Nåt slags krampanfall.. behöver tips och råd
Natten till i tisdags fick min katt som är 9 år nåt slags krampanfall. Helt plötsligt kunde hon inte röra sig och baktassarna typ krampade. Hon kunde inte stå upp och sen gick det över efter typ 1 minut. Kändes dock som en evighet!! Hon är precis som vanligt igen och var bara lite tagen efteråt. Hade ett videosamtal med en veterinär på morgonen som remitterat oss till våran lokala veterinär. Hon tyckte att vi skulle ta prover och göra en neurologisk undersökning. Annars tyckte hon min katt såg fin och pigg ut då jag fick filma henne. Fick oxå prova hennes reflexer i tassar och ögon som funkade som vanligt. Ringde precis veterinären för att boka tid och det var bland det konstigaste samtalet jag haft. Hon började prata om tumörer och organsvikt eller att det kanske inte är nånting. Hon var kort och lite otrevlig först.. att om jag ville gå vidare och undersöka det över huvud taget till att hon kan ha hjärntumör! Skitkonstigt! Aldrig varit med om ett samtal med så mkt dubbla budskap, fattar fortf inte riktigt. Förstår att hon inte kan ställa en diagnos över telefon men.. Har ni varit med om nåt likande med er katt? Andra tips och råd mottages gärna!
Det kan ju "bara" varit ett ep-anfall. Det behöver alltså vara allvarligt. Hade iods vänt mig till en annan veterinär än den som gav dig de där bemörande. Men att göra en liten koll med blodprov får du reda på om det är något fel på tex njurarna
Man bör alltid göra en koll av katten hos veterinären sådana här gånger. En del katter får enstaka ep-anfall, och det behöver inte bli värre än så. Men man kan inte gissa eller utgå från att det är på ett visst sätt, utan man får börja med att göra en undersökning av katten hos veterinären och utifrån den får man sedan bestämma tillsammans om undersökningen behöver kompletteras med ytterligare utredningar etc. Får katten fler sådana här "krampanfall" så försök att filma lite medans det pågår, så att veterinären kan få se på film hur det ser ut. Jag hoppas emellertid att det var en en-gångshändelse och att ni slipper mer sånt här ❤️.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Instämmer helt!
Uppdatering! Varit hos veterinären. Fullständig kontroll och blodprover togs. Allting såg jättebra ut :) förmodligen inte ett fullfjädrat krampanfall och förhoppningsvis kommer det aldrig igen.