Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2439 ggr
[malda]
5

Färger och mönster på katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej! Är det någon här som är bra på färger och mönster? Eller bara tycker att det är roligt att gissa och spekulera 😎 Vi har nyligen fått hem en kattunge från katthem där jag funderar lite över färgen, bara av ren nyfikenhet. I papperna står han som blåtigré, men jag tycker inte att det stämmer riktigt. Dels tycker jag mig se lite rött (creme?), men ytterst lite. Två av systrarna samt mamman hade helt klart inslag av det. Därför borde han alltså kallas blåsköldpadd? Och dels tycker jag att han är mer spotted än tigré, men det är svårt att avgöra när jag kikar runt på bilder av andra katter,  jag är inte helt sker på gränserna. Detta med silver uppepå det här, hur vet man? Och till sist, han har vita partier, så "med vitt" är helt klart.

Kan man utröna något om färger/mönster av färgen på trampdynorna? Han har mörka trampdynor, på vita tassar.

Fler frågor! Vi har även en lite äldre katt som är "klassiskt" svart och vit. En relativt jämn svart "mantel" och vit undersida och delar av ansiktet. Vad kallas det?

Tycker detta med färger och mönster är väldigt spännande och svårt 😃

Lägger in några bilder, har inte så många som är supertydliga för just detta, men kan försöka ta fler under dagarna som kommer. Be gärna om de bilder som behövs.

Edit: Tillägg: bilden framifrån är den som är närmast verkligheten färgmässigt, de andra är mer för mönster.

[malda]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här får ni en extra bild, bara för att jag tycker han är så gullig 😉

Den lille heter förresten Otis, och den stora heter Ossian.

Haifa
1

För att göra det lite lättare med pälsfärg hos katter, genen sitter enbart i X-kromosomen och är en könsbunden gen. Sen finns det bara två grundanlag, en som ger röd färg och en som inte gör det. Dock finns det mutationer som gör att en individ kan få en extra X-kromosom, den är dock relativt ovanlig.

Din hanne har anlaget som inte ger rött, även om det ser ut som han har lite bruna övergångar. Brun baseras på det anlag som inte ger rött. Sen är det en helt annan gen som ger den mer blekare blå färgen, vilket man kan se på att "ränderna" inte är helt svarta.

Mönster är jag inte helt bra på att säga och vet inte alls hur anlagen för det fungerar. Tycker dock han mer liknar en tigré men kan förstå tankarna kring att han kanske är spotted. Fast helt ärligt så suger jag när det gäller mönster

Här är en sida med hur man delar in vitfläckiga katter, man får helt enkelt utgå från ögonmåttet.  http://www.sverak.se/att-ha-katt/lite-om-monster-och-farger/vitflack/

OberonsMatte
3

Som #1 skriver sitter grundfärganlaget (röd eller svart) på x-kromosomen och eftersom hanar har könskromosomerna xy har de bara en färg (som de ärvt av sin mamma eftersom de får sin enda x-kromosom från henne). Honor är xx och ärver därför färg från både mamman och pappan.

Din hankatt har ärvt grundfärgen svart, men även dilutionsanlaget som bleker den svarta färgen så att den blir blå. Det som eventuellt ser lite creme/brunt ut är en röd pigmentering som kallas rufism, men det är ingen genetisk färg utan bara något som kan synas mer eller mindre.

Mönstret är tigré, men som i många fall är ränderna lite uppspruckna och ser ut som en blandning mellan tigré och spotted (kan kallas spigré, men det finns ingen officiell benämning på det).

Blåtigré korthårig huskatt med (liten) obestämd mängd vitt har EMS-kod: HCS a 09 23.

Den svartvita kattens vitfläcksgrad kallas bicolor (om man ska vara noga) så den katten  har EMS-kod: HCS n 03.

EMS-koder används t.ex. på utställningar och HCS betyder Huskatt Korthår, a=blå, n=svart, 09= obestämd mängd vitt, 03= bicolor, 23= tigré.

Silveranlaget (kallas silver på mönstrade katter, smoke på omönstrade) innebär att den inre delen av pälsens hårstrån som är närmast huden är kritvita överallt på kroppen. Inte bara ljusare, och inte bara på vissa ställen.

Sajtvärd Katter iFokus

[malda]
0

#2 och #3 tack för väldigt informativa svar! När jag har sökt så har jag mest hittat ganska grundläggande om detta. Typ "såhär ser den här färgen ut". Var kan man läsa på mer djupgående, om genetiken bakom och så?

OberonsMatte
0

Sajtvärd Katter iFokus

[malda]
0

#5 tack, ska läsa mer nu! En till fråga som dök upp nu. Det här med silver, förkommer det alls hos huskatter? Eller är det enbart (eller nästan enbart) hos raskatter där det avlas för att få fram vissa färger?

OberonsMatte
2

#6 Silver förekommer hos huskatter, men däremot inte i alla kattraser.

Sajtvärd Katter iFokus

Haifa
0

Jag läste om kattens färg i min genetikbok, men där stod enbart om själva grundfärgerna (rött och icke rött). Fick även en uppgift att genotypbestämma 200 katter med hjälp av fenotypen.

Silver borde genetiskt sett kunna förekomma hos huskatter, men kanske inte är lika vanligt som hos raser där färgen aktivt avlas fram. Parar du en silver med en huskatt har du minst 25% chans att en kattunge blir silver. 100% om katten med silveranlaget är homozygot. Detta för att anlaget för silver är dominant. Alla katter som har mer än en registrerad ras i sig (eller saknar stamtavla) är huskatter så blir det ju en silverfärgad huskatt :)

Belimas
0

Jag har haft två huskatter med silver, har en av dom i min ägo idag :) Det är hon som är på min profilbild med.

Kajsas matte
0

Jag tycker att du kan söka på biblioteket efter kattlitteratur. Du kan ju forska själv och om du finner saker som verkar konstiga, så kan du ju fråga här. Här finns en del mycket kunniga personer som skriver ibland. Lycka till!

[malda]
0

Som sagt, spännande detta! När jag väl får svar på mina frågor kan det kännas självklart. Som att förekomsten av silver beror på om det är en dominant eller recessiv gen, och det borde jag kunnat kolla upp på egen hand. Det här med huskatter som kan ha raskattföräldrar tänkte jag förstås inte så mycket på. Det var mer när förfäderna är huskatter sedan långt tillbaka som min fundering gällde. Nåja, jag frågar och lär mig 😃

#9 det ser ut att vara en jättefin katt!

OberonsMatte
3

#11 När det gäller silveranlagets ursprung är det en godkänd färg hos Europé  (vår egen inhemska kattras) som har sitt ursprung från den naturligt utvecklade korthårskatten i Sverige.  Rasnamnet var från början Svensk huskatt, men ändrades till Europeiskt korthår och slutligen Europé  och finns t.o.m.  listad under Jordbruksverkets bevarandeprogram, så man kan nog utgå ifrån att silveranlaget inte räknas som alltför främmande.

Sajtvärd Katter iFokus