Katt som kloar överallt
Jag har en hittekatt här hemma, gissningsvis en sommarkatt med tanke på ålder och skick när hon hittades. Hon är oerhört tillgiven, sover i sängen och gärna under täcket om hon får men hon kloar, i princip hela tiden på allt. Madrassen, oss, min laptop, allt hon kommer över. Hon klöser på möbler, fast hon har en klösbräda. Vad gör jag åt det? Framförallt kloandet, blir rätt otrevligt att gosa med henne…
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Det finns en feliway som man kan lära katten att klösa där man vill att den ska klösa. Man kan använda i samband med feliway och klicker. Finns massa klipp på youtube att se.
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/beteende_valbefinnnande_katter/feliway/611000
Jag upplever att katter gillar att klösa på höjder, alltså på ett katträd eller en klösbräda på väggen. Jag har en som älskar att klösa på klösträdet och klöspelare men inte klösbrädor på golvet och den andra klöser på samtliga klösbrädor hemma och gillar allt som är klösbara.
Van den vid att klippa klorna så att klorna inte blir för vassa.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Det går inte att ta bort behovet att vässa klorna och doftmarkera med trampdynorna, men det går att möta behovet genom att erbjuda lämpligare klösställen.
En enkel klösbräda uppsatt någonstans där man själv tycker att den passar in i möbleringen räcker nästan aldrig.
Klösplatser måste vara tillräckligt långa (så att katten kan sträcka ut sig), tillräckligt stabila (så att de inte vippar och vinglar när katten tar i) samt tillräckligt lättillgängliga (bäst är om kloandet kan börja redan när katten har baktassarna på golvet). Det är också viktigt att de är tillräckligt många och rätt placerade (utifrån kattens behov att doftmarkera).
Sajtvärd Katter iFokus
Sätt också feliway i eluttag om den är ny i ditt hem i början. Ditt hem luktar ju inte som katten, därav kloar den överallt för att markera sitt revir.
Här är länken till Jackson Galaxy, tycker han har rätt i det mesta om katten:
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Ska man satsa på en klösmöbel är det viktigt att tänka funktion. Många klösmöbler kan vara stora och åbäkiga, men ha alldeles för korta och svåråtkomliga klösytor för att egentligen funka som klösalternativ.
Jag rekommenderar klösmöbler från Kattens No 1 för att de är både stabila, funktionella och även stilrena. Jag har Eiffel och Palads. Eiffel-pelaren används mest eftersom den står vid en rumsöppning som katterna ofta passerar. Pelarna är dessutom utbytbara, så man behöver inte köpa ett helt nytt träd när den nedersta pelaren ser ut som på bilden!😮
Sajtvärd Katter iFokus
Klösbrädan sitter på väggen i hennes rum. Givetvis ska hon ju få klösa men kanske inte på mina bröst när jag försöker sova 🥵 Ett stort träd är på g till henne, vi har bara inte riktigt bestämt oss för vilket som blir bäst, så jag hoppas att det blir bättre då.
Överdrivet klösande kan vara ett stressbeteende och på det hjälper den Feliway som #1 rekommenderar.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#6 Hon vill gärna ligga uppe på saker och hennes favoritplats är i en flyttlåda vid ett fönster där hon både ser ut och även har koll på trappan upp så min tanke är att hon ska ha ett stort träd och eventuellt en sån där liten platta i #7 i hennes rum :)
En klösbräda räcker inte, och inte två heller… Titta lite på var hon klöser. Vilka platser? Vilken vinkel? Vilket material? Försök efterlikna det med klösbrädor. Våra ligister visade tidigt en fäbless för att klösa på mattor så vi skaffade ett gäng stora platta klös att lägga på golvet på utsatta ställen. Efter ett tag vande de sig vid klösen och vi kunde flytta dem lite mer ur vägen för oss människor. Vi har även köpt flera stora hallmattor och har några extra i hallen eftersom de ärsköna att klösa på tydligen. Chilla välkomnar oss hem med att ställa sig framför fötterna på oss och kloa lite. En av de bästa klösen i vardagsrummet är en sittpuff vi behöll från förra soffan. Det är kraftigt tyg så den ser fortfarande helt ok ut fast den i praktiken är katternas… Mjölktramp med vassa tassar på brösten är inte så skönt. Enda rådet jag har där är väl att träna på kloklippning och hålla dem korta. (Om katten är innekatt, annars behöver den sina ”vapen”)
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
Min soffa fick inte vara ifred. Men för ngt år sedan skaffade jag klösstolpar bara en halvmeter höga, de där billigaste. Har många 5-6 stycken. Dessa använder hon hela dygnet och sliter faktiskt ut dem, viktigast av allt är att soffan får vara i fred. Jag uppfattar inte kloandet som ett stressbeteende. Det är ju en kvarleva av mjölktrampet och min katt verkar supernöjd.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Jag blir bara jätteglad när min fegiskatt tar plats och klösmarkerar ordentligt. Han visar att han bor här :)
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
Dörrmattor av sisal kan vara ett komplement, mina katter gillar att vässa klorna på sådana. Men hon behöver säkert någon upprättstående också. Dörrmattor kan du ju placera där du ser att hon gillar att klösa. I övrigt håller jag med alla som säger att du måste lära henne att få klorna klippta. I nödfall kan du få det gjort hos en veterinär.
En dum fråga. Om katten hittades ute av er? Har ni anmält den upphittad och försökt efterlyst ägaren? Det behöver ju inte vara en sommarkatt utan en katt som råkat förvirra bort sig.
#0 Du skriver att det blir otrevligt att gosa med henne och då undrar jag om du menar att hon "pumpar" med klorna ute eller om du menar att hon verkligen vässar klorna?
Det är ju en viss skillnad på de olika beteendena.
/Maria
Ja, håller med #15. Mjölktrampandets ursprungliga funktion är att massera mammakattens mjölkkörtlar och stimulera mjölkflödet, så trots att det kan kännas ordentligt är det inte klovässning det handlar om då. Med trubbiga klor känns det behagligare.
Sajtvärd Katter iFokus
#14 Ja, givetvis
#15 Hon mjölktrampar så det är inte direkt något vässande det handlar om
Vänja katten vid kloklippning. Katter älskar rutiner. Det låter som du har en katt som tycker om dig och då har du halva jobbet inne med att få påbörja en kloklippning. Vänj en tidpunkt där ni får mysa. Prova att hålla kattens tass dagligen. Är det ok? Då så steg två. Pressa fram klorna och titta och känna ett tag. Springer inte katten iväg eller känner obehag. Fortsätt ett tag till, mys på. Steg tre fram med saxen och prova. Tålamod, rutiner och stegvis brukar funka. Mindre vassa klor, känn mindre för dig när din katt myser :)