Vanligt med tarmparasiter/ringorm?
Hej đ
Har haft funderingar pĂ„ hur vanligt det Ă€r med tarmparasiter och ringorm hos katter frĂ„n katthem? Testar katthemmen katterna? Ăr sugen pĂ„ att hjĂ€lpa en liten kompis till min kille đ
Ringorm kan man bara kolla om det har brutit ut.
Men inte ovanligt med katter som Àr bÀrare pÄ ringorm men inte fÄr det sjÀlva sÄ att sÀga
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
HÀr finns information om ringorm hos katt: http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/ringorm-katt . Har hört talas om problem med ringorm pÄ katthem vid ett par tillfÀllen. Vid misstanke om ringorm kan prover tas. NÀr det gÀller tarmparasiter sÄ tar nog inget katthem rutinmÀssigt avföringsprover pÄ katterna. DÀremot hÀnder det förstÄs att man testar katter som har haft lÄngvarig diarré.
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.
Katter omplaceras aldrig av katthemmen direkt efter att de omhÀndertagits och dÄ finns det gott om tid att upptÀcka och behandla eventuella smittor.
Kolla du utbudet pÄ katthemmen och nÀr du hittat en lÀmplig individ kan du alltid höra dig för mer ingÄende om just den kattens bakgrund.
SajtvÀrd Katter iFokus
#3 Det stÀmmer. Katterna finns vanligtvis pÄ katthemmet i flera veckor innan de adopteras ut (under den tiden vaccineras, kastreras och id-mÀrks katterna och eftersök av ev. Àgare görs (mm). Vanligtvis tillbringar katterna den första tiden i karantÀn för att minska risken för ev. smittspridning.
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.
Tack för era svar đ
Om vi pÄ katthemmet misstÀnker tarmparasiter sÄ skickas prover in. Men inte pÄ varenda katt vi fÄr in.
Adopterar man en katt frÄn katthem sÄ Àr det mycket sÀkrare Àn om du skaffar katt frÄn privatperson (som inte Àr seriös uppfödare av raskatter.). Katthemmen har rutiner nÀr de tar in nya katter och adopterar inte ut förrÀn de Àr kollade och har varit pÄ Katthemmet en tid.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt Àr inget liv alls. LÄt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
NÄgon som kan rekommendera bra katthem?
Vill gĂ€rna titta runt innan jag besöker ett katthem đ Vart i landet spelar inte sĂ„ stor roll, tycker om att Ă„ka tĂ„g men helst i "mellansverige".
#8 Stockholms katthem Àr det katthem jag stödjer ekonomiskt. Jag har Àven varit dÀr som besökare flera gÄnger och har en vÀn som adopterat dÀrifrÄn. Ett jÀttefint och bra katthem! http://www.katthemmet.nu/
SajtvÀrd Katter iFokus
#8 TÀnk dock pÄ att en del katthem inte adopterar ut katter till de som bor "för lÄngt bort". MÄnga katthem vill sjÀlva kunna köra ut katten till det nya hemmet (för att kunna se sÄ att hemmet verkar bra och redo att ta emot katten) och kan dÀrför ha en maxgrÀns pÄ ett visst antal mil.
VĂ€lkommen till Kattstallet dĂ€r jag hjĂ€lper till regelbundet. Ăven i Stockholm. De har policy att kastrera kattungar först innan Ă€garskap gĂ„r över till dig.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.