Vårens kattutställningar
Någon som anmält sin kisse/kissar till någon/några utställningar i vår? Vart bär det i så fall av? Är det första utställningen? Något särskilt ni funderar över? Tveka inte att ställa frågorna här i tråden i så fall!

Inga utställningar på gång?
Nästa helg (söndag 21 maj) kommer ialla fall jag att åka på årets första utställning - vi kanske syns i Vilundahallen i Upplands Väsby…?
kan man ställa huskatter?

Jajamensan, i huskattklass. De måste då vara lägst uppskattningsvis sex månader gamla. Är den över tio månader skall den vara kastrerad. Samtliga utställningskatter över 10 månader skall vara ID-märkta. Samt vara vaccinerad mot kattpest och kattsnuva.
#3 oj det var mkt man måste ha gjort. Måste man även kastrera en honkatt?

Ja, alla huskatter över 10 månader måste vara kastrerade för att kunna ställas ut.
#5 hum ja min sköldp hona är ju steriliserad men tyvärr inte vaccinerad. Hon var det en gång men sen missade hon sprutan då hon var borta i 4 månader. Sen struntade jag i det. Enligt veterinären kunde det kvitta om dom var vaccinerade. För hemmabruk så att säga.

Fast det håller jag inte med om, vaccinationer är viktiga även om kissen bara är hemma. Kattsnuva kan förmodligen en i övrigt frisk katt hantera utan vaccinering, men just kattpest är verkligen inte att leka med… Märkligt att en veterinär skulle säga så…
#7 tja fast försvinner hon när hon ska ha spruta kan det ju kvitta. Hon får ju inget fullgott skydd då

Jajamensan, blandras = huskatt och kastrering är ju ett krav för dessa när de är över 10 månader. Se #3.

Han är verkligen superfin ja! ID-märkt, vaccinerad och intyg om kastrering är det som behövs. Plus badad och iordningställd:)
Sedan vet man ju aldrig hur en katt som är lite äldre kan reagera på miljön i en utställningshall, det är ju en väldigt udda och ganska stressig miljö för somliga, speciellt för kissar som ej är vana… Men märker man att katten verkligen inte trivs och/eller mår dåligt kan man ju "dra" den från bedömningen och åka hem.

då var det redan kört, han kom till oss för 6 år sedan och
hade då vart utekatt, ingen som hade brytt sig om honom..
Finns nog inget av det för honom,

Man vet ju aldrig ändå, han kanske skulle stortrivas av all uppmärksamhet ändå… Men tja, om man skall spekulera lite så mår han nog ändå bäst av att vara hemma i sin vanliga miljö…