Känslig mage - dyrt foder som gäller?
Hej!
Har tagit hand om en hemlös katt som tidigare matats med friskies torrfoder. Direkt när han kom till mig gav jag mjau blötfoder som jag gillar efterssom det har en hög kötthalt och är svenskt. Jag köpte även applaws spannmålsfritt torrfoder.
Han var väldigt lös i magen och jag spårade det till blötmaten som jag vet kan vara lite kraftig för en känslig mage. Jag fastade honom i ett dygn och gav kokt kyckling för att stabilisera magen men han gick inte på lådan på 3 dygn så jag fegade ur och gav mjau igen för att få fart på det, Han gjorde ett "snyggt besök i lådan" och sedan dess har han fått kokt kyckling och applaws torr. Han är bättre än tidigare men det är fortfarande aldeles för lösa korvar som ibland mer liknar komockor.
Nu funderar jag på om även applaws torr är för mycket för hans mage, är alternativet ett vetrinärfoder? Han är en stor katt som äter som en häst och har varit något undernärd så jag kan inte låta bli att snegla på det billigare alternativet Kattovit Gastro., har någon erfarenhet av detta foder?
Men vetrinärfodren bär emot efterssom spannmål är den främsta ingrediensen och det går emot mina principer om ett foder med kött som främsta ingrediens.
Drar mig för en kycklingdiet igen efterssom han blev förstoppad sist. Har någon några bra tips på hur jag kan göra?

Är han kollad för mask och parasiter?
Stolt ägare till tre La permer
Är avmaskad i samband med att han kom till mig så jag tror att läget är under kontroll på den fronten.
Ge honom en kur mag-tarmbalans ett tag ihop med maten. Typ Fortiflura eller nån annan sort. Det funkade väldigt bra på min magkatt när jag försökte byta foder på henne.
Har funderat på fortiflora, kanske ska ge det en chans : )
Är han kollad för Tritrichomonas och Giardia?