Han öppnar inte ena ögat
Min katt Walter verkar inte kunna öppna ena ögat.
Han låg i min säng och tvättade sig och jag satt bredvid. Klappade honom lite och då var hans öga helt normalt men sen efter ett par minuter när jag kollade på honom igen så verkar han inte kunna öppna ena ögat. Vet inte om han råkade riva sig själv eller något.
Vad kan det vara? Vad kan jag göra?
Do as you would be done by - And think for yourself
Kan vara skit som kommit i ögat eller så kan han ha rivit ögat och skadat det. Titta om du ser något.
#1 Han rycker bort huvudet när jag försöker, men jag såg att det såg lite slemmigt ut. Han kan väl inte ha fått nån inflamation så snabbt?
Ögat producerar skydd om ögat är skadat eller har något som skaver. Ring och rådfråga vet.
#3 Ska göra det.
De sa att vi skulle vänta och se.
Men jag vill inte att han ska ha ont om han har det, han rycker ju bort huvudet om jag försöker röra honom.
Brukar du kunna kolla ögonen i vanliga fall?
#6 Nej, inte direkt men brukar klappa honom vid kinderna och så men nu verkar man inte få röra honom alls nära ögat. Blir orolig.
Förstår det. Är inte kul när ens djur har ont. Jag hade ringt igen och sagt att katten visar tydliga tecken på smärta och att du vill komma in med den.
#8 Mamma säger att vi borde försöka badda hans öga med ljummet vatten först. Kan det vara en bra idé?
Ta inte ljummet från kranen. Utan koka upp vatten och låt svalna.
#9 Ja, ni kan prova med det och sen titta om ni kan se något skräp i ögat. Annars blir det veterinären.
Ska göra det.
Min ena perser kan ibland få in smuts eller hårstrån och ej öppna ögat. Rådfrågade veterinär och sköljde med koksalt, krävdes några gånger om dagen men sedan gick det över. Bäst att vara två personer för det är inte helt lätt att göra själv.
Vi har gjort det nu och han gjorde inte något motstånd alls. Nu har han ögonen lite mer öppna och han petade lite försiktigt på det med tassen. Behöver vi fortfarande åka in eller ska vi avvakta honom lite grann?
Om ni ser en förbättring redan kan ni avvakta
Han öppnar inte ögat helt men han låter mig röra det nu och jag eller mamma ser inget fel i det. Vi ska badda det i vatten igen senare och om det blir värre åker vi till veterinären.
Köp koksaltlösning på apoteket, tex drop it, finns små som man kan spola tårkanalerna med! Min katt kan få in skräp, hår i ögat, då har det hjälpt spola tårkanalerna! Det är däremot inte så lätt, men detta har hjälpt min katt, Låt inte katten gå för länge om den kan ha drabbats av infektion\skada i ögat utan sök då veterinär! Då annars finns risk för permanenta skador på ögonen! Börjar det bli bättre kan du ju avvakta och bara spola tårkanalerna ett par ggr\dagen!
#17 Spola tårkanalerna? Ögat menar du väl eftersom det är i ögat skräpet sitter.
Jag sköljer själv med esprees ögontvätt.
Nej Hera jag menar tårkanalerna! 😃 hundar och katter har 3 ögonlock!, fråga mig inte hur, men när man spolar "ögat" spolar man ut smuts via tårkanelerna! Det är lite svårt att beskriva, kan man säga kanterna på ögat? som beskrivning? Läs om kattens tredje ögonlock på nätet.
Gör som #17 säger.
Koksalt är annars enkelt att göra hemma.
Spola hellre än badda, att badda kan irritera mer när fibrer från bomullen lossnar.
Tops är inte heller optimalt och inte heller papper.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det är mycket bättre idag :)