Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5750 ggr
Volpes
2016-03-28 12:39
1

Kattgräs?

Hej. Jag har precis sått kattgräs och min katt är tokig i det. Så jag undrar varför gillar katter kattgräs egentligen? Hjälper det till med något i kroppen? Kan de äta för mycket?

SimsBrooke
2016-03-28 12:48
1

Vad jag har hört så hjälper det med matsmältningen och hårbollar. Här finns en artikel du kan läsa =) http://www.kattstatus.se/sida22.html

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Uppkatten
2016-03-28 12:59
1

Mina katter är också gräsätare 🙂. Har ständigt 4 krukor kattgräs igång åt mina två katter (två med färdigt gräs och två under uppväxt). Dessutom har de två stora brickor med gräs på ute på balkongen sommartid. Det är mycket populärt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Volpes
2016-03-28 15:02
0

Tack för artikeln 🙂 Detta med hårbollar tycker jag är intressant. Jag har haft katt hela mitt liv och jag har aldrig sätt en hårboll, börjar nästan tro att de bara är en myt att katten får hårbollar 😛

micki78
2016-03-28 16:11
0

Min ena katt är helt galen i kattgräs, sist jag köpte kattgräs märkte jag att det kryllade av små små döda maskar. Små beige med bruna streck på. Jag gick till ica där jag köpte gräset och visade, han öppnade en ny kartong och den såg likadan ut! Vet inte var jag ska köpa kattgräs nu, tänker om det är så i dom flesta? Det är så trist för min kisse saknar ju sitt gräs.

vendelay
2016-03-28 16:14
0

#3 Alla katter spyr inte upp hårbollar, vissa bajsar ut dem. Har du kikat efter hår i bajset? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Halvdansken
2016-03-28 16:20
2

Det som säljs dyrt som kattgräs är oftast vanlig havre. Köp det i stället.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Carmarino
2016-03-28 16:34
1

Ampellilja brukar också vara poppis. Den kan man odla själv, och är lätt att föröka. Det är bra att ha ett par krukor på gång, som man kan växla mellan. Ampelliljan brukar återhämta sig på ett par veckor, och är sedan färdig för en ny "kattskövling". 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

micki78
2016-03-28 16:43
0

#7 Så katter kan alltså äta ampelilja? Har hört talas om att den är kattvänlig, men har inte tittat så mycket närmare på det. Vore toppen i så fall.

Volpes
2016-03-28 17:05
0

#5 Nej det har jag faktiskt inte då jag har haft enbart utekatter förut den jag har nu. Men där har jag inte sätt så mycket hår tycker jag, fast han är ju i och för sig även korthårig, kanske inte syns lika tydligt. 

Hmm… Jag som har hört att ampellilja ska vara giftigt för katter🤔

Carmarino
2016-03-28 17:21
0

#8 och #9 Har inte hört att ampellilja är giftigt för katter. Enligt den här sidan verkar det inte vara så: http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=220596

Alla katter jag har haft har i alla fall tuggat i sig bladen med god aptit, utan att bli sjuka. Dock har det varit "egenproducerade" ampelliljor. Som det står i diskussionen så ska man nog inte ge katterna nyköpta ampelliljor, för de kan vara besprutade.

Så försök hitta någon i bekantskapskretsen som har ett gammalt fint exemplar som ynglar av sig. När ampelliljan väl har producerat en "tofs" så är det bara att plantera den i jorden och ge den lite tid att växa sig stor och stark. De brukar se för bedrövliga ut ett par dagar efter katterna har fått tillgång till dem, men ställer man då undan dem på en plats dit katterna inte når, så hämtar de sig rätt snabbt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Volpes
2016-03-28 17:52
0

Hm ja så kanske det är att de bara är de nyköpta. Man hör ju jämt olika saker känns det som 😛

Uppkatten
2016-03-28 18:43
1

Jag brukar köpa kattgräs-frö på t ex Blomsterlandet så här års. Då köper jag in ett stort lager påsar så att det ska räcka i varje fall ett år framåt. Sår det i vanlig blomjord, det fungerar hur bra som helst. Blir fint gräs inom en vecka. Brukar så nytt gräs ca 1 ggr/vecka så att katterna alltid har fräscht gräs.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Volpes
2016-03-28 19:28
0

Ja, det var någonting sådant jag också tänkte börja med. Sådde mitt första för några dagar sedan och katten vill redan äta upp det som har kommit upp. Det är svårt att hålla honom borta från krukan 😛 Jag vill ju att det ska bli lite längre i alla fall.

Volpes
2016-03-28 19:57
0

Det jag har hört är att när katter äter gräs så behöver dom spy, men så antar jag inte är fallet. Men kan de äta för mycket gräs, bör man alltså ställa undan krukan om de äter mycket eller är det bara låta han äta på?

Uppkatten
2016-03-28 20:06
0

Mina katter får bara äta på.

De spyr sällan efter att ha ätit kattgräs, men någon gång ibland händer det. Då spyr de vanligtvis enbart gräs, eller gräs + hårboll. Och hårbollarna vill man ju gärna att de blir av med, på ett eller annat sätt.

Carmarino
2016-03-28 20:07
0

#14 Min erfarenhet är att katter ofta spyr strax efter de har ätit gräs, men det händer inte varje gång. Tror inte det är farligt för dem att äta mycket gräs. För det mesta äter de nog bara så mycket som de behöver.

Volpes
2016-03-28 20:28
0

Ok. Tack så jättemycket för alla svaren 😃

Choklad
2016-03-29 12:13
0

Kan man inte använda sig av vanligt gräsmattegräs? Jag har massor av frö och tänkte plantera lite till mina katter.

U R us

Choklad
2016-03-29 12:17
0

Det verkar vara den grönvita ampelliljan som är giftig för katter enligt detta

http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=220596

Växter som är giftiga för katten

http://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/farliga-vaxter-for-katten/

U R us

Carmarino
2016-03-29 16:28
0

#19 Länken till kattforum är samma som jag länkar till lite längre upp. Där står inledningsvis att det är den grönvita ampelliljan som är giftig, men läser man hela tråden så framgår det att den inte alls är giftig. Enda skillnaden mellan det gröna och det vita är att det vita saknar klorofyll.

Uppkatten
2016-03-29 17:36
0

#18 Jag brukar använda s k reparationsgräs till de brickor med gräs som jag har på balkongen. Katterna äter av det med, och sover på det, men jag upplever att de föredrar att äta av kattgräset inne (d v s havre som frö).

burmamys
2016-04-02 13:49
2

Intressant tråd. Jag har nu tre ampelliljor till Simon (Saga är inte intresserad) eftersom Simon blev som tokig när jag kom hem med en ampellilja i somras. Jag hade vanligt kattgräs av havre innan, och det brukade han tugga på ibland, men ampelliljan attackerade han! 

http://burma.ifokus.se/discussions/5530dc8c8e0e74328e003542-ampellilja-battre-an-kattgras

Lite då och då (kanske 1-2 gånger i veckan) tigger Simon om ampelliljan och då lyfter jag ner den åt honom. Han får tugga en stund och sen ställer jag tillbaka den på en hylla han inte når. Är rädd att han äter upp hela annars! Ibland spyr han lite grönt vatten och bladrester direkt efter, ibland inte. Har inte hört att ampellilja ska vara giftigt? Jag har köpt mina så jag hoppas de inte är besprutade…🤔 

Sindra har nosat på ampelliljan men inte tuggat. Däremot tuggar hon på mina mini-penseér så fort hon kommer åt! Googlade innan jag köpte dem och de är som tur är ätliga, men jag brukar plocka bort henne ändå för jag vill gärna ha kvar någon blomma där…

Hoppas ampelliljorna från Plantagen inte är besprutade…!

Halvdansken
2016-04-02 14:38
0

Felpost.

Carmarino
2016-04-02 17:05
2

#22 Det påminner lite om en katt vi hade. Min mor hade plockat violer (inte styvmorsvioler, utan doftvioler) och satt i en liten vas. När hon kom upp på morgonen så stod bara stjälkarna kvar i vasen, och hon förstod inte vad som hänt. Så hon plockade nya violer, och den här gången lyckades hon se när katten satt och knipsade av alla blommorna och åt upp dem. Tydligen smakade de väldigt gott. 🙂

Halvdansken
2016-04-03 11:56
0

Min ena katt käkar bladen från pärlhyacinter. De står på köksbänken (där han INTE får vara, och det vet han), så han får anstränga sig lite för att komma dit. 
Jag blev bekymrad första gången, men eftersom han inte har tagit skada under alla år, plus att han kan gå ut o käka gräs, så gillar han väl löksmaken.

91Marran
2016-04-03 17:00
0

Min brors katt föråt sig på ampelliljan och fick ont i magen. Då åt hon överdrivet mycket också, så det är lika bra att hålla lite koll.

Mvh
Mig

Volpes
2016-04-04 01:31
0

#25 Men hyacinter är väl giftiga för katter 😮

[Forest]
2017-11-28 10:12
0

En fråga om kattgräs. Köper ni kattgräs sett att det finns att köpa som frö, men även som odlingslåda som ett kitt. Eller köper ni vanliga gräsfrön och odlar ert kattgräs på så sätt?

Jag funderar på skaffa kattgräs   :)

Maria
2017-11-28 11:56
0

Nu har ju mina katter en liten trädgård men förr sådde jag kattgräs från frön och det var perfekt för då kunde jag bestämma själv hur mycket jag ville ha varje gång.

/Maria

Choklad
2017-11-29 11:15
1

# 3  

Det är ingen myt det med hårbollar, jag vet för jag torkar ofta upp såna efter min katter. Man ser att det är en hårboll  eftersom det liknar grönt hår - det är ingen boll utan liknar mera en bajskorv till formen.  

Gräset äter de för att det gör så att katten kan kräkas upp det hår som den har slickat i sig.

Jag har bl a en ampel med Ampellilja som har sina skott hängande ner så att katterna kan sitta och tugga på dem.

U R us