Katthotell eller hemma?
Vi planerar att åka i väg på en veckas semester och har aldrig gjort detta tidigare som kattägare. Vi har två innekatter och min första tanke var att lämna dem på det bästa hotell/pensionat jag kunde hitta men sen blev jag orolig för att det skulle vara stressande för dem att inte vara hemma. Nån som har några erfarenheter? Vi har möjlighet att någon kommer att matar dem två gånger om dagen och myser lite med dem men ingen direkt längre tid. Får de mycket ompyssling på ett katthotell?
Jag har aldrig använt mig av katthotell (åker inte iväg på semester heller… ;) ). Men för katternas skull, skulle jag välja att katterna får mat och omsorg hemma. Där är de i alla fall trygga, och de har sällskap av varandra.
Främmande människor, lukter och andra katter skulle åtminstone inte jag utsätta dem för. Men å andra sidan, våra katter är ganska skygga också.
Enligt reglerna så måste man se till katter och ge dem mat minst två gånger om dagen. Så det faller ju inom ramarna för de reglerna också. Så kommer nån och tittar till dem och ger dem mat på morgonen och sedan på kvällen också, så tror jag att det ska gå bra!
En vecka går dessutom ganska fort….
Hade det varit en längre/lång period då katterna skulle vara ensamma, kanske jag skulle tänka annorlunda (beroende på hur lång tid det skulle röra sig om).
Vår gammelkatt har (innan han flyttade hit) varit ensam titt som oftast och någon kom och tittade till honom ett par ggr om dan. Nu var och är han utekatt också, så han kunde gå ut och till grannar som kände honom också när han ville.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Jag har alltid mina hemma och ordnar kattvakt. Jag känner dom, och dom hade blivit alltför stressade på ett katthem.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Säger samma sak, låt katterna vara hemma. Man vet inte hur dom kommer ta det att bo på hotell. Personligen skulle jag aldrig sätta mina katter på ett katthotell, just för att man vet ju aldrig hur dom reagerar, eller hur dom behandlas. Tänk om dom får med sig någon smitta hem? Nä, då skulle jag hellre vara hemma om ingen jag känner kunde sova över hos katterna under den tiden.
När det gäller kattpensionat kan det variera ganska mycket hur det fungerar. Många är dock seriösa och bra. Vill man anlita ett pensionat är mitt råd att undersöka ordentligt innan.
Många gånger mår katterna bästa av att få vara hemma i sin vana miljö och att någon kommer och ger dem mat och tittar till dem 1 ggr per dygn. (Krävs enligt lagen) .
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#4 På JBF's hemsida står: "Du ska se till din katt minst två gånger per dag".
(Jag gissar att du kanske skrev fel?)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#5 Nej det gjorde jag inte. Lagstiftaren menar 2 gånger per dygn. Dygn och dag är samma sak egentligen. Idealet för lagstiftaren är att det ska vara 12 timmar mellan tillsynerna. Typ morgon och kväll.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#6 Då hänger jag not inte med riktigt… För i #6 skriver du 2 ggr/dygn medan i #4 skriver du 1 gång/dygn… Jag kanske är förvirrad…(det brukar jag vara!) :)
Meeow!
Jag skulle aldrig lämna mina katter till ett hotell / pensionat. Jag har praktiserat på ett som var riktigt bra, så det är inte det att jag misstror personalen, men jag vet att mina katter skulle bli otroligt stressade och dessutom tror jag inte att det är bra för någon katt (även om det absolut finns de som trivs på såna ställen!). Jag skulle ALLTID välja att någon kom hem till oss och såg till katterna.
Dock så reser jag inte, just eftersom jag har katter 😂 Den enda jag litar på är min sambo, så vi får åka iväg i omgångar 😂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag har testat båda varianterna och för just min katt har det funkat absolut bäst att hon har fått vara hemma med någon som tittat till henne morgon och kväll även om hon nog har haft lite tråkigt. Vid ett tillfälle blev kattvakten akut sjuk och vi hittade ingen annan som kunde hjälpa oss så då fick hon bo på pensionat. Hon blev väldigt väl omhändertagen där men hon vantrivdes som bara den iallafall och det var ett litet olyckligt knyte med stora rädda ögon som vi hämtade när vi kom hem. Men det är å andra sidan en fd skyggis som varit in och ut på katthemmet i flera vändor innan hon kom till oss så hon har väl inte så bra erfarenheter av att bli bortlämnad precis..
Om du har möjlighet att låta katterna stanna i sitt revir med vettig tillsyn är det antagligen bättre. Vi brukar lämna på pensionat eftersom vi inte har någon bra möjlighet till kattvakt, men det är stressande för den skyggare av katterna.
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
Om det bara gäller en vecka skulle jag låta katterna vara hemma med tillsyn morgon och kväll (eller ännu hellre att kattvakten bor här i min lägenhet med katterna).
Det är bra att det finns kattpensionat, men för mina katter som är vana vid lugn och ro härhemma skulle det vara en nödlösning. (Fast jag har valt bort längre resor helt så för mig är det inte ett verkligt dilemma.)
Sajtvärd Katter iFokus