Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1756 ggr
Jenniefer
1

Min kattunge är döv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. För en vecka sedan köpte jag 2 kattungar. En vit och en bruntigre och det har visat sig att den vita katten är döv. Att han är döv ser jag absolut inga problem med då han är sprallig och busig samt leker med mina andra katter här hemma. (Har sammanlagt 4st) Problemet är bara att jag vill lära honom att komma på kommando och har då tänkt mig att 3 snabba knackningar/dunsningar i golvet borde fungera, men jag vet inte riktigt hur jag ska lära honom det. Hade även varit bra att kunna lära honom något kommando när han gör något fel. (Tugga på kablar samt kloa på soffa/säng är ju roligt som kattunge) Hittills har jag bara "puttat" bort honom eller lyft bort honom när han gör fel men det hade varit bra med något kommando man kan göra på avstånd för vill inte skrämma skiten ur stackaren om han står i en vinkel där han inte kan se mig. Tacksam för lite tipps då detta är min första döva katt :) Bifogar en bild på mitt döva charmtroll.

Lubsan
0

Har ingen erfarenhet av döva katter men om du söker på "döv katt" här på katter iFokus så finns ett gäng trådar med lite information. Bland annat denna http://katter.ifokus.se/discussions/4ff0e20bd3b4fd39b9000041-dov-kattunge.

Lycka till :)

[HundochKatt]
0

Har ingen erfarenhet av döva katter, men kanske en laserpekare kan vara något till att locka till sig katten?

Karmatarerskanise
6

Var det före eller efter köpet som dövheten uppmärksammades?

Det viktigaste är att ni inte låter katten gå ut utan koppel. För en döv katt är oerhört utsatt.

Jenniefer
1

Tack för tipsen! Ska genast kolla :) #3 Det uppmärksammades efter en vecka här hemma hos mig så jag kontaktade uppfödaren. Fick följa med till veterinären med min katt så vi fick det kollat och uppfödaren bekräftat. Har inga ute katter längre. De sista 2 ute katterna jag hade fick jag tyvärr avliva pga en blev "akut" sjuk och den andre pga hög ålder. Vi ansåg att det va dags vid 22 års ålder på vår gamle herre.

Mangochanti
9

Hej!

Min vita katt (som sedan ett år är i katt himlen) var döv, hon blev 5 år då hon fick cancer i njurarna.

Det är svårt med knackningar för att "tillrättavisa" För det är olika hur katten uppfattar det du gör och var katten befinner sig. Du kan knacka för att få den att uppmärksamma att du vill ngt och då du fått den att reagera locka med ngt roligare. Att bara få den att sluta är svårt med knackningar, men du kan få den att bli uppmärksam. Den reagerar på vibrationerna, eftersom han inte hör.

Om du kommer på den med klösa på möbler kan du prova stampa hårt i golvet en gång och sen visa med kroppen.

Kroppsspråket är också till stor hjälp och underskattat av oss människor. Men min dam visste efter ganska kort tid vad vi ville och inte ville att hon skulle göra =)

Jag gjorde så att jag flyttade min katt och hytte med fingret =) och spände min kropp så hon såg att jag inte ville att hon gjorde si eller så, även använde ansiktets uttryck med rynkade ögonbryn och viktigt att katten tittade på mig.

Komma-  då knackade jag i golvet och vinkade med handen och gav henne godis först tiden som jag sen fasade ut, men att hon fick ibland. Detta fungerade bra, men ibland kunde hon ju vara sur och då hjälpte inget.

Hon var duktig på att vara ute i koppel, då hon inga skrämmande ljud hörde var det lättare att gå med henne än min hörande katt.

Viktigt som jag upplevde med min katt att vara försiktig om man behöver väcka sin katt, lite försiktigt kliande vid huvudet för att visa att man är där. Min kisse kunde bli förskräckt om hon sov och ngn plötsligt ville flytta henne. Viktigt att komma ihåg då katten är döv att den sover kanske djupare då världen är tyst runtikring och de naturliga skiftningarna i ljuden inte finns.

Min katt klarade sig utmärkt utan sin hörsel, blev duktig på att se och följa familjens kroppsspråk och vår andra katts språk.

Hon var oerhört älskad och är väldigt saknad.

Lycka till!

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Moast
0

Vad intressant! Jag läste för ett tag sedan att helvita katter oftast är döva.. Är detta bara en myt eller är det faktiskt sant?

[HundochKatt]
1

Det är en myt, eller viss sanning ligger det förstås i det. Men jag har vuxit upp med helvita katter som inte varit döva. 

Minns dock inte vad det beror på att en del blir det och andra inte. Men det har säkert andra koll på.

MonicaLagerquist
7

Länk till en sida som förklarar varför vita katter har större risk att bli döva.

http://emmisibirier.bloggagratis.se/2011/03/24/4932581-varfor-ar-helvita-katter-ibland-dova/

En studie av George Strain publicerad 2006 visade:
18 % dövhet hos vita norska skogkatter
17 % dövhet hos vita maine coon
11 % dövhet hos turkisk angora

Nordiska Rexringens undersökning för ett par år sedan visade på runt 5% dövhet hos de vita cornish och devon rexarna.

Hos vita huskatter finns det siffror som visar på en frekvens av 40-60 % (om jag inte missminner mig helt) dövhet. Ska se om jag hittar mer exakt källa imorgon, men jag tror det är Bergsma & Brown som ligger bakom siffrorna.

Helvita katter är inte sällan döva. Detta beror på en tidig tillbakabildning av hörselsnäckan i innerörat. Det är betydligt vanligare med dövhet hos blåögda vita katter än hos gulögda, men det finns även gulögda vita katter som är döva och blåögda vita med normal hörsel. Katterna kan också vara döva bara på ena örat. Odd-eyed vita katter är ofta döva på örat som sitter på samma sida som det blå ögat.

Stolt ägare till tre La permer

molbojse
3

#6 och #8 80% av vita katter med två blåa ögon är döva. 40% av vita katter med gula ögon är döva och de katter med ett blått och ett gult öga är i regel döva på den sidan det blå ögat sitter :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Moast
0

Intressant!!

[HundochKatt]
0

#6 Väldigt intressant. Har säkert läst om det förut, men minnet sviker. 

Intressant också att det är så hög andel vita katter som faktiskt blir döva. Men då är frågan om det inte har med andra genetiska aspekter att göra också? 

Som jag nämnde längre upp så är jag uppvuxen med vita katter. Mamman var vit och de flesta kattungarna blev vita (om inte alla? Minns inte riktigt). Ingen av avkommorna visade några tecken på att vara döva. 2 av avkommorna ur två olika kullar ägde jag själv och en bit in på mitt vuxna liv. Ingen av dem var döva. Gul eller grönögda (hittade ingen bild snabbt). Kan förtälja att de var semilånghåriga eller angora som man kallade alla "långhåriga" katter för förr. I alla fall i mina kretsar.

[Lilyz]1
0

Min helvita huskatt är också döv. Hon följer för det mesta den andra katten så när jag ropar på honom brukar hon också komma, hon lyder också "teckenspråk" väldigt bra men då måste hon ju vara inom synhåll. 
Något kommando som får henne att sluta göra saker jag inte vill att hon gör har jag inte kommit på, varken för henne eller den katten som hör för de gör som de vill i vilket fall.. Man får avbryta dem eller distrahera dem så de slutar.

Hime
1

#11 Här är lite intressant läsning. Att vita katter med blå ögon oftare är döva än andra katter är ingen myt utan full sanning. 

Citat ''En del vita katter blir döva. Undersökningar har visat att 80 % av blåögda vita och 20 % av gulögda vita katter blir döva. Även vita odd eyed blir döva ibland, liksom katter med höggradig vitfläckighet. Sammanlagt beräknas ca 40 % av alla vita katter bli döva.

Katterna föds inte döva. Istället börjar delar av hörselorganen förtvina vid 6 dagars ålder och är helt förstörda vid 2 veckors ålder, ungefär samtidigt som örongångarna öppnar sig.

I vissa länder är det förbjudet att avla på vita katter. I EU-länderna är det förbjudet att avla på defekta djur och på djur som kan förväntas nedärva defekter. ''

Här har du sidan, den förklarar riktigt bra tycker jag. 

http://www.katt.nu/kattfakta/kattgenetik/del-6-vit-farg-och-vitflackighet/