Frågor
Hej! Nu är det ett tag sen jag lärde allt detta ang katter o kattungar så frågar här för att friska upp minnet:) Vi ska troligen skaffa kattunge nästa månad så; När kan man tidigast kastrera katten?(hona) Vi bör väl inte släppa ut katten innan den är kastrerad, kommer va ute o innekatt, eller hur? Man ska väl kastrera katten om man inte vill ha kattungar? Dom mpr väl inte bra att gå runt utan att fp lov att fp ungar samt är det en utekatt så man risikerar ju väldigt lätt tjuvparningar. Sen undrar jag vilka vaccinationer som behöver göras och vilken ålder katten ska va när den får dom. Annat som är bra att veta?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag har lärt mig att vid 1/2 års ålder är tidigaste åldern för kastreringen De blir även lugnare när de kastreras och man ska inte släppa ut dem före pga risken för kattungar Det med vaccination får någon annan svara på
Kastrera kan man göra från fyra månader. Släpp absolut inte ut den innan det.
Och jag avråder från att låta den springa fritt. Gå ut med den i koppel eller bygg en inhägnad så katten trygg.
Katten ska vaccineras 2 gånger innan du får den. Köp aldrig en katt som inte är vaccinerad!
Om du inte ska köpa renraskatt råder jag till till att hjälpa en katt från ett katthem. Då är den kastrerad och vaccinerad. Köp inte katt från skitaveln.
Har de gjort om reglerna för jag har bara hört 6 månader
Det är inga regler utan rekommendation. Och Ja, numer säger man från 4 månader. En del uppfödare kastrerar sina katter innan försäljning. Och så har det varit minst i 2,5 år.
1. Kastration: från 4 månaders ålder enl. Sveriges veterinärförbunds rek. http://www.svf.se/en/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Rekommendationer-angaende-kastration-av-katt/
2. När släppa ut katten: Vänta tills katten har fyllt i alla fall ett år. Kattungar ska aldrig släppas ut med mindre än att man har dem i koppel och själv är med eller i en kattrastgård. Så här sent på hösten ska man f ö aldrig börja "göra en katt till utekatt". Kommer katten vilse så har den små möjligheter att överleva vintern, och det är tveksamt om katten hinner få igång processerna med brunt fett o s v. Här kan du läsa mer om att "släppa ut katten": https://hittekatter.ifokus.se/articles/5553778dce12c4623c00268b-dags-att-slappa-ut-katten-eller?articles-1 Katter ska aldrig släppas ut med mindre än att de är kastrerade, id-märkta, ägarregistrerade (i SKK eller SVERAK eller båda), de ska vara vaccinerade, försäkrade och som sagt: ett år gamla och ha tränat på att vara ute tillsammans med sin ägare först. Området måste också vara bilfritt och tryggt för katten att vistas i.
3. Alla katter som inte ska användas i seriöst avelsarbete SKALL kastreras. En okastrerad honkatt kan under sin livstid ge upphov till 120 kattungar, som i sin tur får ungar som får ungar som får ungar… Hankatter kan förstås ge upphov till ännu fler kattungar… Det finns ett gigantiskt överskott på huskatter med ca 100 000 - 150 000 katter som saknar ett hem i dagsläget, i det läget är det inte försvarbart att avla fram fler katter. Utan kastrera-kastrera-kastrera….! P-piller är INTE ett alternativ!
4. Här finns information om vaccination av katt (vet dock inte om det är det senaste?) http://www.sva.se/djurhalsa/katt/vaccinationer-hos-katt
Tänk på att kattungen måste vara MINST 12 veckor innan den skiljs från mamma och kullsyskon, och att man bör ha en lekfull ung kattkompis till sin kattunge där hemma.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2 överser en lite småotrevlig ton pch svarar på dina undringar. Katten kommer springa fritt, så är det. Vi ska ha katt som ska hjälpa oss mot möss. Vi hade egentligen inte planerat katt nu men eftersom en bekannt hade en kattunge som oväntat fick kattungar, dom visste länge innan men kände inte för att ta bort kattungarna. Men dom ska kastrera katten efteråt. Så vi sa vi skulle kunna ta in en av dom. #5 tack! Vi har haft katter förut så vi vet en del men alltid bra att få koll på om regler har ändrats eller om vi har glömt ngt. 12 veckor har vi koll på :) 1år hade vi faktisk glömt. Får jag påminna morsan om. :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag hade ingen ton alls.
Vår veterinär var inte villig att kastrera vår "lillkisse" före 6 månaders ålder, så det kanske skiljer lite från en veterinär till en annan
#18 Ja en del lever kvar i den gamla skolan. Men fler och fler har börjat med de nya rekommendationerna.
#9 Jo, så är det nog. I alla fall är vår katt kastrerad nu, eller rättare sagt våra katter fast den äldre katten var kastrerad när vi fick henne.