Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2326 ggr
hannahoflin
0

underlätta vid löpning?

Hej! Min katt har nu börjat löpa för första gången och hon sliter väldigt ont. Kan inte komma till ro eller slappna av, putar med rumpan konstant och matte (aka jag) har inte fått många timmars sömn inatt haha.. Tänkte kolla om någon vet om det går att underlätta för dom på något vis? åtminstone så hon varvar ner något. Har såklart varit kontakt med veterinär och vi ska börja med p-piller så fort löpningen är färdig! Då hon är innekatt känns inte kastration nödvändigt i dagsläget. Tack på förhand!

Uppkatten
22

Om katten inte ska användas i seriös raskatt-avel så bör du låta kastrera henne. P-piller är inte alls något som är bra för katten i längden, och skulle hon komma ut av misstag (vilket dessvärre är väldigt vanligt) så riskerar du oönskade kattungar (på en marknad där det redan finns ca 150 000 katter som saknar ett hem….).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
18

Så här skriver t ex djursjukhuset i Uppsala om p-piller till katt: "Tyvärr finns det biverkningar, bl.a. ökad risk för juvertumörer, livmoderinflammation och diabetes. Honkatter som får p-piller kan också få ökad aptit och ökad risk för övervikt. P-piller ska endast ges till friska katter under en kortare tid. "

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

hername
11

Om din hona sliter ont och den inte ska användas till seriös avel,varför vill du utsätta henne för detta?! Boka kastrationstid bums och både du och din katt kommer må bra! P-piller är inget att rekommendera och inget jag skulle utsätta min katt för i onödan.

Aleya
13

Kastrering är bra fast dom är innekatter. Då slipper man proppa i dom p-piller och öka risken för juvertumör. Så skulle rekommendera kastrering för katten faktiskt. P-piller är bara kortsiktigt enligt mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pia-69
12

Jag tycker absolut att du ska kastrera istället för P-piller! Jag hade en katt som fick juvertumörer och hon åt P-piller kanske i två år innan jag kastrerade henne.

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

OberonsMatte
12

Jag miste min första katt p.g.a. p-pillerätande och juvertumörer. Gör inte samma misstag!

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
12

Så länge katten har livmodern kvar finns även risk för livmoderinflammation som kan vara en dödlig åkomma. Drabbas katten av det kommer hon att behöva kastreras akut när hon har betydligt sämre förutsättningar att klara operationen än nu när hon är frisk.

Sajtvärd Katter iFokus

hannahoflin
7

åh okej, tack för upplysningarna! visste inte att det fanns så många risker med just p-piller! ska absolut ta en riktig funderade med kastriation nu! men till frågan, är det något jag kan gör för att underlätta för henne tillfälligt och så länge?

vendelay
9

Är det inte väldigt konstigt att veterinären inte har föreslagit att katten kastreras? Veterinären brukar väl inte vara för oseriös avel eller att äta p-piller i onödan?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
8

Se till att hon har det lugnt och skönt och är lite extra ombrydd, tänker jag. Och se till så att hon inte tar sig ut!

Det kan vara nog så jobbigt med en honkatt som låter oavbrutet och ålar runt med rumpan i vädret. (Träffade f ö en volontär nyligen på katthemmet som undrade om katten var förlamad i bakdelen när den ålade runt på det där sättet i samband med löp…).

Men är det jobbigt för oss runt omkring så lär det ju vara ännu jobbigare och mer stressande för katten, tänker jag…

Minns f ö när grannens unga katthona löpte för första gången (för många år sedan)… Bodde i lägenhet på andra våningen, i ett område där man ser enstaka katter dagligen - men oj vad många högljudda hankatter som samlades nedanför balkongen i den vevan… Så att förhindra att katten tar sig ut är viktigt.

Aleya
4

#10 hahahahaha förlamad. Min mamma trodde våra hona var sjuk då hon betedde sig så konstigt. Och var så "mysig". 😂

Medarbetare för Julen

Uppkatten
4

#11 "Fördelen" i det fallet jag beskrev var att det handlade om en små-skygg katt som blev vääääääääldigt gosig. Så vi fick passa på o klappa o gosa när hon löpte, och vi hoppades förstås på att det skulle gynna katten efter avslutat löp + kastration (katten är nu adopterad så jag vet dock inte hur det gick 🙂 ).

Aleya
2

#12 hoppas att det fortsatte. Men våra katt blir övergosig ibland trots kastrering.

Medarbetare för Julen

hannahoflin
25

tack för er hjälp och tips! har nu bestämt att kastrera istället då det känns onödigt att utsätta henne för det dåliga med piller då hon ändå inte ska gå inom avel. vi har det väldigt lugnt hemma då det bara är hon och jag i en lägenhet, ska försöka stimulera och underhålla henne lite så kanske hon inte känner det jobbiga lika mycket, tänker jag? tycker det är så jobbigt och se på då hon troligen inte har någon aning vad som sker i hennes kropp, men förhoppningsvis går det över någorlunda om ett par dagar!

Karmatarerskanise
8

Kul att läsa att du väljer att kastrera :)

Lena
7

#14 Klokt tänkt av dig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Sandi92]
4

Håller med #15! Blir verkligen glad att se att du väljer att kastrera istället. Ser så ofta att folk blir sura när man ger dem fakta och väljer att inte ta det till sig. Ofta för att de inte vill lägga de pengarna en kastrering kostar och blundar därför istället för de många negativa effekterna av att ha en okastrerad katt. En katt som inte ska ingå i seriös avel mår alltid mycket bättre av att vara kastrerad. Plus att man inte bidrar till att öka beståndet av hemlösa katter som redan är alldeles för högt.