Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1120 ggr
Ajs85
0

Släppa ut innekatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla glada kattälskare, jag har en liten, väldigt liten katt på 6 månader med namnet ajaska som älskar att vara ute, desvärre kräver detta att jag går ut och går med henne i koppel, eller rättare sagt så går hon med mig.

Hon är väldigt snäll när hon går i kopplet och börjar inte tokspringa sålänge hon inte ser en smaskig fågel eller dyligt.
Vi har varit ute med henne varannan till var tredje dag, ibland varenda, från då hon började känna sig trygg här hemma.

När vågar man släppa ut henne själv?  

Hon vet vars hon bor och käner till området ganska väl, så jag tror inte att det ska vara något problem men man vet ju aldrig, de första gångerna får hon nog gå ut i kopplet och sedan springa runt lite utan det.

Hon är född runt den 1a maj och jag tog henne den 24:e juli, så drygt 3 månader har hon bott här. 

Jag har hört att man kan släppa ut dem själv efter 6 mån, är det 6 månader i hemmet eller 6 måaders ålder? vissa säger även att dom släpper ut sina katter redan några veckor efter dom tagit dem men det fungerar nog bättre om man bor i hus.

F.ö är hon en aktiv och glad kattflicka som är liten för sin ålder, drygt 2kg väger hon bara! Jag misstänker att hon har norsk skogskatt i sig då mamman var en helsvart bondkatt men ajaska har en näst intill perfekt tigrering samt långt täckhår med ullig päls under, hon är verkligen den mjukaste och goaste katten jag någonsin sett!

Om denna tråd är felplacerad så flytta den gärna!

Jag bifogar en bild då ajaska gör favorittricket "surikat". hon brukar stå sådär för det mesta då hon vill se upp på något högt :)
Samt en där min flickvänn och ajaska sover på soffan!

Ajs85
0

Man fick visst inte lägga upp två bilder så här kommer nästa!

Mymlan
0

Varför ha som utekatt? katter vantrivs eller mår ej dåligt av att vara innekatter.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Hennum
0

hahaha, tänk att en katt kan göra så XD hihihi surikat. varför inte bara hoppa upp på det hon ska titta över? :D

att vänta ett bra tag kan nog vara bra så katten inte är för liten och tokig. men nog inte vänta för länge heller för då kanske hon har svårt att vänja sej vid att vara ute själv. nog svårt att veta förutom för dej som känner katten och nog vet när hon är stor nog att klara det själv. det verkar inte som att du tänker låta henne vara helt och hållet utekatt, utan bara få vara ute själv lite. och det kan nog vara nyttigt, tror inte alla katter kan vara helt lyckliga om de ska vara innekatter.

min kattflicka är oxå väldigt liten, väger nog inte mycket mer än 2 kg. hon och hennes syster, som var mindre, föddes på hösten och har alltid varit små på alla håll och kanter.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

SallyB
0

Jag tycker nog att du ska vänta tills hon är kasterad (om hon nu inte är det redan), så att det inte av misstag blir några bebisar. Dessutom kan hon nog gärna få lägga på sig några hekto. Och som nämnts tidigare så måste du/ni inte ha henne som utekatt. Men jättebra att du tränar henne med koppelprommisar. F.ö. -titta även gärna på några katthemssidor och på efterlysningssidorna (där folk efterlyser sin bortkomna katter) hur otroligt många katter som av ett eller annat skäl "försvinner" när de är ute.

Jättesöt är hon :) lilla surikaten.

Ajs85
0

Tack tack för alla snabba svar, som ni redan förstått så kommer hon att få gå ut och sträcka på benen någon gång om dagen, Men inte vara en riktig utekatt. Hon är mest angelägen om att gå ut när hon är nödig men det är inte så att hon river hela lägenheten för att ta sig ut, och ibland är hon lika nöjd bara hon får sitta på balkongen ett tag.

Självklart ska hon chip/id märkas och stereliseras snarast! 

jag får väll ta och söka runt lite bättre :)

skrollan
0

INte steriliseras, kastreras ;)

smurfan-13
0

Jag förstår inte alla som vill riskera sina katters liv :(

Jag har en innekatt som idag är 8.5 år. Hon har precis som din kisse fått gå på koppelpromenader, vilket hon älskar. När vi är i trygg miljö, utan bilar och andra faror, kan hon få gå lös. Är hon lös kan man gå lite fortare då hon följer mig bra om jag går ifrån henne. I somras bodde vi 10 dar i min killes sommarstuga och den ligger helt öde och tryggt i skogen, så där fick hon vara ute på dagarna när vi var ute, vilket hon älskade. Fångade sina första möss och njöt för fullt. Men det var inga problem att komma hem och bli innekatt igen. Vi har en inhägnad liten uteplats, vilket jag verkligen kan rekomendera!

Jag har haft en hel del diskussioner med min kompis som alltid har haft sina två katter som utekatter. Jag kan inte förstå hur man vill riskera att förlora dem! För det är just det man gör om man släpper ut dem utan uppsikt (även om de bara är ute 20 min!). Hon har bara en katt kvar nu. :( Killen försvann för dryga veckan sen och efter att ha satt upp efterlysningar fick hon veta att han blivit påkörd. Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv i ett sånt läge!! 

På bilden är min Veto när vi bodde i sommarstugan :) Hon följde dagligen med på hundarnas promenader. :)