Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 943 ggr
[Jarl]
2017-10-25 19:43
2

Tatuering och chip?

Är orolig att jag ska förlora min katt en dag:(

Men hon är Tatuerad men det syns inte så bra ska man chipa henne också eller är det onödigt?

Karmatarerskanise
2017-10-25 19:48
2

Chip är bättre.

Wony
2017-10-25 19:56
6

Vi har våra både tatuerade och chippade. Tyvärr är det många som inte vet att katter chippas, och om de då även är tatuerade så är chansen större att de tänker att katten hör hemma någonstans. Vi tänker som så att det är bäst att ha både och.

[Jarl]
2017-10-25 20:02
2

Då ska jag chipa henne hos veterinären.

Hört med jordbruksverket om dom har min registrering kvar. Och uppdatera uppgifter.

Men tatueringen lyser dom med ultraviolet ljus?

[[eskils_]]
2017-10-25 20:43
4

Håller med #2 att det är bäst att både örontatuera och chippa.

Men glöm för allt i världen inte att märkningen måste registreras också, hos DjurID = SKK (130 kr) eller Sverak (gratis)! Utan registrering är märkningen tyvärr meningslös. 😕

Hon blev väl kastrerad i samband med tatueringen? En kastrerad katt har mindre lust att rymma hemifrån än en okastrerad.

Uppkatten
2017-10-25 20:50
3

#3 Jordbruksverket för - mig veterligen - inget register över vem som äger katter. Det är istället SKK och SVERAK som har sådana register. Bra att regga katten i båda!

Jättebra om katten blir chippad, det kan vara rejält svårt (omöjligt) att tyda en suddig tatuering.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Jarl]
2017-10-25 22:23
4

#Hej jo hon är kastrerad men och är registrerad.
Men hittade inte henne och skickat en fråga till
SVERAK och jorbruksverket?

Jag kommer inte ihåg vart jag registrerade henne? Det var 7år sen.

Det är nog bra att chipa henne.

Belimas
2017-10-25 22:33
0

Örontatuering läses endast av med blotta ögat och är den otydlig så kan det vara bra att chippa med, tatueringen gör att det syns att katten är id-märkt även om den inte går att läsa av men då kan de läsa av chippet i stället och på så vis hitta dig.

Jordbruksverket har endast ägaruppgifter på hundar, ej katter. Men om du även skrev till Sverak så lär du få svar på hur det ligger till.

[[eskils_]]
2017-10-25 22:40
2

#6 Bra att hon är kastrerad!

Troligen har du registrerat henne i DjurID (=SKK). Skriv in hennes siffror och bokstäver i rutan Tatuering/tång-ID under "Sök katter" till vänster, så kommer hon fram om hon finns där. http://hundar.skk.se/agarreg/

Bra att samla alla papper om sin katt i en egen pärm, så man har koll. 👍

Jordbruksverket sysslar inte med katter, tror de bara har hand om hundar.

[Jarl]
2017-10-25 22:44
3

Men har det inte ändrats med jordbruksverket?

Det var ju 7 år sen jag tatuerade henne.

Det är lite fel med tatueringen hittade andra katter med samma märkning!

Och SVERAK får man ändast dom nya katterna? Det är ju väldigt få katter i stockholm som SVERAK vissar.

Belimas
2017-10-25 23:30
2

Nej jag har haft katter i många år men Jordbruksverket har alltid bara haft ägarregistrering av hundar.

Är du säker på att du skriver rätt, om nu tatueringen syns så pass dåligt ? Det ska inte finnas fler katter med samma märkning, det är ju en personlig (individuell) id-märkning.

Nej Sverak har otaliga katter i sitt ägarregister, där går det endast att söka på ID-nr så jag vet inte hur du har lyckats hitta andra katter där om du nu inte känner till deras ID-nr ?

[Jarl]
2017-10-26 00:49
2

Hej nej kan inte se riktigt men hittar henne inte på SSK. Sverak också man skriver **** det som saknas.

Hon har G222 och heter stina men jag kan inte hitta henne.

Hon är ute nu och spatserar! så jag kan inte titta.

Uppkatten
2017-10-26 07:51
0

#10 Tyvärr så kan flera katter ha samma öronmärkning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
2017-10-26 07:57
1

#12 Hur kommer det sig? Då försvinner ju hela poängen med id märkning i örat…🤔😕

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Wony
2017-10-26 08:15
2

#13 Sannolikheten att katter med samma öronmärkning ser likadana ut t ex är rätt liten. Och eftersom man anger färg på katten när man registrerar så är det då rätt lätt att se vilken katt det kan röra sig om ifall man hittar en. Sedan finns det ju inte oändligt många nummer på tatueringar, så efter ett tag återanvänds dem.

Pia-69
2017-10-26 09:52
0

#14 Okej! Då förstår jag!

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Wony
2017-10-26 10:08
2

#15 Men allra bäst är ju att även ha chip, så är det ingen tvekan om vilken katt det är  :)

[[eskils_]]
2017-10-26 11:01
1

#11 Eftersom du inte minns var du registrerat henne, och eftersom du inte hittar henne i SKK:s register tror jag att hon inte är registrerad alls. Inte alla veterinärer som påpekar hur viktigt det är, tyvärr.

Fixa registreringen omgående, det är kattens livlina!

kattöga
2017-10-26 11:05
0

#11   I SKK:s register är en Kilroy, som är id-märkt 1998, registrerad under det numret (G222). Är du helt säker på att det är rätt nummer, eller minns du kanske lite fel?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-10-26 11:07
0

#11 Det finns en Stina med nr 1G222  i registret…. Kan det vara din katt?

Född för 7 år sen, registrerad för 5 år sen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-10-26 11:09
0

Om det är din katt (i #19 ) så finns hon inte registrerad i Sveraks register. Regga henne i så fall där också.

Meeow! 

OberonsMatte
2017-10-26 11:45
4

Kom ihåg att medge att kontaktuppgifterna till dig finns synliga för den som söker på id-numret! Är otroligt onödigt att en ev. upphittare inte kan få kontakt med dig direkt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Jarl]
2017-10-26 16:58
3

#19 Oj vart hitta du Henne? Det stämmer nog när hon vart Kanstrerad!

Då är det veterinären som har lagt till. Jag kommer i håg att jag skrev blanketer.

Men frågan är om chipning har samma nummer?

Det registret värkar inte säkert finns ju miliontals katter i stockholm får bara upp några få.

Hur lång är iden när man chippar?

jollycox
2017-10-26 17:11
0

Om man Id märker med chip så är numret 15 siffror. Alla chip har olika nummer.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Jarl]
2017-10-26 17:15
3

#23 okej tack! värkar mycket säkrare!

[Jarl]
2017-10-26 17:56
3

Ja jag hitta henne i registret Tack Hon ska få ett chip också tack alla för hjälpen!

[Jarl]
2017-10-26 18:05
3

Hej snälla så ta bort uppgifterna så inte skumma folk får tag på dom😭

Karmatarerskanise
2017-10-26 18:25
1

#26 Ingen kan göra något med dom uppgifterna.

[Jarl]
2017-10-26 18:40
3

#27 jo ägar byte eller annat Någon Har ju lagt till henne utan mitt samtycke!

Och Ändrat uppgifter utan mitt samtyke!

Det är jävla skillnad på mitt och ditt vart går gränsen om man sätter sig över människor!

Man ska lämna folks tillgångar ifred.

Jag är skit sur för någon lagt till henne och ändrat uppgifter!

Skulle dö för min katt.

Denna kommentar har tagits bort.
OberonsMatte
2017-10-26 18:49
2

#28 ?????

Hur sällan är din katt egentligen hemma (hos dig alltså)?

Sajtvärd Katter iFokus

[Jarl]
2017-10-26 18:55
2

Varje dag! Står säkert någon annat namn under registrering!

Folk ska fan lämna folk tillgångar ifred!

OberonsMatte
2017-10-26 19:04
0

#31 Om någon trott att din katt är hemlös eller övergiven har du väl kontaktat den personen?!

Sajtvärd Katter iFokus

[Jarl]
2017-10-26 19:07
3

Hon föddes i min säng från en jätte gullig mamma! Hon sov under min fillt vid mitt bröst😍 och alltid varit så kärleksfull hon lyfter på svansen när hon ser mig och fölljer efter en vi har alltid haft varandra! Vi tältade och fiskade ihop Att någon annan gör saker för henne känns skrämmade utan min tillåtelse utan att pratat med mig! Så vart går grännsen vad dom kan göra?

OberonsMatte
2017-10-26 19:14
4

#33 Ägarregistrerade du id-märkningen med aktuella kontaktuppgifter?  Om så gjordes är det bara du som kan ändra ägar- och kontaktuppgifter. Behöver en katt rakas p.g.a. tovor finns det dock skäl att tro att katten är vanvårdad… Katter behöver betydligt mer än bara kärlek.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2017-10-26 19:26
4

När man har ägarregistrerat sin katt i SKKs Djur-id (fyllt i och skickat in blanketten) är det också viktigt att betala in engångsavgiften när inbetalningskortet kommer med bekräftelsen. Betalar man inte kommer inte katten med i registret. Det kryllar av upphittade id-märkta katter som inte är ägarregistrerade någonstans.

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
2017-10-26 19:34
5

#29 Släpp inte ut din katt så är det problemet löst. Det är ju ditt ansvar att se till att hon är trygg.

[Jarl]
2017-10-26 19:38
3

#34 ja jag har för mig det! Och hon är inte vanvårdad Hon vart klippt för hon hade ett sår! Eller att någon har klippt till henne för att det var ett sår vid svansen!

Att inte prata med ägaren är fel.

OberonsMatte
2017-10-26 19:42
2

#37 Men hur skulle de få tag på dig? Du skriver ju själv att du tror att någon annan har ägarregistrerat henne… (och i så fall betalt avgiften för det).

Du kan inte bli ARG för att någon bryr sig om din katt.

Börja med att kolla upp vem katten är registrerad på.

Sajtvärd Katter iFokus

[Jarl]
2017-10-26 19:53
3

Jag har Skickat meddelade till SSK

Jo visst fan kan man bli det

Hur vore det om jag färgade din bil rosa bara för att jag tycker det passar i det?

OberonsMatte
2017-10-26 20:03
5

#39 Nä, ingen har kontaktat dig, men har DU försökt ta reda på vem som såg till hennes sår?  Det är väl egentligen det enda du VET att någon har gjort? Katter finns det så gott om att man knappast behöver stjäla dem, men djurvänner kan ömma för djur som ser ut att behöva hjälp.

Kolla upp ägarregistreringen och låt kontaktuppgifterna vara synliga i registret för vem som helst (som hittar katten) att se. Var noga när det gäller omsorger och skötsel så att ingen behöver oroa sig,  så får du garanterat ha henne ifred.

Sajtvärd Katter iFokus

[Jarl]
2017-10-26 20:30
3

#41 Jag satte upp lappar över hela området

Jag vet inte vem det var som orsakade hennes sår eller klippte?

Det är ju det jag gör kollar upp ägarrregistrering.

Vi har lagar och regler i sverige som ska fölljas!

Det är skillnad på mitt och ditt!
Misstänker man vanvård är det statens ansvar! Och djurägaren!

Men klipper man någons annan katt mitt i vintern för ett litet sår är det fel eller orsaka såret? Det går ju mot ägarens åsikt tycker han/hon inte det är något lämnar man den ifred!

Man kan inte leka hobby veterinär på fritiden utan någon licens.

Hur skulle det se ut?

Samma som en bilmekaniker inte leker bilmekaniker på fritiden och bytter fälgar på bilar i hemlighet till fel hjulstorlek?

Vart går gränsen då en hobby veterinär kanske tycker att en hund/katt lider men ägaren tycker inte det?

Karmatarerskanise
2017-10-26 20:38
8

#39 Det är definitivt inte djurplågeri. Att ta ut katten i koppel istället för att släppa ut den vind för våg, det är att ta sitt ansvar.

Du har inte ens registrerat din katt säger du, ändå släpper du ut den. Det är inte att ta sitt ansvar.

Du vet att någon varit på din katt. Ändå släpper du ut den. I rest ny case.

Uppkatten
2017-10-26 21:43
6

Tråden håller på att spåra ur och kommer att låsas om det fortsätter så här.

Inlägget är låst för nya kommentarer