Välja storlek på sele
Har kikat på att skaffa en puppia-sele till en av våra katter, men är osäker på vilken storlek jag ska ta. Står mellan XS och S. Kattens halsmått är 19cm, bröstmåttet 32cm.
Måtten på selarna är:
XS = Bröst: 28.5~39cm Hals: 21cm
S = Bröst: 32.5~45cm Hals: 27cm
Ska man ta en storlek som är så nära kattens egna mått som möjligt eller ta en något större? Är orolig att S blir på tok för stor i halsen, men att XS kanske är lite liten? Har bara erfarenhet av selar med smalare remmar, inte haft någon med fast halsmått förut.
Jag använder puppia soft harness till mina katter, och tycker halsmåttet är jätteviktigt för att selen ska vara säker så katten inte ska kunna backa ur den. Så med de mått du angett på din katt skulle jag absolut välja XS. Det finns ju gott om utrymme för att bandet runt bröstkorgen ska passa också.😊
Det är lite det jag tänkte på. Jag vill ju inte att katten ska slinka ur selen, särskilt inte på annan ort än hemma! Katten som ska ha selen har rätt mycket päls, så att det är 2cm upp till selens halsmått kanske inte gör så mycket? Tänker att pälsen nog "vadderar" lite? Sitter selen säkert runt bröstkorgen tycker du? Förutsatt att man justerat längden då. :)
Är selen lite elastisk eller är tyget mera stelt? Har inte haft möjlighet att känna på någon sele utan måste tyvärr beställa online.
Ja päls vadderar nog bra 😊 Bandet runt bröstkorgen och kanterna på tyget är mjuka men oflexibla, och meshtyget på själva selen är mjukt och följsamt och andas bra. Jag tycker selen sitter bra och verkar väldigt skön för katten. 👍
En tanke som slog mig, är det inte svårt att dra selen över huvudet på katten, om det är ganska precis passform på halsdelen av selen?