Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 937 ggr
rumpenstiltzkin
0

Katt spyr upp maten

Hej,

min 9åriga kastrerade katthane spyr väldigt mycket. Han är kroniskt njursjuk och går på njurfoder.

Har tagit upp detta med vet men dom har ingen lösning på detta.

Det har pågått i många år men det känns som det blir allt oftare på senaste året. Jag ger han redan typ 1/4 av maten i taget, ungefär 20-30min mellan varje gång (portionspåse) utpsridd på en ganska stor bricka så han inte ska äta för fort, ändå lyckas han väldigt ofta, var o varannan dag, spy upp maten. Det tar liksom redan så himla lång tid att mata han, måste gå upp sjukt tidigt på morronen innan jobbet för att han ska få all mat, tar ju typ över en timma att ge han all mat utan att förhoppningsvis spy upp det .

Nån som har en aning varför och vad man kan göra åt det, kommer hem ibland efter jobbet och hittar spyfläckar (han äter upp maten efter han spytt upp den också om jag inte är hemma och hinner ta bort det).

Det är ganska påfrestande :/

kattöga
2

Jag har ingen katt med njurproblem, däremot en som har haft väldiga problem med kristaller i urinen och har haft "det största urinstoppet" veterinärsjukhuset någonsin har sett…

Brodern till denna katt var tvungen att gå på samma foder ett tag, dels pga att de  ätit samma foder dittills, men framför allt för att det skulle vara svårt att ge dem olika foder - de har alltid varit som "ler och långhalm".

Brodern, började efter drygt ett halvår att spy upp maten. Jag misstänkte att det var maten och framför allt för all extra "salt" som maten innehöll (för att få dem att dricka mer). Jag slutade att ge, framför allt honom, den speciella maten. Och han slutade att spy direkt. 

Kan det vara så att den mat, mot njurproblem, också innehåller mycket salt/natrium eller andra ämnen som magen inte tål efter ett tag?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
3

Kräkningar är dessvärre ett vanligt symptom vid kronisk njursvikt. Dessa katter äter också ofta dåligt eftersom de många gånger har ett kroniskt lätt illamående som gör att de tappar aptiten.  Försök komma i kontakt med en veterinär som är särskilt intresserad av katter med kronisk njursjukdom (t ex vid ett större djursjukhus) och be om en second opinion + tips och råd. Kronisk njursvikt är ett trist tillstånd där katten successivt blir allt sämre, och det gäller att kunna möta upp kattens symptom/besvär på ett så bra sätt som möjligt. Jag har själv haft en katt med kronisk njursvikt, samt att en av mina nuvarande katter har begynnande njursvikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

rumpenstiltzkin
0

Aptit har han åtminstone, men ja, det är väl illamåendet som lurar då :( Han får både specialfoder och medicin (semintra) och det är ju klart, även om jag inte ser något utåt på honom, han är väldigt busig, med hela tiden, jättefin päls och klar i blicken, så ligger ju illamåendet där ändå. Han har varit sjuk sen 2012 trots allt.

Ska ringa ett större sjukhus och se vad man kan få för mer hjälp. Har för mej att vi i början fick någon medicin mot illamåendet, något syrereglerande tror jag, kanske nåt sånt han ska ha igen :(

annzoo
0

Spyr han pga illamående finns ju nedicin som kan hjälpa. Spyr han pga hetsätning eller om magen är tom kanske en såndär aktiveringssak kan vara till hjälp. Tex att han måsre pillra ut bitar

OberonsMatte
0

Hur många ggr per dag får han mat, hur mycket och när? Äter han bara blötmat?

Sajtvärd Katter iFokus