Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2169 ggr
Siggebus
0

idiopatisk cystit

Halloj.
Jaha, verkar som jag har fått en av dessa katter som har lätt för att få "idiopatisk cystit" dvs inflammation i urinblåsan.
Första gången var i höstas - då var han ca 1,5 år gammal. Började skvätta ofta ofta i lådan och det kom även lite blod. Åkte såklart till veterinären som konstaterade att det INTE var fråga om något stopp i urinen - han var alldeles tom i blåsan när vi kom in och han hade inte heller ont när de kände och klämde och undersökte. 
Han fick metacam i spruta direkt och jag fick med recept på detsamma som han skulle ha i en vecka. Metacamet verkade snabbt och han blev ganska snart bra igen.
Veterinären trodde det möjligen kunde bero på att vi precis då hade det lite "störit" hemma. Vi var mitt i en flytt med allt vad det innebär med röra, kartonger och lite stress. Tydligen är vissa katter väldigt känsliga för sådant och kan då utveckla störningar i kisseriet.

Nåväl veterinären tipsade om den receptfria tabletten Cystease som hjälper till att bygga upp ett skydd på urinblåseväggarna så att katten inte blir lika känslig där. 
Jag köpte dem och jag har följt doseringen. Först 2 tabletter om dagen i en period, sedan 1 tablett om dagen och till sist 1 tablett varannan dag som en underhållsdos. Detta har funkat  ända tills nu - i torsdags började han springa på lådan igen ca 1000 ggr. Han hade inte ont när man klämde vid blåsan och det kom hela tiden urin - bara det att han sprang där ofta. 
Jag avvaktade med veterinär och ökade dosen cystease till 2 tabletter om dagen och det har lugnat sig igen.
Nu är min tanke att jag kör en kur igen med 2 tabletter om dagen och sedan 1 tablett om dagen etc…….
Min fråga är: ni som har katter med urinblåseinflammation - vad är er erfarenhet?
Är det vanligt att de får det lite då och då? Ni som ger cystease underhållsdos - får katten en släng av det ändå ibland. Är det någon som kör 1 tablett per dag hela tiden som "underhållsdos"?
Vill gärna höra massor av erfarenhet från denna åkomma - något ni kan tipsa om som kan hjälpa?

OberonsMatte
1

Jag uppfattar det som att man ska ge behandlingsdos när skoven kommer och underhållsdos under tiden mellan eventuella skov.

Jag har haft en katt med förmodad FIC och hon fick symtom 3-4 gånger (som jag minns det) under sitt 13-åriga liv. Jag behandlade bara med Metacam eller tabletter med liknande verkan. Det var länge sedan och kände inte till Cystease då.

För min katt var det ganska tydligt att skoven kom i samband med stress, så jag tror absolut på det sambandet. Här finns mer läsning och tips på åtgärder:

https://stud.epsilon.slu.se/11200/1/johansson_m_170926.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

Siggebus
1

Tack så hjärtligt för länken! Vilken BRA info om denna åkomma 🙂
Jag visste inte att det brukar gå i skov men det var bra att få reda på  - då behöver man kanske inte oroa sig så väldans mycket när det kommer för då vet jag vad jag ska göra. Milton är helt symtomfri nu igen dvs kissar normalt igen.
Jag började ju köra behandlingsdosen igen och jag ökade dessutom på med vattnet ännu mer. 
Det stod ju bl a att katter med fic brukar ha en mycket mer koncentrerad urin och att man därför ofta rekommenderas att inte ge torrfoder utan ett bra blötfoder så att den får i sig mer vätska. 
Detta gör jag redan - Milton får aldrig torrfoder men nu har jag börjat att hälla i lite vatten i skålen med blötmat också för då slickar han i sig allt det vattnet också. Smakar väl gott! 😃
Ja stress…… förra gången var han säkert orolig över flyttröran men denna gången vet jag inte vad det skulle kunna vara? Tycker inte att något har förändrats - om han inte är så känslig att han känner av sin mattes stress och oro? 😛
Jag ska nämligen vara med om en stor omorganisation på mitt jobb fr om i morgon och DET har stressat mig lite.
Hur som helst - är så glad att jag slapp åka till veterinären igen och att han nu är normal igen.

Siggebus
0

Ja då var jag här igen 😕
Ja det BLEV bra….ända tills idag. I morse började han plötsligt småskvätta överallt igen. Sprang på lådan var 10:e sekund och där i mellan överallt på olika ställen. Försökte t om sätta sig uppe på diskbänken - han som aldrig gör något utanför lådan annars.
Ringde såklart till veterinär och körde dit och lämnade honom i morse. De hade inte riktigt tid för honom men skulle ta honom under dagen så de skulle höra av sig när de var färdiga.
Nu blir jag lite orolig - när jag lämnade honom sa den som tog emot och skrev in honom att jag kanske borde köpa ett av deras "urin"-foder men att veterinären i så fall pratar med mig om det. Jag ger aldrig Milton torrfoder utan han får Mjau burkmat samt rå föda - tyvärr verkar ju inte det hjälpa.
Vet inte riktigt vad jag ska säga om de kommer med urin-fodret? Läste på Royal Canin att det håller en hög halt av vetegluten och det vill jag verkligen inte!
Hur är det med Hill´s motsvarighet? Är det bättre?
Hjälper dessa foder verkligen eller blir det bara ett jäkla dyrt experiment?
Nu fick han ett återfall igen trots att han går på behandlingsdosen av Cystease 😭
Vad tusan gör man? Vad ska jag fråga veterinären?

OberonsMatte
1

#3  Urinvägsfoder är anpassat för att förebygga uppkomsten av, och även lösa upp, kristaller/urinstenar om katten har benägenhet att bilda sådana. Om veterinären tror att kristallbildning är problemet bör du följa rådet att sätta in särskilt foder mot det.

Veterinärfoder-sorterna finns även som blötmat. När det gäller Royal Canin eller Hills tar jag det som katten gillar bäst, så ett tips är att inte köpa en jätteförpackning på en gång.

Sajtvärd Katter iFokus

Siggebus
0

#4 Enligt vet hade han rätt högt ph värde i urinen och de rekommenderade specialfoder ELLER c-vitamin för att göra urinen mer sur eftersom bakterier inte känner sig så "välkomna" då.
Köpte dock en liten påse Hill´s eftersom jag inte gillar att den näst mesta ingrediensen i Royal Canin är vetegluten. Kommer dock blötlägga det.

Ska läsa in mig mer på det här med fodrets inverkan etc.
Han hade i alla fall inga stenar etc och man kunde inte heller se någon missbildning i urinledare och däromkring.
Han ska få Metacam i 10 dagar samt Vetrimoxin 3 ggr/dag i 6 dagar.
Det fanns tendenser till bakterier i urinen även om det inte var massivt.
Känns lite tradigt detta med tanke på att han får bra foder enligt mig (färskt och blötmat )
Känns som att man inte riktigt VET varför och då är ju allt man gör ett experiment egentligen.

OberonsMatte
4

Eftersom även katter är individer med individuella förutsättningar är det tyvärr inte så enkelt att sund kost är en garanti för god hälsa.

Med både antibiotika, Metacam och dietfoder borde han iallfall snart bli av med besvären för den här gången, och det är ju det viktigaste.

Känner mig tveksam till blötlagt torrfoder. Känns som att det kan bildas bakterier ganska snabbt då, så låt det inte stå framme ifall han inte vill äta det på en gång.

Sajtvärd Katter iFokus

Siggebus
1

Jo jag är medveten om det där med blötläggning.
MEN eftersom Milton är en krabat med frisk aptit och alltid äter upp meddetsamma och "diskar" skålen efteråt ordentligt till klinisk renhet så är jag inte rädd för det 😃Han är väldigt tacksam att ge medicin - bara att ge i maten.
Introducerade Hill´s  lite i går kväll och han gillade det verkligen! Slukade det i ett nafs - han fick dock bara lite åt gången nu i början.
Skönt han är hemma nu i alla fall - han har sovit gott hos mig hela natten och i morse hörde jag hur han var i lådan och kissade mycket!
Är det någon här som ger katten c-vitamin för att göra urinen lite mer sur? Är det i så fall vanlig ren c-vitamin som vi också kan ta? Fick ju hem jättebra skrivna tips från veterinären och där stod om c-vitamin och hur mycket man i så fall kan ge