Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 14365 ggr
[Highonbluetomorrows]
6

Halsband eller inte halsband?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  1. Bör man ha halsband på sina katter? Varför/varför inte? Skiljer det sig beroende på om katten är inne- eller utekatt?
  2. Hur fungerar säkerhetshalsband? Går de SÖNDER varje gång de går upp eller är det bara att sätta på det igen?

Var med om en sjukt läskig sak igår, när min lillkatt fick ett halsband. Han försökte hoppa ur det och lyckades på något sätt fastna med det i munnen, så att det liksom spärrade upp hans käkar. Och så fick han panik givetvis. Förstår inte ens hur det gick till, han hade lyckats "spänna upp" det själv. Usch jag blev så ledsen… Så nu är det säkerhetshalsband eller inget halsband alls som gäller. Vad säger ni? Finns det halsband med säkerhetslås som inte sliter så mycket på pälsen?

Har en katt som är öronmärkt och en som inte är det. Både innekatter som är ute under uppsikt (den ena i sele den andre lös).

[sakring]
0

Id-märk den andra också. Både i örat och med chipmärkning. Ett kattungehalsband som går upp när de fastnar är bra. Tyvärr så sitter det fast där katten fastnar så man få ha ett par tre stycken hemma.

Ett sådant halsband ska sitta så pass hårt så att katten inte själv kommer åt det som i ditt fall. Det finns inget gummiband i dem.

Senast idag läste jag om en katt som kom hem efter 8 månader. Det var en innekatt som lyckades att springa ut men som hade ett halsband med ägarens namn och telefonnummer.

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlshamn/sigge-kom-hem-efter-atta-manader(3168271).gm

Viccan92
0

Vi har fyra katter med halsband. En har inte direkt halsband utan ett brett gummiband så om hon fastnar så trillar det lätt av. Två sitter så att dem kan fastna ja då vet jag inte om dem kommer loss. Fast dem har så mycket päls så svårt att tro att dem skulle fastna. Den sista har ett väldigt dåligt halsband som har jättelätt för att gå upp. Trillar ibland av bara man rör vid det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Highonbluetomorrows]
0

#1. Var köper man sådana kattungehalsband som du syftar på? Han är lite större nu än på bilden i mitt huvudinlägg :P. Men fortfarande väldigt smal hals.

BARFmycat
1

Jag har halsband till alla mina tre utekatter, modeller med reflexband samt en såndär tub med en lapp i där det står vad de bor. Jag tycker att alla utekatter borde ha halsband med reflex, de syns faktiskt mycket tydligt då! Och klipp för guds skull bort den där pinglan, det enda den gör är att tala om för räven vart katten är..

Om man har innekatt ser jag inte riktigt vitsen med halsband.

När jag har vänjt mina katter med halsband när de var små satte jag på det väldigt tight först så att de inte skulle kunna krypa ur det, sen när de accepterat lossade jag på det så att om de fastnar kan de krypa ur.
Halsbanden jag har nu sitter så man får in två fingrar emellan, plus att det är resår i dem så fastnar de kan de lätt krypa ur.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[sakring]
0

De finns i en  välsorterad zoobutik. # 4 Du läste inte länken som jag lade in på den katten som smet ut. Det var tack vare ett halsband med namnuppgifter och telefonnummer som den kom til rätta.

BARFmycat
0

Nej det gjorde jag inte, jag läste bara det TS skrev.

Man kan ju ha chip + öronmärkning också.

[Highonbluetomorrows]
0

#6. Tyvärr är det inte alla som förstår öronmärkningen utan tror att katter utan halsband = hemlösa. Min fd utekatt har ett bra halsband (tycker vi) där det står "My boss is.." som var just reflex. Pinglan togs bort direkt ja. Det var ett halsband i samma modell vi försökte få på lillkatten.. och då kändes det helt plötsligt bara livsfarligt i stället.

Var köper man halsband som har

1. Reflex
  2. Utrymme/tub skriva namn/adress, och
  3. Säkerhetslås
  4. Extra plus i kanten om det är skonsamt för pälsen.
line84
0

#7 Mina föräldrars katter har halsband som vi köpte på arken som har reflex, plats att skriva telefonnummer med litet knäppe där numret döljs, "säkerhetslås" och jag tycker det verkar skonsamt mot pälsen!

BARFmycat
0

Brukar finnas på alla djuraffärer.

Personligen gillar jag inte såna där modeller som man skriver direkt på halsbandet i, eftersom det brukar försvinna om det är blött ute. Man kan ju förstås kombinera med en adresstub, så har man dubbel uusättning information om någon av dem försvinner?

AnnaMaja0
0

Vill bara ge ett litet tips :-) Till mina katter har jag gjort små graverade brickor som dom har i halsbandet. På brickan står deras namn, vårt efternamn samt mitt mobilnummer. En bricka med gravyr kostade 85 kr. Hade förr de där små tuberna med en liten lapp i, men mina katter var mästare på att tappa dom. Eller ja, tuberna skruvade upp sig så endast "locket" blev kvar medan botten och adresslappen försvann. De graverade brickorna är det aldrig någon som tappat :-) Dom kan man beställa t.ex här: http://www.gravyrshoppen.se/

Hawknestgrove
0

här är ytterligare komplement, som fungerar som en sån där nyckelbricka….Plus att har du resårhalsband, gör det enkla testet, att ta tag i det och DRA det över huvudet på katten. Det ska gå.

http://www.petdirekt.se/Log-Out-PetDirekt-Cats.htm

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fridaaaa
0

Har halsband till båda mina, med id-tub på.
Vill inte att någon ska ta dem för vildkatter eller om dem blir påkörda, inlåsta eller annat, så är det bra att dem kan se vem katten tillhör….

Säkerhetsspännet ska gå upp, men finns ju inget som är 100%, så vi har halsbanden något lösa på våra katter…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hawknestgrove
0

men just de här små idbrickorna är väldans bra! de är inte stora heller… Som en gammal 10-öring, om någon kommer ihåg…

gubborna
0

Jag har en fundering. Jag har en katt på sex månader, vi bor på andra våningen i en stor lägenhet och undrar om jag ska ha halsband.
Han är nyfiken och gillar att vara på balkongen (som är inglasad men är öppen lite men inte så att han skulle kunna komma ut)

Ska man köpa ett halsband eller är det helt onödigt? Om han kommer ut ur ytterdörren så är det bara i trappen och då hade man märkt det. Men allt lite orolig är man att han ska bli väldigt nyfiken och ta chansen att hoppa ut från balkongen om någon lämnat den lite för öppen.

Supinesophie
0

#14 Om han inte är kastrerad än kan du be att få honom tatuerad i örat när han ändå är nersövd under kastreringen.

EddaM
0

Jag har långhåriga innekatter och jag ställer ut då o då och jag kan då inte ha halsband på mina katter, det skaver bort pälsen så det blir inte så fint. Men visst hade jag velat ha ett korthår ibland som man kan blinga upp vid speciella tillfällen =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

BARFmycat
1

Halsband skaver av pälsen på korthår med, mina som haft sedan de var små fick inte ens tillbaka pälsen efter 1½ år. Men det gör inget, jag ska inte ställa dem!Glad

[Highonbluetomorrows]
0

Alltså nu när jag tänker efter så känns det som att det halsbandet jag skrev om i #0 var av typen "säkerhetshalsband". Katten måste fått in en tass under halsbandet som då drogs ut - men inte knäpptes upp eftersom det inte finns något "knäppe" - och så fastnade det i munnen i stället när katten försökte få loss det. Dvs det var skitfarligt. Samma sak hände med vår andra katt nämligen nu när vi gett honom ett nytt halsband… Och vi som tyckte vi hade hittat ett så bra. Det blev i alla fall bra när vi spände åt ordentligt så det inte fanns utrymme för tassen att komma i mellan.

Hur ser ett vanligt säkerhetslås ut?

Och ja, oj vad dem skaver på katternas fina päls (även min korthåriga)! Men vi ställer inte heller ut så, så får det va.

Viccan92
0

När Dixi kom inte några dagar sedan då hade hon halsbandet runt ena frambenet med. Men det halsbandet går ju upp för minsta lilla så vet inte hur hon lyckats med det. Men vågar inte låta det gå ute utan halsband. Vi misstänker att Blixt har en annan familj med och hon har ändå både halsband och öronmärkning.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Quickeman]
0

Min innekatt har så gott som alltid halsband på sig. Ett med reflex och i något stretchmaterial, så skulle han fastna så kan han få av sig det lätt i alla fall.

Tar bort pinglan och sätter dit en sådan där tub med adress/tel.nr lapp i. Efter att ha haft massor av tuber som skruvat upp sig själva har jag nu äntligen hittat en modell som inte skruvar upp sig själv Glad

Heidi
0

Såg att flera skrivit om halsband med resår. Vill bara varna om just dessa halsband. En olycka händer lätt med just resårhalsband. Katterna får tex lätt in en tass och fastnar så, får panik och skadar sig. Vet katter som varit med om detta.

Allra bästa halsbandet är ett säkerhetshalsband utan resår men med ett säkerhetslås som lossnar vid tryck.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Rafflan
0

Halsband med säkerhets lås ute :)

Vanligt halsband eller halsband med säkerhets lås inne :)

BARFmycat
0

För er som har DollarStore kan jag tipsa om ett halsband märke Best Friend jag köpte igår som var i mjukt nylon med gummiresor på, och ett reflexband på mitten. Fanns i massa fina färger, kostade 10;-

Björnidet
0

Den katt vi har var en innekatt tills den flyttade till oss vid ett års ålder, i början hade vi halsband på den men jag var rädd att den skulle fastna någonstans när han väl fick komma ut så vi tog av halsbandet. Nu har det gått c:a ett år sedan vi fick katten och nu är han mest ute på dagarna, det enda problem vi har är att kattdamerna i omgivningen ger vår katt stryck någon gång varje vecka. Min misstanke är att då han är kastrerad så ger sig damerna på honom för att han luktar inte som han ska, eller kan det va så tokigt att de tycker att han är oduglig så därför får han spö. Har ni någon åsikt om det.

viciouscircle
0

jag tvivlar på om jag någonsin kommer använda halsband på mina katter. Tycker det är rena dödsfällan..

Då är det mycket bättre att öronmärka (om man vill att det direkt ska synas att katten har ett hem).

Chip är ett måste. Öronmärkning ett plus.

BARFmycat
0

En av de främsta anledningarna till att jag har halsband är pga reflexen.
Ska sy på reflexflärpar på Tengils halsband eftersom det syns dåligt då han är långhårig.

[Highonbluetomorrows]
0

#25. Min lille är öronmärkt men så rädd för människor (fd hemlös) så jag tror inte att någon hade fått komma så nära så de hade sett att han var märkt. Med risk att folk (eller skjutgalna poliser……) tror att han är hemlös fortfarande vill jag då gärna ha ett halsband till honom :).

Men nu har han levt i ett halvår utan halsband så han lär inte tycka om det direkt Oskyldig

Hawknestgrove
0

ett sätt attvänja en katt vid halsband är att inhandla babyresår och göra et litet halsband som katten kan träna med inne under bevakning. så smånigom så går man över till grövre resår och slutligen till vanligt säkerhetshalsband. Jag var ju tvungen att göra så med arne förut när han hade pejl. sakta sakta vande jag honom vid ett resårband inomhus, sen blev dte vanligt halsband med ett litet AAAbatteri fasttejpat. För så sort är ju själva sändaren. Allt detta gjorde jag innan jag köpte pejlen, hade ju varit snöpligt att köpa en dyr pejl och sen ha en konstrande katt. det gick bra….

viciouscircle
0

27# jag tror knappast att någon bestämmer sig för att skjuta honom utan att först ha kollat upp diverse märkningar. Polisen är antagligen medveten om att vissa är chippade tex.. och det kan man absolut inte se utan att ha fångat in katten.

Då är risken nog betydligt större att katten fastnar någonstanns i halsbandet och skadar sig på det sättet :/

[Highonbluetomorrows]
0

#29. Det var ju visserligen lite ironi angående polisen. Syftade på poliserna som sköt en id-märkt katt och slängde kroppen utan att ta reda på vem som var kattens ägare. http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7581823

Men svar nej, poliser vet inte alls alltid hur de ska hantera fall med katter - märkta eller inte. Tvärtom så råder det väldigt stor okunskap.

Hawknestgrove
0

och tyvärr, ovilja hos många… Däer skulle faktiskt de stora föreningarna landet runt som har lite pondus en uppgift. Information till poliser  landet runt…

viciouscircle
0

30# där ser man.. Fast ja.. jag står fast vid att jag inte tycker att halsband är den rätta vägen. :/ Riskerna där väger fortfarande över.

aloizias
0
Eine
0

Inga halsband på mina katter som är enbart innekatter förstås. Den enda som har, och älskar halsband är jagFlört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Androjki
0

Jag har köpt ett sådant halsband som syns i länken nedan. Är det någon som har erfarenhet av dem? Är de bättre än de som är elastiska med tanke på det där med att fastna med tassen? Jag tänkte låta det sitta ganska löst, så att jag kan få in två eller tre fingrar, med förhoppningen att han kan backa ur det om han skulle fastna någonstans. Han är en ganska smal katt om det har betydelse, gissar att väger runt 3 kg.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/katthalsband/tyghalsband/251073

Wony
0

#35 Vi har haft den sorten, men den där flärpen man skriver namnet på åkte upp hela tiden och så fort det var blött ute gick inte texten att läsa. Annars funkar det bra.

Vi har denna modellen (men den har ingen adresslapp):

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/katthalsband/tyghalsband/251072