Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4466 ggr
Siggebus
0

Dålig mage av antibiotika

Ger Milton antibiotika (Vetrimoxin) pga urinproblem men nu har han (såklart! ) fått diarré! Är  det inte det ena så är det minsann det andra 😟
Kan man ge något mot det?

Fransu
0

Jag vet inte om man kan ge katter fil eller yoghurt med probiotika?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Uppkatten
7

Fortiflora är ett probiotika i pulverform som man kan strö över kattens mat och som de flesta katter tycker är väldigt gott. Används allmänt mot dåliga magar. Mjölkprodukter bör man undvika att ge till katter eftersom de ofta är känsliga mot laktos resp. mot mjölkprotein, katter kan alltså få magproblem av mjölkprodukter. Mejeriprodukter kan också leda till ett försämrat upptag av vissa typer av antibiotika.  Är katten dålig i magen p g a medicineringen är det bra att kolla med veterinären hur man ska gå vidare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jessicahagstrom94
0

Jag ska ge min katt vetrimoxin och metacam nu några dagar men blir han dålig i magen ska jag sluta. Hör med din veterinär om det är samma för er.

OberonsMatte
3

Jag kan rekommendera Canikur Pro pasta som kan användas vid dålig mage i samband med antibiotika. Där jag bor går det att beställa den från apotea och få den hemlevererad gratis samma dag. https://www.apotea.se/canikur-pro-pasta-15-ml?gclid=EAIaIQobChMI44mTuvL32AIVR7YYCh2BNwq8EAQYBSABEgIMP_D_BwE

Sajtvärd Katter iFokus

Siggebus
0

Ja just den sorten köpte jag för en stund sedan på Djurkompaniet! Får hoppas det hjälper. Jag avvaktar med veterinären och ser om detta hjälper - han är inte vansinnigt dålig. Springer inte och skiter stup i kvarten men NÄR han gör det så är det löst och luktar mer illa än vanligt 😛
Han har bara 3 dagar kvar med antibiotikan (av 6) och så länge det inte blir värre så vill jag helst inte avbryta.

Lena
0

En enkel husmorskur är att ge katten morotspuré i barnmatsburk. Det har en stoppande verkan.  

Att det blir diarré i samband med antibiotika kur är tyvärr väldigt, väldigt vanligt. Att avbryta är olyckligt då det kan leda till antibiotika resistens = ett av våra största problem just nu. Det ska man bara göra vid allvarligare överkänslighetsreaktioner. Men alltid bra att prata med veterinären naturligtvis.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Siggebus
0

Nej jag vill ju inte avbryta för han behöver sin kur säkert. Har idag och två dagar kvar på kuren

annzoo
0

Ring din behandlande veterinär och fråga om du ska avsluta kuren eller fortsätta. Vissa probiotika får man inte ge för nära kuren då de mibsjar effekten av antibiotikan. Det finns ju magdroppar för människan att ge men vet inte om det är ok till kattet

ApanAnn
0

Probiotika minskar inte effekten av antibiotika som Vetrimoxin. Däremot dödar Vetrimoxin probiotikan om den ges samtidigt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Siggebus
1

#9 Hmmm… det känns ju logiskt. Att den tar kål på de goda bakterierna man tillför. Tänkte jag faktiskt inte på 😕 Okej, får nog fortsätta kuren ut och tillföra probiotikan efteråt som ett "plåster" 😊 Han har diarre ja - men han håller inte på och skiter på sig utan det kommer kanske 1 gång per dag ….enstaka gång 2 gånger.

ApanAnn
1

Bara de inte är i magen samtidigtså går det bra. Vänta några timmar mellan antibiotika och probiotika så går det utmärkt att ta redan under antibiotikakuren.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!