunna kolla upp med det andra försäkringsbolaget så att man inte utnyttjar båda bolagen för samma skada (och därmed begår försäkringsbedrägeri).

- Medarbetare på studier.ifokus

molbojse
0

Vi har två försäkringar till vår grabb. Dels är han försäkrad hos Agria (betalar 145:-/månad) och sen hos Svedea (betalar 93:-/månad). Anledningen till det är för att jag glömt att avsluta försäkringen hos Agria i tid och måste nu hosta upp de tuisenlappar Agria käkar upp fram tills jag får chansen att avsluta den igen.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

OberonsMatte
0

#17 Lite OT nu, men är försäkringsbeloppen och den valda självrisken jämförbara? 93 kr per månad låter ju bra, men inte lika bra om försäkringstaket är lågt och självrisken hög.

Sajtvärd Katter iFokus

molbojse
0

#8 Ja, det är som. 1900 i självrisk hos Agria (eller om det var 1600, minns inte exakt) och 1300 hos Svedea. 60k i försäkringsbelopp hos Agria, 50k hos Svedea.

OberonsMatte
0

#9 Förutom den fasta självrisken finns det även rörlig självrisk som är antingen 15% eller 25%.

Sajtvärd Katter iFokus

molbojse
0

#10 Båda är på 15%.