Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 32236 ggr
madebyinferno
24

vad är en skeppskatt??

Såg i en annons på blocket att de sålde skeppskatter, vad är det??

MonicaLagerquist
5

En katt med missbilade tassar.Den har för många tår.

Stolt ägare till tre La permer

madebyinferno
0

Är det något man eftersträvar på något sätt iom att skeppskatterna var dyrare än de vanliga i kullen??

EddaM
6

Åhh nej man får inte avla på detta! Men idioter finns det överallt tyvärr.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LaSadie
6

#2 Nej, det är en missbildning och inget som man ska avla på precis. Men många tycker det är speciellt och ser det som ett sätt att sälja katterna dyrar. En annan myt är att om en katt har en extra tå är det en Norsk Skogkatt, fel fel fel

Heidi
3

# 2 Det är VERKLIGEN inget man borde eftersträva då det är en missbildning Skrikandes. Människor som avlar på dessa katter och dessutom säljer dom som att det vore en speciell ras eller något bra är extremt okunniga eller inte särskilt stora djurvänner. Ofta är skeppskatter inavelskatter.

Självklart förtjänar skeppkatter att leva dom också men man skall aldrig avla på dessa.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

dagdrivarn
5

Själva defekten heter polydaktyli och är ofta orsakad av inavel, benämningen skeppskatt kommer från långt tillbaka i tiden då det var vanligt med skeppskatter för att hålla råttorna borta på de långa resorna till havs.

Av naturliga skäl blev det en hel del inavel hos katterna på dessa resor då de ju ofta var ute många år till havs och något stort urval på partners hade katterna inte. Det var därför vanligt med polydaktyla katter bland dem därav benämningen skeppskatt :-)

Inom rasförbunden i sverak är det förbjudet att avla på katter som är polydaktyla alltså har fler tår än normalt.

Med andra ord, nej det är inget att eftersträva!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Kattflicka
2

sökte lite på blocket. vissa säjare verkar marknadsföra det som något positivt. Hittade dessa två annonser, men söta gulliga norska skogSkattungar.

"Mamman är norsk och pappan är en skepparkatt."

"Mamman är norsk skogskatt. Några av dom är så kallade skepparkatt med åtta klor på varje tass, väldigt söta och orginella."

Suck. vad trött man blir på att folk inte tar reda på fakta.

undrar om skepparkatter säjer bättre än "vanliga"?

[Anunnaki]
0

Jag håller helt och fullt med om att polydaktyli är en missbildning på den katt som har för många tår. Kanske förekommer det vid inavel men jag läste för ett antal år sedan i en bok om katter om bl a polydaktyli. I den boken var det en karta som visade områden där polydaktyli förekom och bland dessa områden fanns nordvästra delen av Siljansringen. Jag kommer ihåg detta väldigt väl för jag bor just där och det var sedan vi flyttade hit som jag första gången såg polydaktyli. En granne hade en katt med polydaktyli och den kattan fick flera ungar som också hade för många tår.

Det händer att någon extra tå orsakar besvär hos katten så att tån måste opereras bort eller att man måste vara mycket noga med att klippa någon viss klo för den skaver annars på någon trampdyna.

Kattflicka
0

#8 stod det något om varför de är så vanliga just där?

madebyinferno
0

#7 säkert samma annonser jag sett ;-)

verkar just vara något i de okunnigas värld att eftersträva för det förhoppningsvis inte är vanligt :-( nej inte ska man avla vidare på en missbildning!!

[Anunnaki]
0

# 9 Det var en karta över mycket mer än Sverige men det stod inget om orsaken. Det kan ju vara en mutation som tämligen lätt uppstår och när den väl är där kan den vara dominant. Grannkatten med många tår var en sköldpadda. Jag känner en kvinna i Västerås som har en sköldpadda med polydaktyli nu. Det var en engelsk bok som hade dessa uppgifter.

[Norrbysa]
1

Anmäl sådana annonser till Blocket. Dom är ju falska..

madebyinferno
0

# 12 bra idé!

Kattflicka
0

I de fallen som det handlar om inavel, undrar hur pass mycket inavel det krävs? om det är första generationens inavel, eller om det pågått generation efter geneartion… för jag tycker att åtta klor på varje tass, som i annonsen jag citerade i #7, låter som extremt många klor!

[Norrbysa]
1

Om man fortsätter att avla på den här missbildningen kan det ju bli allvarliga och plågsamma fel på katterna..

Hawknestgrove
0

ja, ta och påpeka detta till Blocket, det är ju inte bra att missbildningaer favoriseras…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kattflicka
0

jag har anmält annonsen till blocket nu och förklarat läget.

Hawknestgrove
0

jättebra!!!!!

Kattflicka
0

nu sökte jag på skeppskatt istället för skepparkatt, och det kom upp hela 13 (!!!) annonser.

SweGizmo
0

Är det på något sätt farligt för en skeppskatt att ha flera tår?????

Min blogg: SweGizmo.se

Hawknestgrove
0

Det är ju farligt, då den kan trassla in de extra tårna…..OCh fastna

SweGizmo
0

#20 trassla in sig i vad:s??? Dem trasslar väll inte in sig mer än vanliga katter?

Har ingen skeppskatt men är nyfiken:)

Min blogg: SweGizmo.se

Kattflicka
1

På wikipedia står följande:

Polydaktyli kan vålla vissa besvär. Problem med inväxta klor kan uppstå om inte katten får regelbunden klovård. Det varnas från vissa håll för konstant avel på katter med denna missbildning. Sådan, målmedveten inavel (främst i USA) har medfört andra, plågsamma mutationer. Målmedveten inavel är i sig en mutationsrisk, och det finns inga säkra belägg för att just polydaktylin har givit upphov till mutationerna ifråga. Det händer ofta att kattungar födda från skeppskatt får olika men . såsom Mag-brock och tarmproblem,operation nödvändig. Sinnet kan ofta bli instabilt.

se hela texten på http://sv.wikipedia.org/wiki/Skeppskatt

här är en till text, som uppger ännu värre problem http://www.hundfysik.se/sirius/forum_entry.php?id=2627 länken som denna text uppger som källa fungerar dock inte.

Hawknestgrove
1

Jo av samma anledning, som man om det finns opererar bort sporrar på hund på bakbenen. De kan förorsaka att de fastnar, då det inte är lika mycket  ordning  på extragrejerna som på de vanliga

Kattflicka
0

jag tycker att skepparkatter förtjänar bra hem och ett bra liv. men jag tycker inte att annonsörerna ska marknadsföra dem som någon form av exotisk ras, och sälja till köpare som är omedvetna om att katten kan få problem i framtiden. jag tycker att om ett djur har en missbildning, så får man kalla det för vad det är. i detta fallet polydaktyli.

vissa verkar medvetet avla på dessa katter, för att få fram ungar med många tår. de är nog inte medvetna om konsekvenserna. jag anser, för katternas skull, att det är olämpligt att avla fram missbildningar.

Hawknestgrove
0

nä, stackars små kissar. de kan som sagt fastna rejält med extraklorna, som inte är lika funktionella som de vanliga och tänk själv hur illa det kan gå för en sån liten….

[Anunnaki]
1

Funktionella eller ej beror ju lite på var de sitter men det kan definitvt bli problem med klor som växer in i trampdynorna och som därför kräver extra koll och vård. Bra att det blev anmält till Blocket. Dessa katter ska förstås få bra hem men de ska inte säljas som något som är för mer.

Hawknestgrove
1

ja och tittar du på  de där  extraklorna, så är de ofta små och slappa och bara hänger där och kan fastna i allt, precis som baksporrar på hundar

EddaM
0

Det värsta fallet jag har sett var på en gård på orust, kattungar med åtta tår på varje tass…tänk vad smärtsamt det måste ha varit=(

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

spiritedaway
0

Blocket bryr sig typ inte. Eller så har jag bara väldigt otur.

Men jag såg en annons för ett tag sen där det stod att pappan var mest troligt norsk skogskatt då ena kattungen hade en extra tå.
Jag anmälde annonsen och skrev till annonsören och förklarade att det var en missbildning och hade inget med norsk skogkatt att göra.

Men den informationen gick tydligen inte in för då fick jag bara till svar att pappan visst är norsk skogskatt för hon har sett pappan och han har en extra tå.

Då skrev jag och försökte förklara igen och skrev vad missbildningen heter osv. Och att det absolut inte bör avlas på.

Fick dock inget svar efter det. Annonsen fick vara kvar. Förhoppningsvis är köparen någon som kommer kastrera sin kisse.

Hawknestgrove
1

Ta upp det på aftonbladets insändarsida. Blocket är ju vad jag vet, en del  som är styrd av Aftonbladet. Då syns det ännu mera

madebyinferno
0

#30 Om jag förstod texten rätt så avlar de på den missbildningen :-(

Hawknestgrove
0

Precis…. skrämmande. MEn jag plockade fram länken på Google bara för att visa hur j***t det kan se ut!Du kan tänka dig, hur illa en sån kisse kan göra sig, med de extra tårna som kanske fastnar i en gardin…..

madebyinferno
0

#34 stackars kissar :-(

hairballs
2

Min grannes katt har precis den här missbildningen. På sätt och vis är han söt med det men jag har märkt att han har svårare att balansera längs räcket än vad mina egna katter har. Inte så att det verkar påverka balanssinnet utan att tassarna/ klorna inte kan knipa runt när han klättrar. Så det är nog inte bara problem med klor som klämmer och växer fel dessa katter kan ha.

paow
1

Självklart är dessa katter värd hem och kärlek - men de som fortsätter avla på dem därimot Skrikandes hur tänker dessa människor?Gråter

Man avlar inte på en hund med t.ex hötfproblem, vad är skillnaden egentligen..

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Scully
1

När jag satt och kollade runt så hittade jag en ras som är godkänd inom IDP men ej i FIFe, denna ras heter Pixie bob och dom ska ha extra klor. Det är den enda som SKA ha extra klor. Men så är det ju med skrönor om just detta med skeppskatter, synd bara att så många som saknar kunskaper går på det säljknepet Rynkar på näsan

spiritedaway
0

#38 mm. den är väl från usa?

Scully
0

#39 Jo precis. Den kom hit till Sverige så sent som 2002. Så vi får väl se om den blir godkänd inom FIFe inom sinom tid

paow
0

PÅ wikipedia står det att Mainecoon ofta har fler klor

spiritedaway
0

#41 Stämmer det verkligen? Wikipedia är ju inte direkt en källa man kan lita på eftersom vem som helst kan gå in och skriva typ.

paow
0

#42 nej jag har ingen aning! Förvånad Jag skrev mest för att jag undrade om de värkligen stämmde - glömde frågetecknet bara.

spiritedaway
0

#43 Jag gick in snabbt på länkarna som finns där. Och hittar inget om polydaktyli. Jag kan ju ha missat det dock.

paow
0

Gå in på Wikipedia och sök på Mainecoon så står det.

"En egenart hos Maine Coonen är att de ofta har polydaktyli, det vill säga att de har fler tår än vanligt på tassarna"

Fast såg nu också att det stod att de var fortfarande ganska vanligt i USA, så de kanske inte alls är så här i Sverige.

spiritedaway
0

#45 Jo där såg jag. Men jag väljer att kolla källor istället, för vem som helst kan skriva vad som helst i själva texten.

Finns en anledning varför fler och fler skolor har insett hur dålig källa wikipedia är ;P

Kanske stod om det på den engelska länken då.

paow
0

Jo, därför jag frågade här om detta verkligen kunde stämma :p

dagdrivarn
1

Men rent krasst alltså, egentligen skulle ju dessa katter vara mycket billigare än syskonen med tanke på ev. framtida operationer osv.

Kanske skulle alla ta och maila dessa annonsörer och fråga hur säljaren ersätter en ev. operation av extra tår osv. Om inte annat så kanske det ger dem en tankeställare!

S*Dagdrivarn Maine Coon

dagdrivarn
1

I USA och även i Europa avlas det en del på Maine Coon med polydaktyli, här i Sverige får vi inte använda en polydaktyl katt i avel utan får endast avla på normaltåade.

Men så nära som Danmark tillåter avel på maine coon som är polydaktyla.

Att just Maine coon har en förekomst av polydaktyli är inte så konstigt då man man tror att katter kom till Maine med just sjöfarare och beblandade sig med de lokala katterna. Maine Coon förekom i stor utsträckning i just kuststäderna i Maine Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

spiritedaway
0

#49 Intressant :)

dagdrivarn
1

Såg att jag skrev lite otydligt men det kanske framgick ändå att i Maine Coonens historia står alltså att man tror att rasen uppkom när skeppskatterna gick i land och beblandade sig med de lokala katterna i kuststäderna i Maine och därför var förekomsten av Maine coon så hög där i början och rasen spred sig sedan innåt landet :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Ninja
1

Det är rent av olagligt att avla på mutationer, dvs missbildningar, defekter, som är eller kan vara negativa för avkommorna.

SJVFS 2008:5
24 § Djur får inte användas i avel om

1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
….

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt

Melli-sen
0

Använde sökfunktionen och hittade den här gamla tråden. Vi fick hem vår "Skeppskatt" för 4 veckor sedan En härlig sköldpaddsfärgad katthona med 7 klor framtassarna och 5 bak. Hon använder sina extra klor och tår precis som de andra och "tummen" har hon stor användning för när hon griper tag i olika saker.. Att vi får hålla koll på extraklorna och klippa dem emellanåt känns självklart. Att missbildningen är smärtsam och farlig köper jag inte dock, jag har letat överallt om info om ev. medföljande defekter, t.ex på inre organ, kortare levnadsålder och liknande och inte hittat något. Att de flesta sk. skeppskatter är resultat av inavel köper jag inte heller, då genet är dominant och bara en förälder behöver bära på det för att ca. 50 % av avkommorna ska få extra tår. I USA verkar dom avla väldigt medvetet på defekten (alltså para 2 katter som båda har extra tår) och det i sin tur kan leda till allvarligare defekter (sk. twisty cats, med missbildade framben), vilket jag självklart är emot! Om sk. skeppskatter omfattas av SJVFS 2008:5 24 § beror på om det klassas som en sjukdom och ett funktionshinder. Det är inte heller ett ressesivt gen så kattungar efter "skeppskatter" utan extra tår bär inte på defekten….vilket gör annonser som "Mamman är norsk och pappan är en skepparkatt." väldigt meningslösa.. Våran tassan är oavsett en underbar katt som vi skaffade sedan min sambo sett en "skeppskatt" i 2008 och tyckte den var fin. Tassan var min 7-års present till honom Jag betalade 150 kr. för henne men fick köra en bra bit… Hon bodde i ett stall långt ute på landet. Nu jobbar vi på att vänja våra 4 hundar och Tassan vid varandra!

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu

Juanitalofgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej.

Jag har sökt runt på nätet ett tag nu och kom fram till den här sidan, då jag letar efter svar på om min katt har den här defekten i och med att han har 6 tår/klor på varje tass. Dock ser det inte ut som någon missbildning då den sitter perfekt och att han mer eller mindre använder den extra tån för bättre grepp och stadga. Jag vet som sagt inte mycket om det här så det är därför jag skriver till er som läser/informerar.

Vad tycker/vet ni? (bilden)

är även osäker på hans färger då alla trott att han varit hona även vi tills vi såg skillnaden på könen..

//Orolig kattägare

[Emma--]
5

#54 är det fler tår än normalt så är det polydaktyli . Alla katter får ju inte problem men man ska inte avla på en sån katt i alla fall :)

MonicaLagerquist
0

#54 Bruntabby med vitt EMS kod  n 02 21

Stolt ägare till tre La permer

DeniceP
1

#30 två av våra Maine Coonkorsningar har sådana tassar, klorna är inte ett dugg ivägen :) Tvärtom, de använder sina "tummar" för att plocka upp saker, hålla fast i saker och för att bättre hålla om smala saker de klättrar på, tex stolsrygg.

Vi upplever det inte som att klorna är ivägen, men nu har ju våra "bara" en extra klo på varje framtass. Så de är ju inte extrema :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Melli-sen
0

Våran Tassan har inte problem med sina extra tår/klor.

Jag kollar de extra klorna regelbundet ifall de inte slits tillräckligt på naturligt sätt. Hon är delvis utekatt (nu i vinter är hon svår att få ut dock :-P) så hon får ha lite långa klor i övrigt..

Melli-sen
0

Våran Tassan har inte problem med sina extra tår/klor.

Jag kollar de extra klorna regelbundet ifall de inte slits tillräckligt på naturligt sätt. Hon är delvis utekatt (nu i vinter är hon svår att få ut dock :-P) så hon får ha lite långa klor i övrigt..

Mandra
2

Intressant att läsa era inlägg om skeppskatter. Blev själv "mamma" till tre stycken förra året, då en av våra" inflyttade" honor fick kattungar (var ett misstag - hon går inte att kastrera då hon har lungbesvär). Mamman flyttade in hos oss för 3 år sedan från en närbelägen bondgård. Hon tröttnade på den för hon tycker det är för många katter där. Så nu bor hon hos oss (med förra "ägarens" tillstånd).
Så förra året i april födde hon tre ungar.
Förlossningen var väldigt svår. Två av ungarna låg felvända och jag fick dra ut dem. Den tredje, rättvända, fick hon ut själv. Troligen hade de inte kunnat vända sig för de var väldigt stora alla tre, ca 50 gr över normalvikt.
Jag hade aldrig hört talas om skeppskatter då - men har läst på lite. :) Vi har alla kvar då de kräver en hel del extra. Svårt att få tag på bra hem som vill ta hand om lite svårhanterade katter.
En tid efteråt upptäckte vi att även mamman har en extra tå, bara en, pytteliten på vä fram, inte sporren, utan bland de övriga tårna.
Polydaktyli är en ren missbildning - ja, som uppstår spontant ibland, med jämna mellanrum. Det beror INTE på inavel.
Däremot tror jag nog att det är så att ena föräldern har extra tår får alla ungar automatiskt det. Och det blir värre och värre för varje generation, dvs fler och fler tår (mer missbildat). Så även om inte första generationen ungar har så stora besvär, så kommer dessa att öka för varje generation, lixom även antalet tår.
Tårna kan sitta lite olika, men det sägs att det alltid måste komma extra tår på framfötterna först. Katten kan aldrig ha enbart extra tår på baktassarna.

Så här fördelar sig tårna på våra katter:
Mamman: en extra liten tå bland de fyra övriga på en tass. Kallas för "patty foot".
En av ungkatterna har en extra tå på varje framtass - patty foot.
En annan har 4 extra tår, en på varje tass - på fram är det sporren som vuxit ut till en tå (den är så lång att hon går på dem). När sporren växer ut kallas det för "mitten foot) (bak är det givetvis patty foot).
Den tredje har 6 extra tår, 4 fram och 2 bak (patty bak). Mitten fram. Sporren har vuxit ut och delat på sig till två "tummar" (de är inte så långa så att de går på dem).
Båda tjejerna som har utvuxna sporrar har vissa problem med detta. De kan inte dra in klorna på dessa extra tår så de måste klippas annars riskerar de att fastna och i värsta fall slita av klon.

Samtliga våra skeppskatter har också vissa känslomässiga/psykiska störningar - främst med humöret och överaktivitet.

Skickar med en bild på hur de olika tassarna kan se ut.