Duscha skygg katt, hur?!
Min skyggis har haft diarré och för säkerhets skull legat i det jag misstänker att han är helt täckt i bajs nu. Har någon någon bra idé på hur jag bär mig åt för att sanera katten på bästa sätt? Stackars lilla hjärtat 😢
Nej det är väl förmodligen bara magen och bakbenen men han är knappt klappbar och gömmer sig under en byrå så läget känns lite… komplicerat minst sagt. Men det är väl bara att stålsätta sig och ta på handskarna antar jag.. Och hoppas på att han förlåter mig så småningom :(
#2 ha handskar. Blöt sedan dom och försök få bort det värsta. Mina katter har accepterat detta bättre än att bli nedblötta av en dusch. Jag tror det kommer gå bara fint då du inte blöter ner hela katten. Och det blir ju inte lika äckligt blött som sagt. Ha en bunke med vatten bredvid.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Skygga katter som är rejält nedbajsade kan man behöva ta till veterinären så de får söva och tvätta (+ ev. raka vid behov t ex om det är en långhårig katt). Är katten rejält nedbajsad så kommer den inte att tvätta sig ren själv, och diarrén kan gegga ihop pälsen etc så att katten får svårt att kissa och bajsa (den nedgeggade pälsen/diarrén kan s a s lägga sig som "en kaka" i kattens rumpa). Har katten fortsatt diarré så rakar man ofta kring rumpa + bakben så att inte mer diarré fastnar där. Så i nuläget gäller det dels att få ren katten men också att få stopp på diarrén. Jag brukar själv ge kokt torsk i småportioner + fortiflora vid diarré, och det har hittills fungerat bra. (Har själv en långhårig fd skyggis).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det vore ju förmodligen enklare att ta honom till veterinären men inget är ju öppet idag. Jag tycker inte att det känns värdigt att låta honom ligga i sin egen skit tills imorgon precis… Härlig start på nya året verkligen, nu kan det bara bli bättre ;)
#5 De större djursjukhusen har säkert öppet, liksom vissa privata mottagningar, men det beror ju på vart i landet man bor. Nej, att låta honom ligga i det tills i morgon känns naturligtvis inte bra.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Skygga katter brukar gå lättare att hantera om man har dem i ett skynke, stort badlakan eller liknande och sedan bara öppnar det där man ska behandla - i det här fallet tvätta katten. Vissa kattburar kan man ta isär på mitten. Då kan man låta katten ligga kvar i underdelen med ett skynke över och öppna skynket där man behöver komma åt och tvätta.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack för råden allihop! ❤ Jag har försökt men det är helt enkelt så att vår relation inte riktigt är mogen för tvätt ännu, däremot kom jag åt att titta efter och det var inte så mycket skit i pälsen som jag trodde först men vi kommer att ta hjälp av veterinär så att misse får bli ren och fin igen.
Jag brukade ta en blöt frottéhandduk och gno min katt med för att "fräscha upp" honom. I början gillade han det inte men han vande sig efter några gånger.
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
#9 En skygg katt kommer man nog dessvärre inte i närheten av med en frottéhandduk 🙂(om den inte tillhör sorten som "fryser"/"blir apatisk" vid stress). Men med en någorlunda social katt fungerar det absolut (har själv hjälpt katter som haft svårt att tvätta sig på det sättet)! 🙂
Hur har det gått?
/Maria
Det har gått bra! han är lite lös fortfarande men mycket bättre i magen, och ren :)