Katter som äter dåligt
Jag har två katter, båda lite över ett år nu. Dom har alltid varit glad i mat men nu helt plötsligt äter dom nästan ingenting, förutom torrfodret. Jag ger dom samma typ av mat, så det är inte det att dom blivit van med nått och sen ratar något annat. Jag får kasta mer än vad dom äter, tycker det är konstigt - eller är det kanske inte det? Dom mår väldigt bra, busar och gosar som katter gör. Ibland undrar jag om katter har ”perioder” där dom ibland äter mer och ibland mindre..?
Har du koll på vad de väger och ungefär hur deras viktkurvor sett ut? Mina katter har alla fri tillgång till mat så jag vet inte exakt hur mycket var och en äter, men min uppfattning är att ungkatter oftast äter mer och med större aptit än vad de gör i vuxen ålder.
Är katterna lite över ett år kan de fortfarande öka något i vikt p.g.a. tillväxt, men för en mindre eller normalstor katt är den största tillväxtfasen redan avklarad.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har ingen våg tyvärr. Men jag har tänkt på det oxå, att det kanske beror på att dom blivit större och inte äter lika mycket pga det. Mina katter har oxå alltid tillgång till mat, men blötmaten blir oftast kvar. Blir smått less då det är så mycket man måste kasta, vill ju inte att gammal mat ska stå framme heller
Blötmat o färskfoder har inte lika koncentrerade aromer som torrfoder. Du kan finmala torrfoder o "krydda" blötfodret med.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2 Jag rekommenderar att du köper en bagagevåg så att du kan hålla koll på katternas vikt. Det är viktigt att väga katterna ibland eftersom viktminskning ofta kan vara första symptom på att katten är sjuk och går katten ner för mycket och för snabbt kan den bli sjuk p.g.a. själva viktminskningen. https://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=bagagev%C3%A5g&Nty=1&D=bagagev%C3%A5g&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true
Vilken sorts blötmat ger du idag och hur mycket per portion och katt?
Sajtvärd Katter iFokus
Testa att byta sort/smak. Just nu är vår kattjej dålig på blötfodret funkar bättre med variation (hon får inget torrfoder). Hon vill helst äta rå mat av det som vi äter. Jag lägger upp små portioner åt gången och har resten i kylen. Hon har lagom hull.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
de kan ju vara så att de blivit less på just det märket av blötmat eller att de ändrat i receptet. testa annan sort eller ge mindre blötmat åt gången så du slipper kasta maten
Det känns mest som att dom blivit less isåfall, för dom mår absolut inte dåligt eller har gått ner i vikt. Men lite surt är det, då dom iaf har tre olika mat på burk och då är det ju flera olika smaker på dom.. Jag får hoppas dom börjar käka igen så jag slipper kasta maten (=kasta pengar), dessa små djur man blir inte klok på dom ibland :)
Eftersom du skrev hon så antar jag att det är honkatter,
är dom okasterade så kan det ha med löp att göra. Men generellt så äter dom nästan överdrivet mycket när dom växer och det avtar sen. Dom kanske helt enkelt inte vill ha blötmat? Utan nöjer sig med torrfoder?
Annars kan du vänta några dagar innan du ger blötmat igen och bara ge dom ca hälften då av det du brukar ge.
Sen har det mycket med att göra vilken mat du ger, tex vilket torrfoder? Vilken blötmat?
Lycka till!
TS skriver att katterna är kastrerade och äter blötmat 😊 Jag tror de helt enkelt blivit mer vuxna och därför inte äter så överdrivet mycket som de gjorde när de var ungkatter. 😉
Mina katter är periodare på vad det gäller smaker av maten. Ibland så äter de jättebra av någon sort men sedan är det helt stopp.
Mina äter enbart blötmat och jag slänger nog ungefär hälften och så har det varit i många år.
/Maria
Tag undan torrfodret ett tag, lägg upp små portioner blötmat, ställ resten i kylen där den håller många dagar. Tag fram och lägg upp lite till när de verkar hungriga. Du kan värma en aning i mikro så det inte är kylskåpskallt.
Även om du är borta på dagen så behöver de inte fylla på med mer mat än den du lagt upp på morgonen. Vatten är däremot viktigt.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!