Min katt vill inte äta blötmat, varför?
Hej. Jag är ganska ny på sajten och såg att det finns många kattälskare här. Jag undrar ifall någon har samma problem som mig. Jag har en halv Russianblue som är både inne och ute katt, han kommer hem när han vill och får gå ut när han vill. Han är kastrerad hankatt på 2,5 år. Inga hälsoproblem. Jag har ett problem med honom, han vill inte äta blötmat? Varje gång jag ger honom blötmat så slickar han bara upp det saften från den och vägrar äta köttet. Varför? Torrfoder äter han upp hur mycket som helst. Ibland kan blötmaten ligga kvar en hel dag, upp till 2 dagar men då slänger jag bara den för då blir den torr och gammal. Jag känner att jag kastar bort massa pengar genom att köpa blötmat som ändå inte äts. Jag vet inte varför han inte äter det. Jag har köpt olika mat, whiskas, pussi, gourmet, mjauo och blötmat från willys- minns inte namnet. Hur ska jag få honom att äta det istället för torrfoder? Jag har hört att det inte är bra att äta torrfoder varje gång. Tack!🙏🏼
Blötmat ska aldrig ligga kvar i matskålen så länge som 1-2 dagar. Vid det laget är maten dålig och ska ö h t inte serveras. Jag har hört att kattmat börjar bli dålig redan efter mindre än en timme… (men vet att många katter äter mat som stått framme längre än så). Att katter föredrar torrfoder och bara slickar sås är vanligt. Prova att mosa blötmaten och se om den slinker ner lättare då. Det stämmer att blötmat är bättre för katten än torrfoder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
För det första så får du byta blötmaten oftare även om du får slänga. Två dagar??? Inte konstigt att han inte äter😉
Du kanske får fasa ut väldigt långsamt. Katter är speciella och kan kan inte bara byta tvärt av.
Mina katter äter bara blötmat och har fri tillgång. Jag slänger nästan hälften av maten då jag byter det gamla som är kvar då jag ger nytt. Mina äter allra helst nyöppnad mat.
Din katt kanske förser sig av byten ute så att han så att säga bara äter godis inne.
Du har inte funderat på att låta honom bli innekatt?
/Maria

Nu så är mina katter döda.. de blev bara 18 respektive 20 år!
Hur som helst.. ju äldre de blev ju latare och kräsnare blev de!
Och de blev oxå kräsnare vad gäller blötmat!
Till slut så åt de bara nyöppnad burkmat!
Och om jag mins rätt.. i princip bara Mjau?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för hjälpen! När jag öppnar blötmaten och ger han så slickar han direkt upp såsen bara. Sen står den där ungefär en hel dag och mot kvällen slänger jag den. Den har aldrig stått mer än två dygn, men då beror det på att jag har haft brottom och glömt den i skålen för att jag vet att han ändå inte äter den. Aaa, jag ska försöka mosa den med en gaffel, får se om han äter då. Jag tycker bara det är kanske inte så bra för han att äta torrfoder hela tiden.. Annars brunar han få det ena och det andra samtidigt, så slickar han upp såsen och äter torrfodrer efter. Ang. innekatt, njaaa han älskar att vara ute och leka med möss. Jag kan inte låta han bara vara innekatt, han får bestämma själv. Ibland vill han inte gå ut på flera dagar så då får han ju vara hemma och mysa och leka med mig. Han har ju alltid varit utekatt och får fortsätta som det om han vill. På somrarna brukar han vara ute ibland upp till en hel vecka och sedan komma hem. Då äter han allt jag ger han, till och med blötmaten. Jag brukade alltid ge han blötmat som nr 1 efter han har varit ute- så att han inte får ont i magen. Jag har dock en till fråga, ska man borsta tänderna på katter eller kan man köpa något som de själva biter på för att borsta deras tänder?? Mvh 🤔
#Zepp Ja, jag ger han mat för ofta tror jag.. När är det bäst att ge mat till en katt? På kvällen eller på morgonen? Jah brukar lägga ca 1dl torrfoder i skålen på morgonen så fort jag har vaknat så att han kan äta. Ska jag ge han någonting på kvällen igen eller räcker det med en gång per dag? Jag har också läst någonting om de, att man inte ska ge för mycket mat just för att de själva brukade fånga sitt byte och de skädde ju inte 2 gånger om dagen.
Stopp nu! Jag har tagit bort inlägg #5 därför att det är farligt för katter att äta så sällan som varannan till var tredje dag! En katt i det fria äter upp till 10-15 ggr per dag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kan tillägga att redan när en katt inte har ätit på 24 timmar så börjar negativa processer ske i kattens kropp/lever.
#7 Tack
/Maria
#4 När det gäller kattens tänder så är tandborstning att rekommendera. Men eftersom din katt går ute och själv fångar byten så kommer även det att göra nytta för hans tänder.
#6 Väg din katt. Läs sedan på foderförpackningarna hur mycket mat en katt med den vikten behöver. Fördela maten på flera mindre måltider över dygnet. Är katten över- eller underviktig så justerar du för det (förlag på detta brukar finnas på torrfoderpåsarna). Fångar katten mycket mat på egen tass så kan du servera mindre mat inne. Det finns ingen anledning att låta mat stå orörd och bli gammal.
#6 Om du ger katten så mycket som 1 dl torrfoder varje morgon så är det inte konstigt om han inte orkar äta blötmat också.
Blötmat ska inte stå framme i rumstemperatur mer än ca 2 timmar.
Minst 2 ggr om dagen ska katten ha mat, gärna oftare.
Katter är individer. Vissa tycker helt enkelt ej om blötmat.
#16 Aa jag tror min katt bara inte tycker om blötmat. Jag ger han varken för lite mat eller för mycket. Ger han i små portioner, inte mer än 1 dl per gång. Blötmaten ska jag börja mosa med gaffeln så att han äter det istället. Han fångar många möss ute. Han har tagit hem både små fåglar och två möss på bara 2 månader. Stackars djur. Vad gäller då avmaskning undrar jag. Hur ofta får man avmaska en katt? Jag måste vara noga med avmaskningen för att min katt äter möss och fåglar. Dom har ju massor med parasiter gissar jag på. Jag tackar så mycket för all hjälp som jag har fått här, tusen tack allihopa!
1 dl torrfoder är inte en liten portion, utan motsvarar kattens hela dagsbehov (i vart fall när det gäller de torrfoder som jag använder/använt), naturligtvis lite beroende på hur stor katten är. Läs noga på förpackningen så ser du hur mycket katten ska ha per dag. Fördela den mängden på flera små måltider över dygnet. Ger du dessutom blötmat så får du minska på mängden torrfoder.
Katter ska aldrig avmaskas "av bara farten" eller i onödan. Köp ett kolla-masken-test på apoteket om du tror att katten kan ha mask eller avmaska om du upptäcker mask i kattens avföring/kräkningar. Avmaskningsmedel är inte bra att använda i onödan.
#18 Det står 1 dl per portion på min påse, så då utgår jag från det. Min katt är varken stor eller liten. Dock har han kastreringsmage, vilket jag hatar. Jag undrar varför katter får s.k kastreringsmage? Får man banta en katt med kastreringsmage? Är det fett? Kommer det försvinna? För min katt är verkligen inte tjock. Jag har haft tidigare katt, en okastrerad hane. Han hade inte en sån mage och många säger att det är sån mage katter får som blir kastrerade.
#20 Vilket foder använder du? Och hur många portioner står det på påsen att du ska servera katten per dag? Jag gissar att du menar att din katt har s k tigermage. Om katten inte är överviktig ska du förstås inte banta den. Är du osäker på din katts vikt/hull så be en veterinär hjälpa dig att bedöma. Vanligtvis är kostomläggning till blötfoder bästa sättet att få ner en katt lite i vikt.
Tigermagen är inget som kommer att försvinna, katter ser helt enkelt olika ut, en del har tigermage andra inte.
#20 Tigermage eller hängmage får man absolut inte banta. Det har ingenting med övervikt att göra.
/Maria
#20 Tigermage är en liten påsliknande fettdepå under magen som många katter har på samma sätt som kamelen har sina pucklar. Är de skapta så går den inte att banta bort. Känn på rygg och över revben istället.
Sajtvärd Katter iFokus
#19 Nu blev jag ju väldigt förvånad och nyfiken gällande avmaskning! :O På alla kattunge annonsen man ser brukar det stå "vid leverans kommer de vara avmaskade etc.." 🤔
Dessa gör alltså fel då med andra ord? Nu är jag själv ingen kattmänniska (läser runt lite pga kvälls-tristess) men hur kan det komma sig att så många vardagliga kattägare fått så fel för sig? Hur pass farligt är det att avmaska katter i onödan? Vad kan, i värsta fall, bli effekterna av detta? Finns det sätt att "neutralisera" medicinen i magen på en nyligen behandlad katt för att i sådana fall lindra eventuella bieffekter?
Ursäktar mig på förhand om jag drar ämnet lite för off topic här. 😉
Om kattmamman har gått ute kan det vara bra att avmaska kattungarna eftersom ungefär 20% av de utegående katterna är infekterade med spolmask, och infektionen förs över till kattungarna via mjölken. Du kan läsa mer här: http://sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt/spolmask-katt
#26 Tack! 😃 Blir lite trevlig kvällsläsning.
#23: Om du läser mitt inlägg igen så frågar jag vad det är och varför kastrerade katter får det och inte att jag ska banta min katt. Jag undrar bara ifall det är fett? Tack OberonsMatte för informationen, det var något nytt för mig Min katt är inge alls överviktig men hans mage hänger mycket, haha. Den är mjuk också
Inlägget har modererats av Medarbetare på sajten.
#27 Så här skriver t ex Uppsala veterinärmottagning om riskerna med onödig avmaskning: "För att minska risken att parasiterna utvecklar resistens mot våra avmaskningsmedel bör endast valpar/kattungar samt djur med konstaterad parasitförekomst avmaskas. Ett så riktat preparat som möjligt bör användas, dvs har djuret endast spolmask används inte ett preparat som är verksamt mot både spolmask och bandmask i första hand."
#25 Kattförbunden har regler som gäller inför försäljning och som uppfödare måste följa för att få registrera kullen i kattförbundets stambok (dvs. så att kattungarna får stamtavlor). I de här reglerna står avmaskning INTE med. En innelevande katt som knappt ens sett en levande mus någongång kan omöjligt föra en sån parasit vidare till sina ungar. Alltfler uppfödare skippar därför avmaskningen helt eller skickar in avföringsprov genom Kolla Masken istället för att även få papper på att kullen är maskfri.
Huskatter som lever och föder ungar inomhus har inte heller mask, men uppfattningen att avmaskning bör göras som ren rutin sitter tyvärr djupt inrotad. Vore betydligt bättre även för huskatter om kattförbundens regler om vaccinering och id-märkning tillämpades istället!
Sajtvärd Katter iFokus
Tänkte bara nämna att min katt hade samma problem och jag tröttnade på att ständigt slänga maten. Tack vare den här tråden äter han blötmat igen - och dessutom nästan hela portioner. Det lilla jag får slänga nu är jag okej med. Det som hjälpte var att mosa maten med gaffel. Så enkelt. :)