Katter iFokus

Katter

Etikett: allmÀnt-kattprat
LĂ€st 3691 ggr
moli1
0

Tips pÄ bra mat till Kattunge

Hej! đŸ™‚

VÄr kattunge Àr nu 15 veckor.

Jag har lĂ€st runt hĂ€r pĂ„ nĂ€tet, frĂ„gat hos olika djuraffĂ€rer osv.  Men skulle iallafall vilja ha bra tips pĂ„ kattmat?

Hos ena djuraffÀren sa dem att hon enbart behövde torrfoder just nu.

Men sedan pÄ andra djuraffÀren sa dem att hon skulle ha bÄde torrfoder + blötfoder. SÄ just nu fÄr hon bÄde torrfoder samt blötmat.

Hon Ă€ter just nu lite blötmat endast frĂ„n detta mĂ€rke: Royal Canin Kitten Instinctive

Samt torrfoder cirka 40 g per dag frÄn detta mÀrke: Brit Care ŽCrazy I'm kitten'

Men nu lÀser jag massa att katter inte ska Àta torrfoder helst och det mesta som verkar rekommenderas Àr Mjau eller Bozita samt Applaws har jag lÀst mycket gott om.

Vad skulle ni rekommendera att ge vÄr kattunge i fortsÀttningen?

Tusen tack för hjÀlp!!! Jag vill att hon ska Àta bra och nÀringsrik mat utan socker och spannmÄl sÄ tips mottages gÀrna!!!

đŸ±

[AnimeV4]
4

Jag gillar Mjau blötmat och Mush Vaisto Cat🙂

Scorpio97
4

Jag rekommenderar BARF, fĂ€rskfoder eller bra blötmat (Mjau eller Bozita) - i den ordningen. VĂ„ra tre katterna hĂ€rhemma fĂ„r Mjau blötmat eftersom vi inte har möjlighet att ge BARF/fĂ€rskfoder i nulĂ€get. Dom fĂ„r Ă€ven en del rĂ„tt kött nĂ€r vi lagar mat och sĂ„, samt en liten mĂ€ngd torkat kött i foderleksaker. Jag skulle personligen aldrig ge en större mĂ€ngd torrfoder till en katt. 

Anledningen till att jag tycker det Ă€r att katter Ă€r köttĂ€tare och jag ser ingen anledning till att dom ska ha spannmĂ„l, grönsaker eller andra vegetabilier i sitt foder. Hög andel kolhydrater verkar dessutom kunna leda till diabetes, övervikt och annan ohĂ€lsa. Torrfoder innehĂ„ller Ă€ven alldeles för lite vatten. Katter Ă€r oftast dĂ„liga pĂ„ att dricka tillrĂ€ckligt med vatten, sĂ„ om dom inte fĂ„r mycket vĂ€tska genom fodret kan dom fĂ„ i sig för lite vilket kan leda till exempelvis urinstenar, urinvĂ€gsinflammation och liknande. 
Jag tror rÄ föda Àr att föredra (BARF/fÀrskfoder), men om man inte har möjlighet att ge det tycker jag Mjau samt Bozitas blötmat Àr vÀldigt bra foder.

Oavsett vad du vÀljer, sÄ tÀnk pÄ att fasa in fodret lÄngsamt om du vÀljer att byta. Börja med typ en matsked av nya fodret per dag och nÀr du ser att det gÄr bra (katten inte blir dÄlig i magen eller spyr) sÄ kan du öka. Reagerar kattens mage sÄ backa nÄgra steg och ta det lÄngsammare :)

//Jessie

moli1
0

Tack för alla svar!

Jag kanske Àr dum nu men det Àr sÄ himla mÄnga som rekommenderar MJAU? Àr det verkligen bra? Eller liksom vad Àr det som Àr bra med MJAU?

Som man kan köpa pÄ flesta mat affÀrer alltsÄ eller Àr jag ute och cyklar?

Kan man ge det till en kattunge?

Scorpio97
7

#3 Vissa blötmatssorter innehÄller socker eller vegetabilier. Det gör inte Mjau och Bozita, sÄ dom Àr bÀttre :) Mjaus blötmat Àr alltsÄ bra fast den gÄr att köpa i en matbutik. Kattungefoder Àr oftast lite energirikare och Àr i mindre bitar Àn vuxenfoder. Men sÄ lÀnge katten inte har problem med undervikt och klarar av att Àta maten (man kan ju mosa det lite om man vill), sÄ kan man ge vuxenmat som Mjau. Vi har aldrig gett kattungefoder till vÄra.

//Jessie

jollycox
3

Litet obs bara. Mjau blötmat(och bozita) Àr bland dom bÀsta blötmaten som finns, innehÄller bara animalier. Deras torrfoder Àr dock inte bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[AnimeV4]
1

#5 Blötmaten Àr inte heller bra. Torrfodret innehÄller spannmÄl och portionspÄsarna innehÄller grönsaker och spannmÄl.

Maria
0

#6 Men du gillade ju Mjau?

/Maria

[AnimeV4]
0

#7 Fasen vad dumt jag uttryckte mig. Jag gillar den blötmaten som inte Ă€r i portionspĂ„sar, utan de förpackningarna pĂ„ 380 g eller 635 g. De innehĂ„ller inget spannmĂ„l eller grönsaker, utan bara kött och animaliska biprodukter🙂

Pia-69
2

Vill bara flika in ang. Mjau portionspĂ„sar! Mjau pĂ„sarna i Gele innehĂ„ller inte spannmĂ„l, dĂ€remot pĂ„sarna i sĂ„s innehĂ„ller spannmĂ„l! đŸș

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[AnimeV4]
0

#9 Ja, det har du rĂ€tt i! Kan dĂ„ passa pĂ„ att tillĂ€gga att burkarna Ă€r billigast. Köper de pĂ„ 635 g till min katt😃

moli1
1

Tack för alla bra svar! Nu har vi varit pÄ djuraffÀren. Det blev Mjau som vi köpte. Dock sa personalen att hon borde Àta speciell kattunge mat i ett helt Är. Vad Àr er instÀllning till detta? Vi gav henne precis lite Mjau (mosade det lite extra). Slurp sa det! Hon tyckte verkligen om det tack o lov! :) Men sÄ ja min nÀsta frÄga, kan vi nu försiktigt börja vÀnja vÄr kattunge till Mjau? Bör vi komplettera med torrfodret jag nÀmnde i början ett tag till? NÄgra tips? Tack pÄ förhand!!! Ni har varit toppen!

Scorpio97
3

#11 Personligen ser jag ingen anledning att ge kattungefoder om katten gillar vuxenfodret och kattungen inte Ă€r tunn/underviktig. DĂ„ ger jag hellre ett foder jag tycker Ă€r riktigt bra Ă€n att ge kattungefoder "bara för att". 

Jag antar att ni har haft henne i ungefĂ€r tre veckor? Är hon trygg/orolig, har hon bott in sig ordentligt hos er? :)
En flytt kan vara en ganska stor sak för en liten kattunge, och det kan vara lite stressigt och oroligt i början. DĂ„ kan det vara dumt att pĂ„fresta ytterligare genom att byta foder ocksĂ„, risken Ă€r att kattens mage inte klarar av bĂ„de och. SĂ„ om kattungen inte har vant sig vid det nya hemmet riktigt Ă€n, sĂ„ skulle jag vĂ€nta lite med foderbyte. Men om katten bott in sig, Ă€r trygg och glad ser jag ingen anledning till att vĂ€nta, och dĂ„ tycker jag att ni kan börja fasa över sĂ„ lĂ€nge ni tar det försiktigt. Jag tycker inte man behöver komplettera med torrfoder, det ger inget sĂ€rskilt. 

För tandhÀlsan kan det dÀremot vara bra att ge rÄtt kött eller rÄa ben (absolut inte tillagade ben, bara rÄa) ibland. Kycklingvingar brukar vara ganska lÀmplig storlek. Första gÄngen bör man dock bara ge lite. Och det Àr kanske bÀst att vÀnta tills hon Àr vand vid Mjau, sÄ det inte blir massa pÄ en gÄng :) Det var bara en tanke till senare.

//Jessie

Maria
2

Jag har aldrig gett mina sÀrskilt kattungemat utan enbart blötfoder och helst Mjau.

De gillar Pussi men jag försöker att variera dÄ Mjau Àr mycket bÀttre.

/Maria

moli1
0

Tack för svar! Ja precis! UngefÀr 3 veckor Àr det nu! :) Det kÀnns som att hon Àr vÀldigt trygg av vad vi kan se, hon Àr vÀldigt framÄt och har fÄtt ganska tydliga rutiner vilket Àr roligt att se. Hon har hittat sina favorit sovplatser (som hon varvar mellan beroende pÄ vart vi befinner oss). Till kvÀllen gillar hon att sova med oss (gÀrna typ pÄ mitt eller min sambos huvud) haha. Men sen vÀcker hon oss pÄ morgonen nÀr det Àr dags för mat och lek. Vi har Àven börjat lÀra oss vilka hennes favorit leksaker Àr. Idag testade vi köpa en liten mus som Äker runt pÄ golvet, den var poppis! :) Men annars Àr favoriterna dom dÀr lite billigare mössen. Haha vi köpte nÄgon lite större sak men den Àr absolut inte av intresse Ànnu. :D Hon Àr vÀldigt kelig och framÄt, vi har försökt bekantat henne (försiktigt) pÄ hennes villkor med nya mÀnniskor och min mammas hund. Vilket har varit positivt. Hon Àr glad i alla hon trÀffat smÄ som stora! VÀldigt nyfiken. Gett henne extremt mycket uppmÀrksamhet. Ser henne hela dagarna nÀstan eftersom jag jobbar hemifrÄn, vilket kanske gör att hon följer efter mycket men det Àr baaara trevligt haha! :) Nej men allt gott faktiskt, vi har samlat pÄ oss rejÀlt med klösmÀrken men det fÄr vi rÀkna med ;) Nu nÀr det gÀller maten sÄ gör vi som ni rekommenderat och blandar tÀnker vi, vi kör pÄ med blanding av Mjau och torrfodret. Hur mycket skulle ni sÀga att vi ska ge av Mjau om hon fÄr torrfoder ocksÄ? Tack sÄ hemskt mycket för all hjÀlp!

moli1
1

Hej, förlÄt jag sÄg nu. Ska rÀtta mitt meddelande lite *vi kör pÄ torrfodret tills pÄsen Àr slut (cirka 4-5 dagar) dÀrefter gÄr vi nog över helt till Mjau. Ser efter hur det gÄr med hennes mage och sÄ.

ApanAnn
3

Det kan vara smart att fasa in mjau, och öka mer och mer allteftersom torrisarns tar slut. En del katter har plĂ„tkista och klarar snabba byten. Andra kan bli lösa i magen om det gĂ„r för fort. Jag hade inte chansat för det Ă€r inte sĂ„ vansinnigt kul att stĂ€da efter katt som inte hann pĂ„ lĂ„dan

Tant Àr ingen Älder, det Àr en livsstil!

Scorpio97
1

LÄter som att hon Àr trygg tycker jag :)

Till kattungar brukar man sĂ€ga fri tillgĂ„ng pĂ„ foder, dom behöver det nĂ€r dom vĂ€xer. Har aldrig vĂ€gt eller mĂ€tt fodret till vĂ„ra tre katter hĂ€rhemma, dom fick blötmat 4-5 gĂ„nger per dag nĂ€r dom var smĂ„ och dĂ„ fick dom sĂ„ mycket dom ville ha helt enkelt (dom var uppfödda pĂ„ blötmat av samma mĂ€rke, sĂ„ vi behövde inte vĂ€nja över pĂ„ nĂ„got). Sen lĂ€rde man sig ungefĂ€r hur mycket som var lagom. 

Jag skulle inte vÄga gÄ över helt pÄ Mjau efter bara 4-5 dagar, jag skulle hellre sÀga nÄgra veckor eller en mÄnad. Det finns absolut katter och kattungar som kan byta foder frÄn en dag till en annan, men det Àr dumt att chansa. Beror sÀker pÄ vad hon har Àtit tidigare ocksÄ, har hon fÄtt flera olika foder hos uppfödaren har hon förmodligen en sÀkrare mage.

//Jessie

moli1
1

Tack det Àr sant som ni sÀger. Jag tror att vi bör vara lite mer försiktiga Àn sÄ dÄ! Vi kör vidare pÄ att ge henne lite foder dagligen sÄ att hon inte fÄr problem med magen. NÀr vi började med blötfoder frÄn början hade hon rÀtt dÄlig mage en natt, slutade med att hon fick sitt första bad efter det. Men det Àr helt rÀtt som ni sÀger, vill inte att hon ska bli alldeles dÄlig i magen pÄgrund av massa ny mat. Vi kommer ta det mer försiktigt!

Dimocarpus
0

HĂ„ller helt med att barf Ă€r det nĂ€rmast det de borde ha Ă€tit i naturen. 

Jag barfade mina 1-Ă„ringar redan frĂ„n början. De Ă„t bara vĂ„tfoder sedan sakta med sĂ€kert fasade över till MUSH vaisto cat och numera gör jag egenbarf till en av mina. Men du kan ge bĂ„de MUSH och vĂ„tfoder. Men erbjuder ocksĂ„ rĂ„ben att tugga 1-2 ggr i veckan plus nĂ„n Ă€ggula. Dels för tuggmotstĂ„nd men dels ocksĂ„ för tandhygienen. RĂ„bentuggning hjĂ€lper katten att fĂ„ bort matrester i munnen (det blir nĂ€stan som en naturlig tandborstning) 

LĂ€mpligt rĂ„ben Ă€r kycklingvinge (spetsen), lammracks utan kött, kycklinghalsar Ă€lskar mina. TĂ€nk pĂ„ att kattungen byter tĂ€nder snart (dĂ„ Ă€r det bra att inte ge rĂ„ben tills tĂ€nderna Ă€r helt byta) Ett annat tips Ă€r att de flesta katter fĂ„r tandsten förr eller senare (sĂ€rskilt lĂ€ngst bak i munnen) sĂ„ börja tidigt med att vĂ€nja katten vid "tandborstning". Mina fĂ„r cat tandkrĂ€m i en tops (tops gör att det kommer Ă„t bĂ€ttre i bakre delen av munnen). Det gĂ„r med barntandborste som Ă€r mycket mjuka gĂ„r sĂ€kert bra men mina föredrar tops och jag borstar de 1-2 ggr per dag sen de var smĂ„. Börja du tidigt sĂ„ accepterar de det lĂ€tt. Mina ser stunden som en avkoppling numera men inte i början. Det har tagit sin tid. 

Lika sĂ„ med kloklippning. Börja tidigt och vĂ€nja de sĂ„ blir det inte sĂ„ jobbigt sen nĂ€r man kommer pĂ„ att det behövs. 

Det enda du bör va försiktigt Ă€r att fasa in lĂ„ngsamt, ser du att katten Ă€ter sĂ„ Ă€r det bara öka mĂ€ngd. 

Lycka till och vad bra att du tar reda pÄ info innan du erbjuder nÄgot till din katt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.