Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 514 ggr
Arrowhead
0

Kissar i biabädden..

Vi fick i fredags hem en katthona på tre år, killens kompis som ska åka bort i två veckor och behövde vakt men går allt bra så ska hon få stanna då han misstänker att han är allergisk..
Hursom, vi har sedan tidigare en stor hanhund på fyra år (inga problem då katten var hundvan sedan tidigare).
Allt har gått jättebra, hunden är nyfiken men väldigt respektfull och katten var lite nervös i början men har vant sig och går nu utan problem förbi honom eller under hans nos osv…

Problemet vi nu kommit till är att hon har vid två olika tillfällen kissat i hans biabädd.. (Hellre där än i soffan/vår säng oså då biabädden är otroligt enkel att rengöra)  
Protesterar hon mot något eller bara visar vad hon tycker om vovven?
Hon vet vart lådan är och verkar använda den utan problem då det här bara hänt som sagt två gånger..

Uppkatten
7

Nej, hon protesterar inte. Hon är ny och lite stressad och försöker "sätta sin lukt" på det som luktar främmande/skrämmande för att på så sätt själv bli lugnare/tryggare där hemma.

Tvätta alltid bort kattkiss med ättika, annars blir lukten kvar för kattens känsliga nos, och då finns risk att katten fortsätter att kissa där. 

I er sits skulle jag köpa Feliway doftavgivare för vägguttag för att signalera att "det här är ett lugnt och bra ställe att vara på". Jag skulle också ha inhandlat ett Feliway-sprej och sprejat på de ställen där katten kissat, och det skulle jag göra EFTER rengöring med ättika (+ att det fått torka först).

Feliway kan köpas över nätet och på en del apotek. Tänk på att aldrig spreja i det rum där katten befinner sig just då, utan stäng igen det rummet för katten i 15 minuter i samband med sprejning, annars kan alkoholen i sprejet göra katten orolig. 

Hoppas det löser sig för er! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
4

Instämmer med #1, men förutom det är det läge att se över och förbättra  lådsituationen. Vet ni om felkissningar förekom även hos tidigare ägaren? Flytten kan  annars vara den extra stressfaktor som gör att den tidigare lådsituationen inte längre fungerar till 100%.  Så:

1. Hur många lådor?

2. Vilken typ av lådor är det (storlek, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

3. Var är lådorna placerade? (hur stort bor ni och var är Biabädden placerad)?

4. Vilken sorts Kattsand är det i lådorna?

5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

6. Hur ofta rensas sanden?

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
1

Jag har aldrig kunnat ha biabäddar då katterna gärna kissat där. Vet flera som har samma problem. Antar att biabädden liknar för mkt en kattlåda :P Ta bort den så sja du se att de upphör.

Kajsas matte
0

Feliways produkter finns i de flesta zooaffärer, försök med det. Lycka till.