Katter iFokus

Katter

Etikett: allmÀnt-kattprat
LĂ€st 1036 ggr
lunakees
0

Introducera katter med valp

Hejsan! đŸ™‚ 

Om drygt tre veckor fĂ„r vi hem en liten valp och vi lĂ€ngtar sĂ„! â€ïž Dock finns det tvĂ„ otroligt mysiga, kĂ€rleksfulla och kontaktsökande ragdollmissar hĂ€r hemma och under hela den hĂ€r valp-köps-processen har det största orosmomentet varit: vad ska katterna tycka? TĂ€nk om de blir krĂ€nkta? Kommer de bli deprimerade, sluta vilja umgĂ„s med oss och dra sig undan? Vad gör man dĂ„? 

Vad kan vi göra för att underlĂ€tta? Ge katterna extra uppmĂ€rksamhet i början? Ge de extra mycket godis? Har för mig att jag nĂ„gon gĂ„ng lĂ€st om en doftgrej som man kan ha hemma som ska lugna katter
 Vad Ă€r det för nĂ„got? 

Vi har givetvis stĂ€llen i lĂ€genheten dĂ€r hunden inte kommer kunna ta sig till dem. Vi har tvĂ„ kattrĂ€d i vardagsrummet, en hög sĂ€ng i sovrummet, en hall i hallen, bord i köket etc. sĂ„ i varje rum kommer katterna kunna "fly". Vi har ocksĂ„ beslutat att inte ha valpen i sĂ€ngen för dĂ€r sover katterna med oss varje natt. Det fĂ„r vara deras stĂ€lle tycker vi. Hur gjorde ni nĂ€r ni introducerade en valp till era katter? 

Tjeja
0

Doftgrejen du tÀnker pÄ Àr nog Feliway! Finns bÄde som spray och som dosa man sÀtter i elkontakt i vÀggen för en mer lÄngtids effekt. Googla pÄ feliway fÄr du se.

Medarbetare pĂ„ FĂ„gelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lunakees
0

#1 Tack! đŸ™‚ Det var den jag tĂ€nkte pĂ„! Funkar den?

Tjeja
0

Jag har anvÀnt den till mina katter nÀr de var nyinflyttade hos mig. Vet faktiskt inte om det gjorde nÄgon skillnad eftersom jag inte haft dem hos mig innan sÄ jag har inget "före/efter" att jÀmföra med. Men mina kissar acklimatiserade sig och "bodde in sig" direkt som om de alltid bott hos oss frÄn första kvÀllen. Men dÄ hade feliway redan suttit i vÀggen ett par veckor innan för att ha full effekt.

Sedan började min ena kisse att kissa pÄ konstiga stÀllen i soffa, sÀng osv nÄgra veckor efter feliwayen var slut sÄ tja.. det borde ju tala för att den fungerade frÄn början i f s.

Em_
2

(Bakgrund: nÀr jag trÀffade min kille hade han en ragdoll, jag hade hund och hundvalp. Lite senare skaffade han/vi en ragdoll till eftersom den första inte trivdes med att vara helt ensam pÄ dagarna.)

Vi hade feliway nÀr vi introducerade blyga ragdoll nr 2. Vi tror att det hjÀlpte eftersom hon gjorde stora framsteg dagarna efter vi satte i den, men det kan ha varit slumpen ocksÄ.

NĂ€r ragdoll nr 1 lĂ€rde kĂ€nna hunden och dĂ„varande valpen verkade hon tycka att det var tvĂ„ dryga, ohyfsade idioter som kom och störde. Hon ville inte vara nĂ€ra hundarna och satt helst och spanande dĂ€r hundarna inte sĂ„g eller nĂ„dde henne. Vi försökte ordna sĂ„ hon kunde ta sig mellan sina favoritplatser utan att behöva gĂ„ ner pĂ„ golvet. PĂ„ ett sĂ€tt drog hon sig undan, men hon var inte intresserad av mer kel och sĂ„nt nĂ€r vi stĂ€ngde in hundarna heller. Tror hon hade fullt upp med planera "olyckor" Ă„t de đŸ˜› 

Nu har hon gjort det till sin livsuppgift att lĂ€ra hundarna hur man beter sig i nĂ€rvaro av kattprinsessor. GĂ„r sĂ„ dĂ€r, haha. RĂ€tt som det Ă€r har hon en kall hundnos i rumpan i alla fall. KrĂ€nkt blir hon och hunden fĂ„r en örfil. Å andra sidan, nĂ€r hundarna Ă€r borta nĂ„gon vecka blir hon rastlös och uttrĂ„kad. SĂ„ nĂ„gonting verkar hon fĂ„ ut av att ha hund, Ă€ven om de nog aldrig blir bĂ€stisar.

lunakees
0

#3 Oj, dĂ„ kanske den fungerade! Men kommer det bli dĂ„ligt nĂ€r vi slutar ha feliwayen? đŸ˜• Ska definitivt anvĂ€nda den i alla fall! đŸ™‚

#4 Hahaha! Hur var ragdoll nr 1 mot er under den hĂ€r tiden? Med drog sig undan, menar du mot er dĂ„? Är sĂ„ orolig över att de ska bli krĂ€nkta och dĂ€rav arga pĂ„ oss och inte vilja mysa lĂ€ngre đŸ˜• Slutade det sen och blev som vanligt? Hahah men Ă„h det lĂ„ter ju mysigt. Vad kul att hon i alla fall verkar fĂ„ ut nĂ„got av dem! Att hon liksom blir rastlös nĂ€r de inte Ă€r dĂ€r. Det visar ju definitivt pĂ„ att de ger henne nĂ„gonting.

Tjeja
0

#5 En kontaktflaska rÀcker i ca 4 veckor har jag för mig. Den jag hade satt ju i 2 veckor innan kissarna komm för att ha full effekt nÀr de flyttade in sÄ den rÀckte ju bara ett par veckor till dÄ. Tror knappast att det blir dÄligt för katterna efter utan snarare i sÄ fall att effekten gick ur innan den kissen hade boat in sig ordentligt och kÀnde sig helt trygg bara.

Em_
0

#5 Hon Àr inte sÄ mycket knÀkatt till att börja med, hon bestÀmmer nÀr hon vill bli klappad. KÀndes som hon hade fullt upp med att spana pÄ hundarna och bearbeta situationen och inte sÄ mycket tid för oss mÀnniskor. Det tog nÄgra mÄnader innan hon blev helt som vanligt igen. Det Àr ju svÄrt att veta hur det blir innan man provar, men jag tycker inte det Àr fel att försöka heller om man ser till att katten har nÄgra hundfria stÀllen att dra sig tillbaka pÄ.

lunakees
0

#6 Jag gjorde sĂ„! Och det gick braaa :D Nu trivs de faktiskt bra ihop! Och katterna Ă€r minst lika mysiga. SĂ„ kul! 

#7 Mysigt ÀndÄ ju! Det blev sÄ himla bra för oss, men precis som med er tog det nÄg nÄgra mÄnader innan den ena blev helt bekvÀm i alla fall =) Men nu Àr allt preciiis som vanligt!