Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1934 ggr
Filthlinda
0

Infektion? Hjälp, orolig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! För ca 5 dagar sen upptäckte jag en liten mörkröd skorpa i min katts inre tårkanal. Tänkte att de bara va lite smuts och brydde mig inte. Nu har de gått dagar och de varar och han stänger ögat väldigt mycket. De är inte svullet runt hela ögat men de ser inte bra ut. Nu när jag skulle tvätta de fanns de blod. Misstänker att han lekt för mycket med den andra katten och kanske fått en klo vid ögat. Han är innekatt och vaccinerad. Vad kan detta vara? Är de akut tro? Bör jag ringa vet?

Pia-69
5

Det är alltid akut när det gäller ögonproblem, kontakta veterinär omedelbart! Hoppas det går bra! 😯

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Karmatarerskanise
4

Ja när det gäller ögon måste man in direkt.

OberonsMatte
2

Är du säker på att det är blod och inte bara pigmenterad tårvätska? Katters tårvätska innehåller pigment och kan därför se brunröd ut när den torkar.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
5

Eftersom bara ena ögat är påverkat finns det anledning att misstänka skada, så det bör en veterinär titta på.

Sajtvärd Katter iFokus

[AnimeV4]
3

Eftersom han är uppenbart besvärad och det varar skulle jag åka in.

Silvestris
3

Ögonskador/ögonsjukdom ska alltid betraktas som akuta. Försök få en tid hos veterinär så fort som möjligt, om ingen bokningsbar tid finns är det akuten som gäller.

annzoo
2

Ögonskador ska man alltid åka in ned och om du nu öven misstänker att en klo hade orsakat de hade jag sett till att få aluttid i morgon.