Högt ph i urinen - känner mig kluven :(
Milton har fått urinvägsinfektion två ggr inom loppet av ca 3,5 månader,
De tog mycket prover nu sist och undersökte även med ultraljud etc och det man kom fram till var att han inte hade några stenar men att ph-värdet i urinen var rätt högt. Detta kan tydligen göra att det lätt bildas stenar eller grus etc.
De rekommenderade Hill´s eller Royal Canins urinfoder som dels är lugnande ifall hans besvär beror på stress men även gör så att urinen blir surare.
Jag är i grunden negativ mot dessa foder, innehåller ju rätt mycket spannmål båda två om jag läst innehållet rätt och jag anser INTE det är lämpligt till katter. Spannmål innebär ju även att sockerhalten i fodret blir hög- vilket inte HELLER är bra! 😕
Som rubriken säger så blir jag dock väldigt kluven om detta dvs jag velar mellan tankarna om spannmålet och sockret och behovet att sura ner urinen.
Har försökt få fram hur mycket c- vitamin eller tranbär man ska ge i stället och då behålla hans gamla mat?
Hittar inga bra riktlinjer, hur mycket jag kan ge utan att det blir för lite eller för mycket? Retar mig att många veterinärer är så dåligt insatta i kattens grundläggande näringsfysiologi - ungefär lika dåligt som våra läkare är insatta i hur vi människor fungerar när det gäller maten som läkande medicin 😕
Har börjat med urinfodret nu från Hill´s men blötlägger det för torrt vill jag inte ge det men det känns INTE bra! Finns det verkligen INGET annat urinfoder som inte innehåller spannmål?
Istället för att blötlägga torrfoder kan du köpa urinvägsfoder med blötmatskonsistens .
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tror att det kan vara svårt att balansera ph-nivån genom att bara surgöra urinen med c-vitamin. Är ph-värdet för lågt riskerar man att det bildas kalciumoxalater istället.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag vet - känns inte helt okej med rekommendationen hur mycket c-vitamin han skulle ha per dag som jag fick av veterinärstationen. Kändes som "allmänna" råd. Hur vet de liksom hur mycket som är lagom för att surgöra men inte för mycket?
Då måste man ju nästan kolla ph-värdet var och varannan dag och det kan man ju inte hålla på med 😛
Har googlat en hel del nu och där står ju precis det du säger - att blir det alltför surt så blir det fel på andra hållet.
Ska nog fundera lite till men allas tankar här om detta är välkomna! 🙂

Nu har jag i alla fall beställt sådana där stickor man kan kolla ph-värdet i urinen.
Kan vara bra och intressant att se om något jag gör förändrar ph-värdet.
Vad jag har lärt mig så höjs ph-värdet under ett par timmar EFTER att katten ätit och sjunker sedan igen.
Så då är min fundering om man borde testa före en måltid (om man kan pricka in det - om katten vill gå på "pottan" innan mat ha ha )
Men Milton brukar gå och kissa tidigt på morgonen när han sovit - man hör hur det forsar 😃
Undrar lite över NÄR veterinären tog provet - han var nämligen där hela dagen eftersom de inte hade tid att undersöka honom på förmiddagen pga operationer etc. Så de gjorde det någon gång på eftermiddagen och han fick mat av dem under dagen.
Tranbärskappslarna för djur, kommer inte ihåg vad de heter, står det rekommendation på har jag för mig. Jag gav 2-3 st i samband med antibiotikabehandling för att bli av med multiresistenta bakterier i urinblåsan. Min katt hade dock kalciumoxalatstenar så det var riskabelt att ge surrande på honom. Men det funkade, han blev av med bakterierna. Jag skulle kolla på barf iFokus oxå om nån har nått tips där.

Tack- kollar överallt just nu ha ha :D Tur man har ledig dag 👍
Ge surgörande tillskott som Uro-Pet.