Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1392 ggr
Siggebus
0

Inflammation i urinvägarna

Jaha då var det kört igen! 😕
Milton - kastrerad huskatt drabbades runt den 14-15:e oktober av inflammation i urinblåsan/-vägarna. Jag märkte det ganska markant genom att han gick i lådan typ hela tiden. Åkte till veterinär så klart och de kände och klämde på honom, tog tempen etc etc. Hans allmäntillstånd var "normalt" dvs ingen feber och inget annat konstigt förutom att han sprang på lådan hela tiden och skvätte små-skvättar. Han var pigg, kelen och lekte mellan toabesöken.
Veterinären klämde under magen för att känna så inte blåsan var proppfull men den var alldeles tom. Alltså inget stopp någonstans.
Diagnosen blev inflammation och han fick en spruta med metacam där på plats samt recept på detsamma som jag skulle ge i munnen/maten 1 gång om dagen i 7 dagar. 
Om det inte började bli bättre på max två dagar skulle jag höra av mig igen.
Det behövde jag dock inte för det märktes stor skillnad redan samma dag och han fick metacam i en vecka. Sedan dess har det varit helt normalt…tills någon gång i natt!
Jag vaknade tidigt i morse av att Milton krafsade titt som tätt i sin låda - samma visa igen! 
Precis som innan är han annars normal - inte nedsatt allmäntillstånd och äter, kelar etc.
Givetvis ska jag ringa veterinären igen men har lite frågor till er som ev har erfarenhet av denna åkomma.
1) Några tips/erfarenheter av att man själv kan göra något som förhindrar detta?
2) Veterinären påstod att katter kan vara känsliga för stora förändringar/händelser  i livet och då gärna reagerar med att utveckla en sådan här inflammation - har ni också den erfarenheten? Detta står också om man googlar på just urinvägsinflammation hos katt.
3) Jag har läst om tillskott man kan ge som ska förhindra detta om man har en katt som har benägenhet för inflammationen vid ev stress men jag kommer inte ihåg vad det var och hittar inte det nu. Något ni har vetskap om?

Angående förändringar i Miltons liv så ja! Vi har precis flyttat till nytt boende och förra gången han blev kass så höll jag på att packa - allt försvann i lådor som stod staplade överallt och vi bodde så i säkert en månad och nu har vi precis flyttat in och fått iordning.  
En lite lustig sak är att han har alltså sprungit på lådan hela tiden i natt och tills för en halvtimme sedan. Då kom han upp i mitt knä och ville bli kelad och sedan la han sig sidan om och nu sover han gott. Har inte varit på lådan nu på ett tag.

ApanAnn
1

Cystease heter det kosttillskott jag har hört talas om: http://www.veterinarbutiken.se/kosttillskott/58-cystease.html Det går säkert att hitta billigare om du letar runt, jag tog bara översta länken på googlesökningen.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

jollycox
1

Det heter FIC, inflammation i urinblåsans väggar, väldigt vanligt hos katt. Alla våra tre katter har haft det. Vi har dock inte kunnat komma på vad som utlöst det förutom en gång på en av dom, då var vi på tvådagars utställning, men det gick inte så långt att det blev massa småskvättande och det gick över när vi kom hem.
1. Extra vatten i maten, inget torrfoder, har hjälpt oss. 
2. Vår veterinär sa ungefär detsamma förutom att det inte behöver vara stora förändringar. Det kan vara att man flyttat sängen i sovrummet. En del är jättekänsliga.
3. Kosttillskottet är cystease som #1 skriver. Angående priset så ligger det på strax över 300 kr. Vi har gett det vid situationer som skulle kunna vara stressande, i förebyggande syfte, ex inför utställningen, och efter ett skov.

Hoppas det går bra för din kisse.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Siggebus
0

#2. Torrfoder får han aldrig och ja - extra vatten häller jag i maten. Då tänker jag rätt - att det behövs vätska som sköljer igenom 😊 Alla tre kattern har haft det säger du - behandlar ni det med metacam också? Har de fått det mer än en gång och behandlar ni då varje gång? Eller något annat? Ger ni extra vatten i maten alltid numera? Jag har ringt veterinären men inte dem jag åkte till sist för det var Djursjukhuset som hade jour även söndagar vilket min veterinär inte har. Beskrev problemet och då Milton ändå mår så bra förutom detta skvättande så skulle hon be en veterinär ringa mig nu under eftermiddagen så jag får diskutera med denne.

Siggebus
1

Uppdatering: Veterinär skulle ju ringa mig under eftermiddagen igår ….men ingen ringde så jag ringde dem igen innan de stängde. Hon som svarade då förstod inte varför en veterinär skulle ringa mig - var det inte bättre att komma in? 
Jag förklarade att det inte var MIN idé egentligen och vi kom överens om att jag ska komma in nu på morgonen i stället men OM det blev värre så skulle jag naturligtvis  åka in akut till det stora Djursjukhuset som har öppet på jourtider.

Nåväl jag märkte redan i går kväll att han sprang mycket mer sällan på lådan och han sov gott nästan hela kvällen. Han var ju säkerligen urtrött efter att inte ha kunnat koppla av med allt skvättande.
Tittade i lådan när jag vaknade och där var kissklumppar men inte massor av små klumpar utan två stora. Och nu gick han på lådan och kissade rejält en gång. Han har helt slutat ränna och skvätta och är pigg och som vanligt.
Om detta håller i sig nu så tänker jag ringa och avboka  - på något sätt har symtomen gått tillbaka igen. 
Jag tänker fortsätta hålla koll på honom  - är ledig veckan ut 🙂
Jag tänker också fortsätta ge extra vatten i blötmaten för säkerhets skull.
Håll tummarna nu att den skiten håler sig borta

Björksätter
1

Jag har haft fic på en katt. Hon fick cystease och även zylkene som funkar lugnande, förutom metacam. Vi hade feliwaydosor i väggen långa perioder med.

jollycox
0

#3 Ja metacam har dom också fått.
Äldsta katten har haft flera gånger när han var yngre, då åt han delvis torrfoder, senaste gången var för över 5 år sedan. Kommer inte riktigt ihåg så mycket om det. Dom två yngre(födda juni -16) har haft en gång samtidigt, fick metacam och cystease. Den ena har, som jag nämnde, även haft i samband med utställningen. Då fick hon bara cystease(hela den veckan, så även innan hon fick problem). 
Ja vi ger alltid extra vatten i maten. Äldsta äter blötmat och kött ibland och dom två yngre äter mush. Dom åt delvis torrfoder till dom var 6 månader(mindre och mindre allt eftersom dom fick mer blötmat, sen över till mush.)

Det verkar ju som att det kommer gå över själv för Milton. Håller tummarna.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Siggebus
0

#6 Tack…hoppas jag med. Förhoppningsvis behöver han inte bli stressad nu mera för är färdig med flytten och allt är på plats förutom en stor spegel och tavla. Ska nog köpa de där pillerna att ha ifall det behövs. Kanske när man ska till veterinär etc för då blir han riktigt stressad och darrar i hela kroppen. Tack för era input - det hjälper att få höra hur andra har gjort 😊