Katt som slutat äta
Vi har en kastrerad innekatt på cirka 2,5år. Han fick för en tid sen kristaller i urinen och äter sedan dess ett specialfoder. Det har gått bra även om han gärna norpar åt sig de andra katternas (2st) mat om han kan. Han har alltid varit väldigt matglad.
För någon vecka sen slutade han äta, både sin mat och den andra. Vi åkte till veterinären som undersökte honom "utvändigt" utan att hitta några fel. Han skickade hem oss med "blötmat" och det åt han. Han trodde det kunde vara ett sår i munnen som behövde äta.
Nu har det gått 1-2 veckor och han äter fortfarande inte. Har försökt dela på torrfoderbitarna, och gett honom den andra maten som han alltid gillat men det duger inte.Dock åt han mammas hundmat (torrfoder)utan problem då han fick en chans, vilket är stora kulor. Han har gått ner mycket i vikt, men var överviktig innan så han har inte blivit mager. Inte ännu iallafall.
Han går hela tiden och tigger mat men när vi ställer ner torrfodret går han därifrån, ibland tar han någon bit om vi matar honom. Han leker och dricker vatten som vanligt. Men han har blivit otroligt social. Han var social innan också men nu ska han ligga i knä för jämnan, han ser heller inte lika tillfreds ut då han ligger. Han har alltid varit en "slappare" som brett ut sig, legat på rygg, rullat osv. Men nu ligger han och "värper som en höna" jämt.
Är det någon som varit med om något liknande eller som vet vad det kan vara för fel?
Mvh Ida
Det låter som att han tröttnat på att äta samma mat dag ut och dag in. Jag skulle variera maten mer genom att göra den själv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Saken är ju den att han ska äta den för att motverka kristaller/stenar i urinen. Han vägrar ju också äta de andra katternas mat som är en annan. Är dom verkligen så ihärdiga att dom vägrar äta på ca 2-3 veckor för att dom är less på den mat dom får?
Hur gör man egen mat? :)
Glöm all mat som veterinärer rekommendrar och speciellt all torrmat. Ger man katter torrmat ökar man risken för urinsten.
Köp blötmat som inte innehåller spannmål t ex i snabbköpet och ge katten lite köttfärs eller blandfärs, något kycklinghjärta några gånger i veckan. Prova också med kycklingvingar som du kan klippa sönder med en sekatör. När du hittat något som katten vill ha varierar du mellan de sorterna.
Ge honom blötfoder istället, det verkar han ju tydligen tycka om och eftersom det innehåller mycket vätska så motverkar det ju också urinsten.
#2 Man kan tex barfa eller koka själv. Barf finns det massor med information om på nätet, finns även en ifokussajt om den kosten.
Känner du dig osäker på hur du ska komponera en meny med tanke på hans diagnos, så kan man beställa ett specialkomponerat recept härifrån: http://www.sallanderconsulting.com/text1_13.html
Det kostar dock en slant.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Problemet med att ge endast blötmat är att det blir himla dyrt att föda 3 katter på det, vill 1 ha vill ju alla. :/
Fast i och för sig betalar vi idag ca 100kr varje månad + ca 250 varannan. Det blir väl i snitt 175kr i månaden eller nått sånt.
Vad skulle det kunna kosta att föda 3 katter på blötmat i månaden?
#5 Det ska jag absolut kolla upp, tack för tipset! :)
Gå in här på Kattstatus och räkna ut hur mycket mat dina katter behöver. Sedan får du gå igenom kattmatshyllorna för att hitta någon bra blötmatsprodukt men kom ihåg att kattmat inte får innehålla spannmål.
Menar du att maten kostar 175 kr per månad för alla tre katterna sammanlagt? Det tycker jag verkar helt omöjligt.
Jag ger min katter enbart barf. De äter mindre än 100 gr/dag. Jag räknar med att den mat de får kostar 45 kr/kg i genomsnitt, dvs mindre än 4,50 kr per katt och dag vilket är billigare än färdig kattmat.
Katten med kristaller äter Profine 3kg. En sådan påse behöver vi köpa ungefär varannan månad vid lön. Kostar nästan 250kr.
Dom andra katterna äter Friskies, 4kg. En sådan påse brukar vi köpa vid varje lön, alltså 1 påse varje månad. Denna kostar nästan 100kr.
Nu är ju jag sjukt dålig på matte, man kanske räknar helt annorlunda när man ska räkna ut snittet/månad?
Du bör verkligen byta ut Friskies, det är jättedålig kattmat.
Du har räknat lite fel. På två månader köper du två påsar för 100 kr per styck vilket blir 200 kr. Till detta kommer 250 kr för två månader. Alltså köper du kattmat för 450 kr på två månader eller 225 kr/månad. Men Friskis tormat är så erbarmligt dålig så att om du ger katterna den maten så får du med tiden problem och dyra veterinärräkningar. Det finns viss sannolikhet att det är Friskis som orsakat urinsten.
Kolla priserna även på ÖoB för där är iaf Mjau i kartongförpackning på 380 g billigare än på andra ställen. Då kommer du ner strax under 5:- per dag och katt i matkostnad. Lägre än så kan du inte komma om du ska följa lagen och ge ditt djur mat som är avpassad för djurslaget. Tyvärr har det aldrig prövats om skräpmaten till katter räcker till en fällande dom.
#10 Där ser man, matte har aldrig varit mitt starka ämne.
Det vill säga cirka 450kr/månad om jag räknat rätt? För alla 3 katterna.
Just det! Det blir 450 kr/månad för alla tre katterna sammanlagt.
Vill du ner ännu mer i pris så finns Mjau i stora konserver på ~980 gram tror jag som kostar runt 20-lappen. Tänk bara på att inte förvara maten i konserven utan häll upp den i en plastburk eller så. Då syre kommer in i konserven så fälls tenn ut från metallen in i maten. Gäller all mat i konserv! :) (http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Hygien-och-hallbarhet/Ar-det-farligt-att-ata-maten-i-en-bucklig-konservburk/)
#13 Vart kan man hitta dessa?
Det ska jag komma ihåg, hade ingen aning. :)
#14 I de flesta matbutiker. Maxi, Citygross, Willys, ICA etc. Tror ÖB har dem också faktiskt. Det finns inte lika många olika sorter som det finns i tetrorna, men det går att variera mjau konserv med mjau tetra också om det skulle vara så.
Här finns bilder på all mat: http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/
Skippa torrfodret från Mjau bara, rena rama spannmålsfesten istället för fiskfest. 😉
Jag har tittat på två sorters Profine och den ena har följande ingredienser
Profine Cat Indoor: Kycklingköttmjöl, ris, majs, kycklingfett (med blandade tokoferoler, en källa till vitamin E, som konserveringsmedel), laxolja, hydrolyserat kycklingprotein, naturliga smakämnen, torkade äpplen, öljäst, extrakt från Yucca schidigera, mineralämnen, DL-metionin, L-lysin, mannanoligosackarider, fruktosoligosackarider.
Profine Cat Sterilised: Kycklingköttmjöl, ris, majs, kycklingfett (med blandade tokoferoler, en källa till vitamin E, som konserveringsmedel), laxolja, hydrolyserat kycklingprotein, naturliga smakämnen, torkade äpplen, öljäst, extrakt från Yucca schidigera, mineralämnen, DL-metionin, L-lysin, mannanoligosackarider, fruktosoligosackarider.
Är det någon som ser någon skillnad? Jag kan ju ha missat något. Den procentuella fördelningen skiljer ytterst lite. Taurin verkar saknas helt och hållet. Lägger man ihop procentangivelserna kommer man upp till 74,7 % resp 70,7 %. Jag undrar vad de resterande procenten är för något.
Bluff och båg både från tillverkaren och veterinären när man rekommenderar det ena mot urinvägsproblem, tycker iaf jag.
" hydrolyserat kycklingprotein" är förmodligen taurin.
http://www.profinepet.com/sterilised
http://www.profinepet.com/indoor
Här ser man bättre. Det står något om ph-kontroll på kastratfodret. Det är mer A-vitamin också. Tja, skillnaderna ligger väl mest i hur mkt fodret berikas med olika vitaminer osv.
# 18 Tvivlar starkt på att hydroliserat kycklingprotein skulle vara taurin. Jag googlade och hittade följande: Sedan klarar vi av hydrolyserat kycklingprotein. Hydrolyserat protein kan utvinnas ur i stort sett vad som helst (som t.ex. gamla kängor…) men i detta fallet är faktiskt källan angiven, dvs. kyckling. Då har man alltså tagit vävnad från kyckling och exempelvis genom tillsats av saltsyra eller enzymer, kokning eller jäsning spjälkat proteinkedjor i dess minsta beståndsdelar – aminosyror. Proteinet är alltså totalt nedbrutet kan inte längre sägas innehålla något kycklinprotein, men det är likväl protein… Blev det krångligt på nått sätt?… Frågan är då; varför? Jo för för att det är ett billigt sätt att höja proteinvärdet på fodret förstås. Kopierat från en hemsida om hundar.
Och vad är de 29 % resp 25 % som inte är redovisade i Profine? När man är ute och handlar kattmat måste man ha papper, penna och miniräknare med sig och kolla vad det är man köper. Sedan får man gå hem och kolla vad man kan hitta på nätet.
Först efter detta kan man börja välja vad man ska köpa.
#20 Inget av det där motsäger att det är taurin.
Men (om jag fattat rätt) taurin är bildat eller något sånt från aminosyran cystein, som används för att bygga upp proteiner. Dvs, kycklingproteiner (Kycklingköttmjöl är det i det dära fodrerna) är bl.a. uppbyggt av cystein… som kan bli taurin?
De kanske även har tillsatt syntetiskt taurin.
De övriga procenten gissar jag på är kolhydrater. För det står inget om det. Bara växttråd/fibrer. Men ris innehåller mkt kolhydrater.
1500mg/kg resp 1700mg/kg taurin innehåller fodrerna. Och nu är vi OffT. :(
Profinder är inte ett specialfoder och absolut inget jag skulle ge mina katter om de hade kristaller. Att det skulle motverka stenar/kristaller förstår jag inte alls. Så frågan är varför han äter detta foder över huvud taget?
#20 Allt innehåll är redovisat i innehållsförteckningen. Procenten anger ju andelar fett, olika vitaminer etc och inte hur många % varje ingrediens utgör. Det ska inte bli 100% när man räknar ihop i %-tabellen, men det vore ju intressant om man hade fått veta mer. Om taurin inte står med så är det inte tillsatt, dvs. behövs inte tillsättas för att komma upp i minimikravet.
Jag skulle inte heller ge detta till en katt med urinstensproblem, utan satsa på våtfoder. TS, ni kanske ändå kan ge mer våtfoder än torrfoder? Kostnaden behöver inte bli så hög.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
# 25 Du får nog förklara lite mer hur du tänker när du säger att sifferuppgifterna talar om andelen av olika ingredienser och därför ska det inte bli 100 % sammanlagt.
Nu har jag kollat lite mer om Profine m fl kattmatssorter.
De 25 % resp 29 % i Profine är kolhydrater. Taurin behöver inte tillsättas om det är över en viss nivå kött i maten. Profine tillverkas i Tjeckien.
RC, Sheba och Whiskas kommer från Mars, ett stort familjeföretag i USA, Hills hör till Colgate och Eukanuba/Iams till Procter & Gambler. Både Colgate och Procter & Gambler är multinationella företag från USA.
Purina, Pussi och Friskies ägs av det schweitziska företaget Nestlé.
Hydroliserat protein från kyckling, gamla läderskor eller någon annan animalisk produkt har gått igenom en process som gör att proteinet brutits ner i så små delar att det kan gå rakt genom magsäcken. Bodybuilders använder sig av hydroliserat protein rätt mycket.
#27 Hydroliserat betyder att proteinet spjälkats genom att det fått reagera med väte (H=hydro) dvs blivit aminosyror (som taurin). En proteinmolekyl är ganska stor och består just av en massa aminosyror som sitter ihop.
När man pratar om essentiella ämnen (som taurin för katter) så pratar man om sådana aminosyror som det katten inte kan tillverka själv (vi människor kan ju inte tillverka vissa vitaminer själva som jämförelse).
Och så tycker folk att kemi är tråkigt…😎
Rent djur samt klimatvänligt så förstår jag inte hur man vill utfodra sitt djur med torrfoder.
# 28 Angående torrfoder tycker jag precis som du.
Håller helt med om att det finns vissa essentiella aminosyror, inte riktigt samma för människor och katter. Att man hydrolyserat ett protein och spjälkat ner de proteiner som man använt betyder inte att det per definintion blir taurin. Här finns beskrivet hur man tillverkar taurin.
Är du kemist? Bra att veta i fall att jag behöver någon att fråga när frågan går bortom mina kunskaper.
#29 Jag är inte kemist, utan mer naturvetare (inriktning geologi) men har även studerat humanvårdämnen som tex nutrition.
Frågan är fri och hjälper dig gärna om jag kan.
Jag fick lite ont i magen när jag läste om din katt, för så var min med på slutet. Blev först översocial och även extremt pratig, åt mindre och mindre och låg ofta som din sista tiden, liksom aldrig riktigt avslappnat. Sista dagarna kräktes han kaskader och fick gulsot och dom misstänkte först fettlever. Han låg inne tills alla prover var klara och det var inte fettlever, utan troligtvis torr fip, så han fick somna där direkt Det behöver ju inte alls vara detsamma med din katt, men när en katt förändras så markant så känner jag att provtagning behövs för att ha ett bra utgångsläge och om inte annat behöver katten kanske vätskas upp och/eller få näring via sond för att komma igen med ätandet. Håller tummarna att det går bra för er!
Hur går det Ts? Har du bytt ut torrfoder till alla katterna?:)
#26 Jag skrev tvärtom, att procenten i tabellen talar INTE om andelen av olika ingredienser, utan andelen av vissa grupper av ämnen. T ex fett, protein etc. Tabellen tar endast upp "det viktigaste" i procent, det är inte en total innehållsförteckning som blir 100% om man adderar allt. Innehållsförteckningen däremot ska ta upp allt innehåll, dvs. alla ingredienser som tillsatts, men då står det inte i procent. Dumt men så är det :) Jag är biolog/kemist ifall du undrar något ;-)
# 33 Innehållsförteckningen ska innehålla ingredienser i fallande ordning tills man nått en nivå där det är så litet så att tillverkaren inte behöver ta med det. I innehållsförteckningen finns dock en del vitaminer och mineraler med trots att det är mycket små mängder i förhållande till huvudingredienserna.
När man anger hur många procent som ett visst näringsämne utgör ska summan av alla näringsämnen bli 100 % annars är procentangivelser helt befängda. Jag har talat med importören av den aktuella produkten, Profine, och där är de 24 % resp 29 % som fattas kolhydrater men man behöver inte ange det värdet. Många tillverkare gör det ändå.
Du får nog repetera vad procent är. Om man fyller ett glas till hälften är det fyllt till 50 % och resten skulle man kunna säga vara luft men t ex en foderprodukt kan inte vara produkt till 50 % och resten ingenting för 50 % är bara hälften. En påse på 2 kg skulle då väga bara 1 kg vilket ju är en paradox.
#24 Profine heter maten, inte Profinder.
Eftersom det står på förpackningen att fodret ska vara bra för urinering så litede vi på det och köpte den maten. Därför åt han den. Vilket jag ju redan skrivit i PM.
#31 Det var verkligen ingen kul läsning, då han fortfarande inte vill äta så mycket har vi tänkt boka veterinärtid på måndag så att dom får göra en grundligare undersökning mot för förra gången.
#32 Dom 2 andra katterna äter fortfarande torrfoder, men dom får lite blötmat på sidan. Då jag och min familj i alla år gett katterna torrfoder utan problem så får dom fortsätta äta det. Men dom får nu som sagt även blötmat.
Katten med problem däremot har vi köpt blötmat till. :)
Vi har köpt lite olika sorters blötmat nu men har verkar inte vilja äta ändå, han åt en del av den ena så vi hoppas på att han fortsätter med det. Men det blir till att boka en ny veterinärtid på måndag, och den här gången är vi inte nöjda fören dom hittar vad som är fel på honom! Något är ju uppenbarligen fel då han inte är samma katt längre.
#35 Missade att jag fått PM från dig. Och jag skrev fel namn som du säkert förstod.
Jättebra att du ger både och om dem inte vill gå över helt på blötmat. Du kan hjälpa upp vätske intaget genom att hälla på extra vätska på blötmaten du ger.
Hoppas att hanen börjar uppskatta blötmaten.
#34 Du läser in fel, jag har hela tiden skrivit det du nu själv säger, men i andra ord. Jag behöver inte något grundskoleexempel på hur procent fungerar :) Procenten i tabellen på denna förpackning utgör inte 100% totalt, eftersom tabellen inte innehåller alla ämnesgrupper som finns i. Man får göra sådana tabeller. Det är inte värdelöst för det, men du får gärna tycka det. Jag kan hålla med om att det bästa vore om man listade allt, men så ser inte reglerna ut. Förstår du mitt svar?
35# jätte bra att ni står på er!! Gå till en annan veterinär annars ibland får man gå till flera tyvärr innan man hittar ngn som verkligen lyssnar. Bra att de andra katterna får lite blötmat med men snälla byt gärna ut Friskies det är den sämsta kattmaten till katterna..så byt ut den tycker jag för dina Kattiers hälsas skull:)
#38 Har du tips på något annat torrfoder dom kan äta? Ett foder med rimligt pris :)
Aplawys tycker jag är bra . Du kan beställa från animal.se som kan köra de hem till dig:) Finns säkert fler här inne som kan ge tips?
hoppas verkligen missen blir bättre! har följt denna tråd från första början, han liknar vår ena kisse så otroligt mycket så jag kan inte låta bli att bry mig lite extra 🙂. stackarn som blir tvångsmatad med spruta och stackars er som måste göra det - man brukar känna sig som en skurk!
Inte läst hela tråden men en undran, har de röntgat hans tänder? Katter som har FORL slutar äta eller äter minimalt just för att det gör ont.
Vad heter fodret/medicinen som du ger katten? Hoppas verkligen att han börjar må bättre snabbt.
#42 Tack! :) Ja de känns ju lite sådär att tvinga i honom, men han är ganska medgörlig och slickar upp maten då vi sprutar den på tungan/i munnen. Sen vet vi ju att det är för hans bästa :)
#43 De har inte röntgat honom, kollade igenom munnen men såg inget som tydde på munproblem. Vi ska ju tillbaka om 3 veckor, så då får vi se om levervärdena har förbättrats och om han börjat äta. :)
#44 Det är detta foder han äter just nu:
http://www.veterinarbutiken.se/veterinarfoder-katt/523-hills-feline-l-d-burk.html
#43 FORL syns ju inte alltid med blotta ögat tyvärr.
Tycker verkligen du tar hand bra om din katt,tyvärr inte alla som tar sina djur till veterinär fast dm borde! Stor eloge:)
#47 Men va kul att höra, tack ska du ha! :) Dom är våra älsklingar så vi gör ju vad vi kan :)
Hur har det gått med killen? Har han börjat äta? Vad sa veterinären?
Han äter litegrann, av ett enda foder. Sedan får vi tvångsmata honom med levermaten.
Veterinären sa inte så mycket, bara att levervärdena inte såg så bra ut och att han skulle äta det här fodret i 3 veckor för att se om värdena blir bättre.

det kan mycket väl vara så att det är för att han svälter sig som han har dåliga levervärden. om en katt inte äter tar levern ganska snabbt stryk. dom börjar lagra in fett i levern, vilket försämrar leverns funktion och gör att katten mår dåligt och vill äta ännu mindre. tillslut är levern så dålig att katten får leversvikt och dör. det är ungefär detsamma som händer med en alkoholist, fast katter drabbas om dom börjar svälta sig. på en överviktig katt kan det handla om ett par dagar innan levern blir sämre, så det går fort. därför är det väldigt viktigt att ta matvägran hos katt på allvar… bra att ni tvångsmatar honom och hoppas han kommer igång.
Men hur pass mycket mat får katten i sig per dygn? Får den i sig 100 g? Hur många kcal är det per 100 g i maten som han äter?

Det finns en medicin som hjälper mot vissa hjärtproblem och vad jag har för mig leversvikt. Kolla upp? Jag hittar inget om det just nu.
#52 Jag tvivlar på att han få i sig så pass mycket. Han gick upp några gram i början, sen ner igen. Nu har han gått upp kanske 2 gram igen.
Den enda informationen jag hittade om "levermaten" var: 1176 kcal/kg.
Den andra hittar jag inget alls om, men det är: Gourmet Perle, mini fillets.
#53 Det ska kollas upp :)
Nu har jag inte orkat läsa igenom heeela tråden igen, sorry. 😃 Men det finns ett foder hos vettis som ges till sjuka djur och djur med dålig aptit och det innehåller extra mycket närings etc. Innehållet (spannmål etc) är inte det bästa, men prio just nu är ju att få katten att äta. Det heter Hill's A/D och det var väldigt uppskattat av min ena misse när han var riktigt dålig i kattsnuva. Det var blötmaten jag gav, luktar väldigt mycket och smakar tydligen väldigt gott.
#55 Kan det vara Hills a/d foder du menar? Vi har provat det med men det går inte i :/
#56 Blötmaten också? Attans! Hmmm hur har det gått med rå mat? Äter han det?
#57 Han får bara blötmat nu. Vi ställer fram torrfoder men det är mest för att han ska få chansen att äta om han vill de, men det är blötmat som är huvudfödan. Vi tvingar i honom specialmaten med spruta några gånger om dagen. Utöver det äter han liite Gourmet Perle, mini fillets. Av den äter han dock mest upp såsen och lämnar bitarna.
Ska ju på återbesök nu på torsdag (idag tisdag) så vi tänkte fråga lite då om det kan vara FORL som jag fick tips om här ovan, då han ser lite konstig ut då han äter och inte gärna äter bitar.
Han har ätit lite köttfärs, men inga mängder av det heller tyvärr.
#58 Testa att blanda köttfärs/kyckling med äggula. Går ju att mosa till det rejält så det inte blir några bitar utan mest mos. Om ni blandar ut blötmaten till en mer soppa, äter han då? Eftersom han inte behöver tugga alls då.
Äter han inte rått så kan du testa att koka det lite lätt och sedan mosa.
TS Inte så bra levervärden skrev du. Vad tog de mer prov på? njurar, sköldkörtel kanske?
Levern kan ju vara sekundär också. alltså han kan ha dåliga värden på sköldkörteln som gör levern dålig o mår då illa o vill ej äta. Är ju vanligt på gamla katter men vet ej hur vanligt annars.
El sekundär för han ätit dåligt för katter ska ej vara utan mat mer än max ett dygn sa de på strömsholm(gäller ej kattungar förstås) då jag frågade då man hört så olika. Levern tar då skada.
Dricker han dåligt kanske då han har urinproblem?
#59 Det ska provas!
Jag försöker dela bitarna i småbitar då de inte går att mosa, men han äter inte så gärna ändå. Idag åt han dock nästan en halv 85g påse till frukost! :D
Det märktes att han tyckte köttfärsen var god, han liksom försökte kasta i sig men det är precis som att han inte vill äta nånting som är "bitar".
#60 Alltså dom tog ett blodprov som dom gick iväg med, när dom kom tillbaka så fick vi berättat om levervärdena bara. Vi får väl se va dom säger imorgon när dom provat igen.
Har lite dålig koll på hur han dricker då vi bor relativt stort, men hand ricker iaf mindre än de andra katterna.
#61 Stackarn. Det låter ju verkligen som om det gör ont att äta!
#62 Ja det ser ju lite konstigt ut när han äter också, eller om vi inbillar oss. Det konstiga är att han gärna äter min mammas hundmat! :s Det är ju mycket större bitar, men dom kanske kan vara sprödare och därför inte göra ont?
#63 Men torrfoder är ju hårdare än blötmat/kött oavsett sort :S Konstigt. Han kanske inte har så ont ändå haha. Kan hända att han förknippar sin matplats, sin mat etc med något obehag.
Testa att ge honom råa kycklinghjärtan också, det brukar gå hem!
#64 Ja det är knepigt.. Hmm. Saken är att han får all mat på samma plats, även idag när han åt så mycket. Men jag ska prova ge han på ett annat ställe nästa gång :)
TS… hur har det gått med din katt? Har en katt som betett sig likadant här och fått samma behandling….
Jag minns inte om han började äta sitt foder eller om vi bytte. Men han blev bättre och började äta, idag äter katterna Hill's Prescription Diet I/D.
Han fick samma problem igen för någon månad sedan, vi fick då åka till Uppsala.
Där kom de fram till att det troligen var något problem i magsäcken eller vad det var.
Att det bli nån slags instabilitet eller irritation ibland och att det då blir obehagligt att äta. Han fick lite medicin mot det och äter sedan dess som vanligt igen.
Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad dom sa var felet.
Det kan ha varit obalans i tarmfloran veterinären pratade om.