Ungkatt - en katt till?
Jag vänder mig till er som har god erfarenhet av katter(innekatter). Jag har en katthona, blandras på 7 månader, ensam innekatt i större tvåa. Jag har såklart funderat på att skaffa en kattkompis, då jag som alla andra, jobbar. Dock har allt fungerat väldigt bra från dag 1. Hon är oerhört harmonisk och hälsar mig välkommen med ett spinnande när jag kommer hem. (Har dessutom en webcam). Hon följer mig runt i lght ibland, men kan lika gärna hitta på saker själv. Hon åker tåg o bil utan problem, och har tagit med henne till mina föräldrars hus på landet där hon stormtrivs. (De är även hennes kattvakter). Hon tycker om alla människor inkl barn. Och det är givetvis besvarad, hon får mkt kärlek :) Tänker att hade jag haft två katter hade det inte gått att ta med henne på det sättet. Och undrar även om man kan ta ut 2 katter i koppel? Sen hände en sak tidigare. Hennes syster (samma kull) hem till oss ngra veckor efter jag tagit hem henne, och min katt blev oerhört upprörd och agressiv, väste o morrade med hela kroppen. Det fick mig att inse den ev. problematiken med att skaffa en till katt. Så nu undrar jag, hur vet man om ens katt trivs att vara själv, eller hade mått bra med en kattkompis?
Att din katt blev upprörd när hennes syster kom besök, efter att ha varit åtskilda några veckor, kan ha berott på att katterna kände igen varandra MEN samtidigt kände de inte igen varandras lukter (en eller båda katterna hade nu "fel" lukt jämfört med tidigare). Det här fenomenet kan man se om man har flera katter och en har tillbringat t ex ett dygn på djursjukhuset eller liknande, eller om två kattkompisar som varit åtskilda en tid återförenas på katthemmet. Katten blir alltså "förvirrad"/stressad av att "något inte stämmer".
Man bör inte gå ut med två katter i koppel samtidigt. Skulle något hända så har man händerna fulla redan med att hantera en katt. Mina tidigare katter var "koppel-katter" och jag brukade gå ut med dem efter varandra. T ex 40 min med den som hade störst behov av äventyr och stimulans och 20 min med den som mest satt stilla under ett träd.
Min uppfattning är att man aldrig ska ha kattungar som ensamkatter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Stort tack för svar. Intressant det du skriver om ”fel” lukt. Systern hade inte varit någon annanstanns än hos uppfödaren. Kan det vara så att min katt redan ville skydda sitt revir? Och att du skriver att din uppfattning är att kattungar inte bör vara ensamkatter, det är detta är något jag delar, därav mitt inlägg. (Ändå skaffar väldigt många en katt.) Jag hade tidigt valt två ungar, men fick sen bara tinga en. Känner mig så oerhört mån om att min kattunge ska må bra, och undrar om jag borde leta efter en annan nu, eller om jag haft tur eftersom hon verkar må så bra ändå och kan vänta. Just nu känns det optimala att vänta med en till katt tills jag flyttat till lite större.
#2 Jag har 4 välmående katter i en välplanerad 2:a på 48 kvm + balkong.😉 Yta är inte allt, det viktigaste är hur katterna ges möjlighet att använda ytan, dvs att man tar med katternas behov och beteenden när man inreder och möblerar.
Förutom särskilda kattmöbler kan man komma långt genom att bara utnyttja de möbler man redan har. Genom att ställa en lägre möbel bredvid en bokhylla eller garderob har katterna genast en utmärkt yta på höjden att spana ifrån. Genom att sätta ben på möblerna (t.ex. soffa och säng) kan katterna utnyttja golvytan under möbeln när de vill gömma sig eller bara vara ifred. Genom att lämna fönsterbrädorna till största del fria från blommor ges de möjlighet att spana från alla fönster.
Bra klösmöbler som ger möjlighet till både klovässning, klättring och högt belägen vilo/spaningsplats behöver inte ta stor plats, sök t.ex. på Kattens No1 Rundetorn eller Eiffel.
En kattkompis innebär stor stimulans för en innekatt och introduceras de för varandra som kattungar/ungkatter kommer de ha ännu större utbyte av varandra eftersom de ännu inte uppnått social mognad och dessutom kommer att ha lika stor leklust och energi.
Sajtvärd Katter iFokus
Håller med båda här… Bor också i en 2:a. Det beror på hur man möblerar och använd också höjderna. Katter älskar att kika uppifrån och klättrar upp. Jag tror nog det går att introducera en ny katt om du ser att du/ni har behov. Det krävs bara tid och tålamod. Så här gör jag: skaffa grind. Släpp in nya katten i det rummet. Låt de nosar på varann med en grind emellan och under din uppsyn. Och ta den tid de behöver. Börjar de bli orolig så kan du stänga dörren och så kör lite dos i taget. Alltså tålamod och försiktighet så går det.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Är väldigt tacksam för jättebra svar och råd :)
En sak till också; generellt är det lättare för yngre katter att acceptera varandra. Jag valde en lite yngre än mina så att mina inte behöver känna sig så hotade och att det blir enklare för den nya att komma in. Sen får man räkna med att de kan morra och kanske blir lite små fights i början men de ska absolut inte skada varandra. Då får man börja om om det blir för mycket. Se också till att alla får lika mycket kärlek och omsorg. Särskilt se till så att de gamla inte blir bortglömda för där kan det skapa problem i hierarkin. Generellt mår en katt bättre med en till men det finns också undantag då som du redan förstått katter är individer.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.