Högertassad eller vänstertassad katt....?
Trodde du att bara människor var höger- resp. vänsterhänta? Nej, katter har också en "favorittass"! I alla fall om man får tro den här studien 🙂https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1k7eAB/studie-honkatter-ar-hogertassade-och-hankatter-vanstertassade Stämmer resultatet in på din katt tycker du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min ena kisse använder alltid vänster tass när hon äter ("fiskar upp" maten/fångar maten), och reagerar starkt vid stress. Det är dock en honkatt, och hennes reaktioner vid stress gissar jag snarast har att göra med att hon är utefödd i en stor kattkoloni….?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
I en studie (Frankrike -90-tal) observerade man 44 st hankatter när de sträckte fram en tass för att fånga en ljuspunkt i rörelse. Över hälften av katterna hade en favorittass. 17 katter föredrog vänster tass, 6 av katterna höger tass. Favorittassen var snabbare och mer träffsäker än den andra tassen.
I vidare studier på 12 hankatter använde alla utom en vänstertassen. Sedan skiftade katterna till högertass….Slutresultatet visade att favorittassen oavsett höger eller vänster, var snabbare, men de katter som använde vänster tass var allra snabbast och träffsäkrast.
Men det är aldrig enkelt, särskilt inte med katter.
Vid Ataturk University i Turkiet fann forskarna att vänsterpreferens bara gällde hankatter, medan honkatter föredrog höger tass.
Hade testosteron något med detta att göra? När man provade att ge honkatterna testosteron innan testet började de använda vänstertassen mer. De honkatters om redan var vänstertassade påverkades dock inte, inte heller hankatterna när de fick mer testosteron.
Så - fortfarande är ungefär lika många frågetecken kvar…..
källa: Kattliv 2013:4
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Min honkatt använder alltid högertassen till allt, skulle bli chockad om hon skulle använda vänstertassen först! Hankatten använder båda lika flitigt :) Sånt här är rätt intressant faktiskt..:)
Mina (han)katter är högertassade. :-)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Intressant, även om jag hade gissat att katter har en dominant tass om jag hade fått frågan (och min magkänsla säger att det borde gälla alla eller åtminstone dom flesta djur).
Min honkatt är i alla fall högertassad, och blir synbart frustrerad när jag råkar placera hennes aktiveringsleksaker så hon måste peta ut maten med vänster tass. Dom andra två katterna vet jag faktiskt inte. Jag tycker nog hankatten använder båda tassarna ungefär lika mycket.
//Jessie