Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1131 ggr
Soffe
3

Pris beroende på ålder?

Hej! Är bara nyfiken på hur man värderar en katt i pris från den är leveransklar till uppåt i åldern? Kollar på Blocket ibland och en del vill ha fullpris för en raskatt som är ex 6-7 månader, 1 år eller hälften oxå om dem är 3-5 år.. Vore intressant o få en åsikt/förklaring om det..

Calcifer
5

Nu går jag bara helt utefter vad jag tänker. Men om jag ska köpa en raskatt, och säg att just den rasen går kattungar på 12 veckor på säg 12 000:-. Och så letar jag efter seriösa uppfödare, och ser en som har en katt av den rasen som är kanske 2-3 år och begär samma pris som en kattunge, då väljer jag en kattunge hellre. Inte för att det är något "fel" på en äldre katt, men för att ska jag lägga ut den summan så är jag gärna det första hemmet till min nya familjemedlem, den första som lär känna denne, den första som lär den, som älskar den, och blir älskad av den. 

Om en katt är äldre, och då menar jag kanske 10 år eller så, då vet man ju att förmodligen har halva dess livstid redan passerat, = du kommer inte få ha den i lika många år som en kattunge, då skulle jag inte vilja betala kattungepris. 

Däremot finns det för mig undantag ändå. Om jag känner att jag klickar med en katt (eller ett djur i allmänhet), den skulle passa perfekt hos mig, den har de egenskaper jag eftersöker, och jag vet att vi skulle kunna forma ett starkt band, då är åldern mindre viktig. Jag har adopterat äldre katter och kattungar. Jag har inte älskat dem olika, eftersom jag valt utefter hur de passat in hos just mig och mitt hjärta.

Men ska man tänka krasst och sakligt på det, så är det väl egentligen som med det mesta annat. Ju mer "nytt" det är, desto rimligare är det att ta ett högt pris. Inte för att jag kanske personligen känner så, men just sakligt och inte personligt sett.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

burmamys
6

Jag tror olika uppfödare hanterar det olika. Ibland sparar man en attunge för avel, och så anske det händer något som gör att man inte vill avla på den katten. Det kan vara alltifrån att den är något mindre rastypisk än sin syster till att den inte börjat löpa i tid så man anser att den kan ha relativt låg könsdrift och därför är mindre lämplig. I dessa fall, om katten är frisk, är det rimligt att ta fullpris eftersom den inte lämnat katteriet och fortfarande är ganska ung (upp till ett år). Men det kan också vara att man ultrljudat hjärtat (vilket görs tidigast vid ett års ålder) och sett något fel, i dessa fall kräver SVERA att man informerar om att katten har en hjärtsjukdom och då bör man ju också sänka priset. Ännu ett scenario är att en kattunge som blivit såld har återlämnats för att det har upptäckts allergi i familjen eller så var det mer besvär än väntat att ha katt, då är kattungen ofta ett par, tre månader äldre än första gången den såldes och här är det olika hur uppfödarna väljer att göra.  En del har egentligen inte plats för en halvvuxen busunge och sänker priset medan andra är mer noga med att det blir rätt hem och säljer för fullpris.  Slutligen de som är 3-5 år är ofta pensionerade avelskatter och då är det standard att sänka priset.

Silvestris
4

Jag föder upp katter och jag ser ingen anledning att ta mindre betalt för en katt som är 6 månader än en som är 12 veckor (jag säljer inte så unga katter). Mina kattungar flyttar tidigast vid 16 veckors ålder. De har inte blivit "sämre produkter" bara för att de stannar 2 månader extra. Har den blivit sämre vid 1 år? Antagligen inte, vid den åldern har jag hunnit HD-röntga den och ultraljudat hjärtat. Snarare tvärtom, förutsatt att testerna gett bra resultat.

När katten blivit 5-6 år gammal får man ta i åtanke att den nya ägaren "missar" 5-6 år av kattens livstid dvs. man får inte ha den lika länge som om man hade köpt den som kattunge. Dessutom kan det vara svårare för den att anpassa sig till det nya hemmet, det blir lite mer tids- och tålamodskrävande. Då är det rimligt att sänka priset.

Å andra sidan kan en vuxen, bevisat bra avelskatt vara värd mer än kattungesumman för en uppfödare.

Soffe
1

Absolut så är inte en katt sämre, mindre värd för att den är 6 månader eller 1 år.. Bara nyfiken på hur man sätter priserna beroende på ålder.. Och era svar gör det än mer tydligt för mig ✨

Jättebra svar👍 Tackar så mkt för det 🙂

OberonsMatte
1

Hos Agria börjar kattens (liv)värde sänkas först det år katten fyller åtta år… Mina katter har nästan alla hunnit bli 5-6 månader innan de flyttat från sin uppfödare till mig. Jag ser det bara som en fördel både för kattungen och för mig. Jag har köpt samtliga för samma pris som om de hade varit 12 veckor.

Sajtvärd Katter iFokus