Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 478 ggr
Pia
0

Vårens kattutställningar

Någon som anmält sin kisse/kissar till någon/några utställningar i vår? Vart bär det i så fall av? Är det första utställningen? Något särskilt ni funderar över? Tveka inte att ställa frågorna här i tråden i så fall!

Pia
0

Inga utställningar på gång?

Nästa helg (söndag 21 maj) kommer ialla fall jag att åka på årets första utställning - vi kanske syns i Vilundahallen i Upplands Väsby…?

nallebjörn
0

kan man ställa huskatter?

Pia
0

Jajamensan, i huskattklass. De måste då vara lägst uppskattningsvis sex månader gamla. Är den över tio månader skall den vara kastrerad. Samtliga utställningskatter över 10 månader skall vara ID-märkta. Samt vara vaccinerad mot kattpest och kattsnuva.

nallebjörn
0

#3 oj det var mkt man måste ha gjort. Måste man även kastrera en honkatt?

Pia
0

Ja, alla huskatter över 10 månader måste vara kastrerade för att kunna ställas ut.

nallebjörn
0

#5 hum ja min sköldp hona är ju steriliserad men tyvärr inte vaccinerad. Hon var det en gång men sen missade hon sprutan då hon var borta i 4 månader. Sen struntade jag i det. Enligt veterinären kunde det kvitta om dom var vaccinerade. För hemmabruk så att säga.

Pia
0

Fast det håller jag inte med om, vaccinationer är viktiga även om kissen bara är hemma. Kattsnuva kan förmodligen en i övrigt frisk katt hantera utan vaccinering, men just kattpest är verkligen inte att leka med… Märkligt att en veterinär skulle säga så…

nallebjörn
0

#7 tja fast försvinner hon när hon ska ha spruta kan det ju kvitta. Hon får ju inget fullgott skydd då

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man ställa ut blandraser? eller kastrerade?

Pia
0

Jajamensan, blandras = huskatt och kastrering är ju ett krav för dessa när de är över 10 månader. Se #3.

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så då kanske man kan ställa ut Tigge

Pia
0

Han är verkligen superfin ja! ID-märkt, vaccinerad och intyg om kastrering är det som behövs. Plus badad och iordningställd:)

Sedan vet man ju aldrig hur en katt som är lite äldre kan reagera på miljön i en utställningshall, det är ju en väldigt udda och ganska stressig miljö för somliga, speciellt för kissar som ej är vana… Men märker man att katten verkligen inte trivs och/eller mår dåligt kan man ju "dra" den från bedömningen och åka hem.

LinneaG
0

då var det redan kört, han kom till oss för 6 år sedan och
hade då vart utekatt, ingen som hade brytt sig om honom..

Finns nog inget av det för honom,

Pia
0

Man vet ju aldrig ändå, han kanske skulle stortrivas av all uppmärksamhet ändå… Men tja, om man skall spekulera lite så mår han nog ändå bäst av att vara hemma i sin vanliga miljö…